- ons 27 apr 2022, 15:47
#1497348
Regulatorn ska ju vara koppla till W-uttaget på generatorn. Det är ju en varvtalssignal, så någon spärr för varvtalet är där säkert. Men eftersom den är spärrad vid 30 km/tim med alla växlar så är det ju en hastighetssignal också som behövs. Har du ingen manual till regulatorn? Sök på nätet på typbeteckningen i så fall.
Detta hittade jag hos en som säljer regulatorer
"740/940
Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
Hastighetssignal: Bakom mätarhuset finns en utgång märkt E. Där finns en högupplöst hastighetssignal redo att användas till Varvatalsregulatorn. Original i bilen är detta ursprungligen en hastighetsutgång till farthållaren, men E utgången finns i bilen oavsett om farthållare finns i bilen eller ej. Utgången E har en förstärkt hastighetssignal som är lämpligare att använda än den grönvita kabeln.
940 tips: har du startspärr kan du ej använda gamla +12v matningen till tändspolen. Detta för att 12v matningen ligger kvar efter man stängt av motorn. Då går regulatorn i stopp och det kan dröja en kvart eller mer innan du kan starta bilen igen. Använd annan strömkälla, men det måste finnas +12v hela tiden du drar på startmotorn. Regulatorn måste ha ström hela tiden startmotorn drar."
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V