Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HTA
#1496249
Då har jag efter 2 veckor med min V60 T6 Recharge 2022 Late gjort ett långtest i Pureläget.
Tidigare gjort kortare sträckor bara och inte ens försökt åka snålt.
Startade med 51km enligt bilen, 14 grader utetemp och 21 grader i bilen auto.
110-50km/h blandad körning och mestadels med adaptiv farthållare påslagen.
Jag kom 94.1km innan bilen slog om till hybrid och startade motorn.
Detta hade jag inte förväntat mig :)
Bra gjort Volvo.
Användarvisningsbild
av x74
#1496269
HTA skrev:Då har jag efter 2 veckor med min V60 T6 Recharge 2022 Late gjort ett långtest i Pureläget.
Tidigare gjort kortare sträckor bara och inte ens försökt åka snålt.
Startade med 51km enligt bilen, 14 grader utetemp och 21 grader i bilen auto.
110-50km/h blandad körning och mestadels med adaptiv farthållare påslagen.
Jag kom 94.1km innan bilen slog om till hybrid och startade motorn.
Detta hade jag inte förväntat mig :)
Bra gjort Volvo.
Det må jag säga komma längre än vad volvo själva säger är en bedrift utan desslike, dessutom närapå dubbelt upp mot vad bilen själv anger med den laddnings graden och dessutom i motorvägs fart?! Hur gjorde du tömt bilen på vikt rullat i en 9mil lång nedförbacke?
av HTA
#1496281
x74 skrev: sön 17 apr 2022, 20:29
HTA skrev:Då har jag efter 2 veckor med min V60 T6 Recharge 2022 Late gjort ett långtest i Pureläget.
Tidigare gjort kortare sträckor bara och inte ens försökt åka snålt.
Startade med 51km enligt bilen, 14 grader utetemp och 21 grader i bilen auto.
110-50km/h blandad körning och mestadels med adaptiv farthållare påslagen.
Jag kom 94.1km innan bilen slog om till hybrid och startade motorn.
Detta hade jag inte förväntat mig :)
Bra gjort Volvo.
Det må jag säga komma längre än vad volvo själva säger är en bedrift utan desslike, dessutom närapå dubbelt upp mot vad bilen själv anger med den laddnings graden och dessutom i motorvägs fart?! Hur gjorde du tömt bilen på vikt rullat i en 9mil lång nedförbacke?
Ja jag trodde inte jag skulle komma så långt med tanke på att jag haft 64km som längst på El enligt bilen tidigare. Nu har jag ju inte kört snålt på el alls tidigare och väderförhållandet var nog idealiskt med 14 grader och sol.
Vi var 2st i bilen bara utan annan last och full tank bensin ingen stereo på.
Hade nog kommit över 100km om det inte hade varit för den ryckiga körningen på Essingeleden pga mycket trafik. Hade nog tjänat på att inte använda farthållaren där också tror jag.
Annars låg jag på gällande hastighetsbegränsning hela tiden.
Nu är bilen fulladdad igen och den ger mig nu 78km.
av Lockis
#1496385
Uff, nu har man ökat priset på V60 Recharge igen.

En V60 T6 Ultimate gick från 623.000 (eller var det 626.000?) till 649.000.
Man har alltså gått från 613.000 till 649.000 på bara några månader.
Användarvisningsbild
av bem
#1496421
Lockis skrev: tis 19 apr 2022, 10:18 Uff, nu har man ökat priset på V60 Recharge igen.

En V60 T6 Ultimate gick från 623.000 (eller var det 626.000?) till 649.000.
Man har alltså gått från 613.000 till 649.000 på bara några månader.
De har höjt priset ungefär med vad inflationen är nu (6,1 % i mars).
Nu ser vi väl vad hög inflation innebär. Blir en del pengar på dyrare varor som bilar.
Tänk vad fort inflationen tagit fart. Vi får hoppas det inte skenar iväg ännu högre, med ännu högre Volvopriser som följd. Tyvärr kommer nog väldigt få löntagare att få löneökning som hänger med i inflationskarusellen, man kan vara mer eller mindre låst vid centrala uppgörelser hur många procent löneökning det kan bli i ett företag. Är väl bara vara sparsam framöver för de flesta. Många kanske inte får råd byta till nyare bil (fabriksny eller nyare beg.) framöver fastän de kanske skulle behöva.
Användarvisningsbild
av perin
#1496427
Lockis skrev:Uff, nu har man ökat priset på V60 Recharge igen.

En V60 T6 Ultimate gick från 623.000 (eller var det 626.000?) till 649.000.
Man har alltså gått från 613.000 till 649.000 på bara några månader.
Januari 2020 var riktpriset på en V60 T6 Momentum Edition 508.800:-. Jävlar vad det sprungit iväg........
av Lockis
#1496431
perin skrev:
Lockis skrev:Uff, nu har man ökat priset på V60 Recharge igen.

En V60 T6 Ultimate gick från 623.000 (eller var det 626.000?) till 649.000.
Man har alltså gått från 613.000 till 649.000 på bara några månader.
Januari 2020 var riktpriset på en V60 T6 Momentum Edition 508.800:-. Jävlar vad det sprungit iväg........
Svårt att jämföra så långt tillbaka.
Men att jämföra en MY23 Core med en MY23 Core, eller som i mitt fall en MY23 Ultimate vs MY23 Ultimate och man ser dessa skillnaderna? Helt galet.
Användarvisningsbild
av x74
#1496465
HTA skrev:
x74 skrev: sön 17 apr 2022, 20:29
HTA skrev:Då har jag efter 2 veckor med min V60 T6 Recharge 2022 Late gjort ett långtest i Pureläget.
Tidigare gjort kortare sträckor bara och inte ens försökt åka snålt.
Startade med 51km enligt bilen, 14 grader utetemp och 21 grader i bilen auto.
110-50km/h blandad körning och mestadels med adaptiv farthållare påslagen.
Jag kom 94.1km innan bilen slog om till hybrid och startade motorn.
Detta hade jag inte förväntat mig :)
Bra gjort Volvo.
Det må jag säga komma längre än vad volvo själva säger är en bedrift utan desslike, dessutom närapå dubbelt upp mot vad bilen själv anger med den laddnings graden och dessutom i motorvägs fart?! Hur gjorde du tömt bilen på vikt rullat i en 9mil lång nedförbacke?
Ja jag trodde inte jag skulle komma så långt med tanke på att jag haft 64km som längst på El enligt bilen tidigare. Nu har jag ju inte kört snålt på el alls tidigare och väderförhållandet var nog idealiskt med 14 grader och sol.
Vi var 2st i bilen bara utan annan last och full tank bensin ingen stereo på.
Hade nog kommit över 100km om det inte hade varit för den ryckiga körningen på Essingeleden pga mycket trafik. Hade nog tjänat på att inte använda farthållaren där också tror jag.
Annars låg jag på gällande hastighetsbegränsning hela tiden.
Nu är bilen fulladdad igen och den ger mig nu 78km.
Nu när värmen börjar komma så tänkte jag att jag måste ju ochså testa, är det möjligt att komma längre än vad volvo själva säger?!
Starta fullladdad 71km visa den, 12grader ute, passar på att åka lite ärenden tills jag har slut på kräm, så det vart enheldel start o stopp. Men faktiskt så märktes det rätt omgående att man kommer betydligt längre nu, just när jag passera 6,8mil som i mitt fall är rekord och har fortfarande 30% kvar :-) när jag nådde 95,6km så gick motorn igång, och detta nåddes utan att eco köra och följa skyltarna och enbart landsväg,stad och i pure läge. Nu blir nästa att nå 10mil :-D
av HTA
#1496574
x74 skrev: tis 19 apr 2022, 21:39
HTA skrev:
x74 skrev: sön 17 apr 2022, 20:29
Nu när värmen börjar komma så tänkte jag att jag måste ju ochså testa, är det möjligt att komma längre än vad volvo själva säger?!
Starta fullladdad 71km visa den, 12grader ute, passar på att åka lite ärenden tills jag har slut på kräm, så det vart enheldel start o stopp. Men faktiskt så märktes det rätt omgående att man kommer betydligt längre nu, just när jag passera 6,8mil som i mitt fall är rekord och har fortfarande 30% kvar :-) när jag nådde 95,6km så gick motorn igång, och detta nåddes utan att eco köra och följa skyltarna och enbart landsväg,stad och i pure läge. Nu blir nästa att nå 10mil :-D
Snyggt :-)

Då är det som jag trodde inte omöjligt med 10mil.
Verkligen imponerande.
Användarvisningsbild
av Lustgasen
#1496596
x74 skrev:
HTA skrev:
x74 skrev: sön 17 apr 2022, 20:29 Det må jag säga komma längre än vad volvo själva säger är en bedrift utan desslike, dessutom närapå dubbelt upp mot vad bilen själv anger med den laddnings graden och dessutom i motorvägs fart?! Hur gjorde du tömt bilen på vikt rullat i en 9mil lång nedförbacke?
Ja jag trodde inte jag skulle komma så långt med tanke på att jag haft 64km som längst på El enligt bilen tidigare. Nu har jag ju inte kört snålt på el alls tidigare och väderförhållandet var nog idealiskt med 14 grader och sol.
Vi var 2st i bilen bara utan annan last och full tank bensin ingen stereo på.
Hade nog kommit över 100km om det inte hade varit för den ryckiga körningen på Essingeleden pga mycket trafik. Hade nog tjänat på att inte använda farthållaren där också tror jag.
Annars låg jag på gällande hastighetsbegränsning hela tiden.
Nu är bilen fulladdad igen och den ger mig nu 78km.
Nu när värmen börjar komma så tänkte jag att jag måste ju ochså testa, är det möjligt att komma längre än vad volvo själva säger?!
Starta fullladdad 71km visa den, 12grader ute, passar på att åka lite ärenden tills jag har slut på kräm, så det vart enheldel start o stopp. Men faktiskt så märktes det rätt omgående att man kommer betydligt längre nu, just när jag passera 6,8mil som i mitt fall är rekord och har fortfarande 30% kvar :-) när jag nådde 95,6km så gick motorn igång, och detta nåddes utan att eco köra och följa skyltarna och enbart landsväg,stad och i pure läge. Nu blir nästa att nå 10mil :-D
Wow! En fråga, hur långt har din gått? Jag kom inte långt i början men nu kommer jag längre - minst 7 mil, nu har min gått 400 mil, tänker om det är som med telefoner att batteriet blir bättre efter ett tag?
83 km har jag kommit som mest men blir vädret bättre så tror jag nog också det kan bli upp emot 9 i alla fall.
  • 1
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 315

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]