Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1497121
FelpåAtraktorn skrev:De ända jag kan tänka på är nått med h-reggen men vet inte vart.
Tyvärr har jag inte jobbat med detta. "På min tid" var det spärrad låda, kapad Volvo Duett, 1:10 i utväxling (Ford Transit bakaxel) som gällde. Då fick dom gå hur fort som helst, men du fick inte köra fortare än 30 km/tim med den. På 2-ans växel var väl toppfarten 50-60 km/tim och eftersom det inte fanns fjädring på dom kunde man i praktiken inte köra så fort. På -70-talet när det blev vanligare med B18 Duetter kunde man komma upp i 70, kanske 80 km/tim (trimmade motorer kanske 100 km/tim) och då var dom direkt farliga. Sedan ändrades detta till fjädrad bakaxel och max möjlig hastighet 30 km/tim
#1497187
Det tror jag du ska kunna. Inte 100 insatt i A-traktor men den är väl låst på ett sätt så det är hastigheten som avgör när spärren går in och bryter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1497348
Regulatorn ska ju vara koppla till W-uttaget på generatorn. Det är ju en varvtalssignal, så någon spärr för varvtalet är där säkert. Men eftersom den är spärrad vid 30 km/tim med alla växlar så är det ju en hastighetssignal också som behövs. Har du ingen manual till regulatorn? Sök på nätet på typbeteckningen i så fall.
Detta hittade jag hos en som säljer regulatorer

"740/940
Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
Hastighetssignal: Bakom mätarhuset finns en utgång märkt E. Där finns en högupplöst hastighetssignal redo att användas till Varvatalsregulatorn. Original i bilen är detta ursprungligen en hastighetsutgång till farthållaren, men E utgången finns i bilen oavsett om farthållare finns i bilen eller ej. Utgången E har en förstärkt hastighetssignal som är lämpligare att använda än den grönvita kabeln.


940 tips: har du startspärr kan du ej använda gamla +12v matningen till tändspolen. Detta för att 12v matningen ligger kvar efter man stängt av motorn. Då går regulatorn i stopp och det kan dröja en kvart eller mer innan du kan starta bilen igen. Använd annan strömkälla, men det måste finnas +12v hela tiden du drar på startmotorn. Regulatorn måste ha ström hela tiden startmotorn drar."

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]