Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Nästa utmaning :)
Efter en massa meck med bromsarna så verkar det nu vara dags batteribyte.. bilen har stått i solen flera dagar i rad och antar att det tog knäcken på batteriet. Haft batteriladdare inkopplat under ganska många idag men det har inte blivit fulladdat än.

Har inte tid o vänta på att få något hemskickat så det behöver vara ett batteri i butik.
Kikat på Biltema o Volvo org (Bilia), Biltema är något billigare, har bättre "värden" och 4 års garanti.
Batteriet som sitter i idag är ett Volvo org och är minst 3 år gammalt men det ser ganska nytt/fräscht ut så det är nog bytt nån gång tidigare.

Vilket hade ni köpt? Tar gärna emot tips på andra batterier som finns tillgängliga i butik ;-)

Tack
av Dextre
Fortsätter tråden med ytterligare frågor. Jag har sökt men inte hittat någon tydlig info om vilken batteriteknik som räcker till dessa modeller. Jag tänkte nog också köpa på Biltema men vilket? Kollar man på reg.-nummer på Biltema får man fram rekommendation om AGM- (kändes som top-of-the-line) eller EFB-batterier (som skall vara bra för start-stopp). De kändes rätt dyra och inte helt relevanta.

Vad gäller med övriga tekniker? AMF, silver-kalcium, SMF och tenn-kalcium? Kan man ta vad som helst?

Bilen är en S60 2.4t 2001 som går kanske 1000 mil/år i Uppland, typisk blandad körning året runt. Batteriet som sitter i nu är 12 år gammalt på 71Ah och håller 11,4-11,7 V om det stått ett par dagar och laddar upp till 12,4-12,5 V efter lite körning men jag har inte testat efter långkörning. Ingen panik för byte men jag tror det är dags snart. Inga problem med starter som jag märkt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla pris på original batteri innan du köper något sunkigt tredjepartsbatteri. Prisskillnaden brukar bara mindre än man förväntar sig.. :-)
av Dextre
Med originalbatteri avses väl det som man får om man går in på Volvo ÅF. Bilia redovisar 1080 kr, rätt bra alltså, för 520A 60Ah, men inte vilken teknik som avses.

Köpa från Tyskland börjar ju kännas givet men då kanske man kan komma ned betydligt med en annan batterityp än AGM? Det känns inte som 20 år gamla bilar är så krävande.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan det verkligen bli billigare att köpa från Tyskland?? Till "vanliga" bilar har Biltema bra batterier och hyfsat nära om man behöver reklamera. Silveroxid eller blybatterier är en "smaksak", båda har för och nackdelar. Jag har köpt Biltemas blybatterier till ett antal bilar under årens lopp och det har funkat bra.
av S60FIN
Står ju användar handboken vad det skall vara för typ av batteri, regeln bigger os better gäller ju alltid i det här fallet :party:

Så här står det för S60 -04
Bilagor
IMG_20221026_181754.jpg
IMG_20221026_181754.jpg (181.34 KiB) Visad 1935 gånger

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]