Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
De bilar jag spolat underredet på har rostat än värre (v50 och första v70).
Mitt tips är att gå direkt till typ dinitrol, tectyl eller liknande. Det kostar ganska mkt pengar, så bli inte allt för överraskad.
Som alternativ kan du söka upp någon som använder lanolin, men då får du göra det oftare istället.

Att byta oljan i lådan är egentligen inte speciellt svårt.
Hissa, lossa plast, lossa påfyllningsplugg, lossa nivåplugg, lossa nivåröret, tappa ut i uppsamlingskärl, mät upp det du tappat ur, häll i lika mycket.

Men, har du kört 1900 mil med bilen sedan 2018 (-17 kanske om den var tidig) kommer du inte behöva göra något av det här. Sånt här kan vara avgörande efter typ 30 000 mil, och dit har du långt.
av AndS
Är nog inte rosten som blir avgörande när bilen skrotas, det blir med större sannolikhet elektronik/el problem. Och om utvecklingen fortsätter med bränslepris, beskattning, begränsad användning i städer, etc, så kan det bli avgörande. Så räkna med 10 års användande ;-)
av Volvoold
Jag har inte koll på alla motorer riktigt när det gäller vinande balansaxlar, men T4 har ju vissa problem med det enligt tråd på detta forum. Jag tror D4 var med också.

Sedan var det väl kyl/EGR/igensotningsproblematik på (åtminstone) vissa dieslar.

Nu minns jag inte om du hade köpt en bil redan innan jag skriver detta , men om du inte har det så provsitt stolen rejält. Åtminstone standardstolen är i mitt tycke så hård att jag inte skulle vilja ha den ens mitt kök.

Annars gillar jag bilen exteriört, den är vräkig på ett fint sett, iaf framifrån. :-)

Jag funderade själv på en, innan jag provsatt, och läste om Vi Bilägares rost-upplevelse.
av S90T5
När börjar alla fel dyka upp då? Runt 10 000 mil kanske? Den har ju inte gått så långt än. 1900 mil på 4 år. Servicen sköts exemplariskt och jag kör lugnt och fint med den. Kör oftast landsvägs eller motorvägskörning så inte stadskörning som sliter på automatlådan allt för mkt. Men jag ska försöka få upp den till 50 000 mil iallafall.
Användarvisningsbild
av bem
Jag körde en V70 MY01 i 40 000 mil sen den var ny. Vid 20 000 mil börja slitagedelar behöva bytas (bytte till nyrenoverade bromsok, nya skivor, katalysator, stötdämpare runt om osv på min när milen börja plocka på). Men jag var lite förvånad bilen höll så bra som den gjorde ända till 40 000 mil då jag sålde den för 25 tkr. Det blev många uppsättningar däck, både vinter och sommardäck, under så många mils körning. :-) Originalbatteriet, startbatteriet, höll konstigt nog alla milen jag hade bilen men jag ladda det regelbundet så det kanske var det som höll det friskt. Eller bara tur. Styrleder bytte jag fram en gång minns jag, var nog efter 30 000 mil. Det blir nog som nån nämnde att kanske elektroniken blir det som gör bilen blir stående på gamla dar, inte rosten.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av S90T5
bem skrev: mån 06 jun 2022, 10:18 Jag har körde en V70 MY01 i 40 000 mil sen den var ny. Vid 20 000 mil börja slitagedelar behöva bytas (bytte till nyrenoverade bromsok, nya skivor, katalysator, stötdämpare runt om osv på min när milen börja plocka på). Men jag var lite förvånad bilen höll så bra som den gjorde ända till 40 000 mil då jag sålde den för 25 tkr. Det blev många uppsättningar däck, både vinter och sommardäck, under så många mils körning. :-) Originalbatteriet, startbatteriet, höll konstigt nog alla milen jag hade bilen men jag ladda det regelbundet så det kanske var det som höll det friskt. Eller bara tur. Styrleder bytte jag fram en gång minns jag, var nog efter 30 000 mil. Det blir nog som nån nämnde att kanske elektroniken blir det som gör bilen blir stående på gamla dar, inte rosten.
Oj vilken kvalitet. V70 är kvalitetsbilar. Det vi alla. Undra om dessa nya Volvos är av som lika bra kvalitet. Jag vill ju inte åka på skivor och styrleder samt stötdämpare redan nu. Skivor ska väl klara 8000 mil åtminstone på dessa Nya? Och stötdämparna och styrleder ska väl klara minst 15 000 mil om man kör på jämna vägar utan massa små hål i vägarna? Jag räknar även att turbon och automatlådan håller bilens livslängd ut. Jag ska byta olja i lådan runt 8000 mil. Har du några tips hur man kan Minska slitage på delarna när man kör. Minska slitage på turbo och andra delar osv. Vad kör du för bil nu och hur långt har din rullat samt har du haft mkt problem med din? Min är tillverkad juni 2018 om det har någon betydelse. Har hört att 2017 modellerna hade mer problem.
av AndS
Man blir alltid nostalgisk, men gamla modeller som V70 hade också sina problem med bärarmsbussningar, långa drivremmen som letade sig in i kamremen vilket inte var "bra", etc. Körde en 24000 mil relativt problemfritt och första årgång av V70II diesel. Byte av två bärarmsbussningar, byte av en uppsättning bromsklossar bak/fram, lite däck, inte mycket mera. Inget annat gjort än vanlig service.
Gräv inte för djupt i allt som skrivs för du kommer kanske inte drabbas av något av det, är ju bara en bil ;-)
Användarvisningsbild
av bem
S90T5 skrev: mån 06 jun 2022, 17:09
Oj vilken kvalitet. V70 är kvalitetsbilar.

- Jag har haft 3st v70, från nya. 1998:a, 2001:a, 2014. Alla var mycket bra bilar. Tycker nog 2001:an var bäst. Fint rostskydd. Tror V70 på den tiden rankades som 5 av 5 i rostskydd. Sen gick det sakta utför så när Volvo kom med sin nuvarande SPA-plattform är rostkyddet nere på medelmåttiga 3 av 5. Det är synd.

Undra om dessa nya Volvos är av som lika bra kvalitet.

- Inte rostskyddet tyvärr. Annars är det nog lika bra kvalitet i det stora hela.
Volvos stolar med konstläder i kanter har jag undvikt som pesten, av goda anledningar. Syrran hade en V70 2006:a tror jag det var med konstläder i kanterna på stolklädseln. Det såg för dj… ut efter några år. Urkass kvalitet.

Jag vill ju inte åka på skivor och styrleder samt stötdämpare redan nu. Skivor ska väl klara 8000 mil åtminstone på dessa Nya?

- Det håller håller nog mer mil än så skulle jag tro.
Skivor kan ju bero lite på var man bor. Bor man efter kusten kanske salt kan ta dem lite tidigare än annars.

Och stötdämparna och styrleder ska väl klara minst 15 000 mil om man kör på jämna vägar utan massa små hål i vägarna?

- Säkerligen så.

Jag räknar även att turbon och automatlådan håller bilens livslängd ut.

- Normalt gör det det ja. Hade ett snesteg med en Ford en gång med automatlåda, 1991 var det. Efter nån månad slira lådan. Gick på Maskinskadan så det blev lagning av automatlådan men sen gick den bra så länge jag hade den.

Jag ska byta olja i lådan runt 8000 mil.

- Låter vettigt.

Har du några tips hur man kan Minska slitage på delarna när man kör.

Kör du inte bil som en snorunge utan mer sansat, normalt, så är det bara köra på.
Många av mina bilar har gått som pendlarbil till-från jobbet 12 mil per dag. Snälla mil. Kanske därför mina bilar hållit rätt bra. Jag kör lugnt, ingen buskörning. Lekte av mig redan 1979 med min 142:a -73:a jag hade då, televerketorange.

Minska slitage på turbo och andra delar osv.

- Kör lungt så håller det nog. Hindrar väl inte man kan dra på ibland. Jag drar bara på i stort sett vid omkörningar numera, då är det härligt med lite hästar under huven. :-)

Vad kör du för bil nu och hur långt har din rullat samt har du haft mkt problem med din?

- Jag kör V90 T6 Recharge (Inscription utrustningsnivå) MY22, har haft den i 9 månader och har gått 900 mil. Det är en T6 bensinmotor (B420T46), 340 hk varav 87 elhästar. Bilen är rätt fullsmetad med utrustning (har dock inte luftfjädring och Bowers & Wilkins ljudanläggning och värstingstolar med ventilation men annars är det snudd på det mesta).
Jag skall ha min i bara 3 år så jag hinner förhoppningsvis slippa några slitageproblem.
Men generellt: ju mer utrustning man har och ju mer elektronik det är i bilen desto större risk för strul är det nog allt eftersom tiden går. Så den bil jag har kanske inte är så kul äga efter 10-15 år gissar jag.
När jag öppnar motorhuven på min V90 skakar jag bara på huvet och smäller igen huven. Har aldrig sett ett så fullsmetat motorutrymme i de Volvo jag haft som denna. Bara när jag fyller på spolarvätska jag behöver öppna huven.
De problem jag haft har haft med mjukvaran att göra. Det var mycket strul i början när jag hämta ut min ny i aug. -21. Inget hårdvarurelaterat som strulat än.
Nu är jag rätt nöjd med bilen. Men det finns mer i mjukvaran att göra och i Volvo Cars appen. Det är ju Google infotainment i min V90. I din är det Sensus infotainment, var glad för det.

Min är tillverkad juni 2018 om det har någon betydelse.

- Bara 4 år gammal. Har många år kvar.
Första årgången kan nog vara klokt undvika, blir lätt en del barnsjukdomar på första årgången. Ju nyare desto bättre ur den synvinkeln.

Har hört att 2017 modellerna hade mer problem.

- Möjligt, jag har dåligt koll på på tidiga årgångar.

Min Volvomek hos min Volvoåterförsäljare har en S90. Vet inte årmodell. Han borde sett ett och annat genom åren. Kanske han valde S90 på goda grunder. Han har varit min mek sen jag hade min V70 MY01. Verkar kunnig och är trevlig (nog så viktigt). Han har gått Volvos kurser på elbilar så han får fortsätta mecka min V90 T6 Recharge (laddhybrid, Plug-in hybrid). Han slipper mig inte. :-D
av Zed82
AndS skrev: mån 06 jun 2022, 07:57 Är nog inte rosten som blir avgörande när bilen skrotas, det blir med större sannolikhet elektronik/el problem. Och om utvecklingen fortsätter med bränslepris, beskattning, begränsad användning i städer, etc, så kan det bli avgörande. Så räkna med 10 års användande ;-)
Rätt kul med detta argument som återkommer då och då. Med samma logik borde det inte finns några Mercedes S-klass från typ början av 2000-talet i drift längre. Eller några andra elektronikstinna bilar. Snarare är det rosten som tog dessa eller att något dyrt i drivlinan rasade.

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]