Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av krippa
anp skrev:
krippa skrev:
polcirkeln skrev: Dessvärre så finns det en del som gör respektive lägger ut "beställningsjobb" - tillgrepp baserat på lista bilar inom område. Blocket är endast en metod. Varje extra steg som krävs för att exakt identifiera objekt minskar risken något. Vägverket har tagit sitt ansvar och infört spärr (måste fylla i kod som är svår att läsa för automatiska script) mot att med automatik skaffa sig listor på vagnpark.
Tro inte att "bovarna" saknar tillgång till nätet. Kanske inte alla som gör själva tillgreppet, men väl de som planerar.
Om man har stöldförsäkring och bilen blir stulen pga att regnr visas i annonsen är det inte någon större fara. Man ville ju ändå bli av med bilen och det blev man ju, iofs på ett annat sätt än vad man hade tänkt :wink:
Isåfall kunde man ju elda upp den direkt...
Eldar man upp den gör man sig skyldig till brott. Om någon annan stjäl ens bil gör man sig inte skyldig till något brott, man är istället ett brottsoffer, det är en himla skillnad.
anp skrev: Försäkringsvärde är sällan samma sak som egentligt värde, om man räknar med all skit som hängts på bilen. Varför stöldersättning förmodligen inte är samma sak som försäljningspris.
Jag har fått ersättning för bilar och utrustning av försäkringsbolaget några gånger pga olika orsaker (blivit påkörd, fått inbrott). Jag har alltid fått vettig ersättning efter att ha pratat med försäkringsbolaget. De flesta gånger bättre än jag, enligt min egen uppfattning, skulle fått om jag sålt bilen/grejorna på annons.
av anp
totfof skrev:Har faktiskt aldrig reflekterat över det här med regnumrets vara eller icke vara och har därmed låtit min photoshoppande sambo täcka över den.

Men efter att ha läst den här tråden så blir man ju mörkrädd för folks paranoida drag och nu när jag lade ut min bil Blocket för en studn sedan så lät jag regnumret vara kvar.

Kunde inte tänka mig att det skulle sitta så många med foliehatt där ute i stugorna. Och jag vill ju sälja bilen så... ... ... :lol:
Aftonbladet har en intressant fråga, som på sätt och vis hör samman med den här tråden.
Nu är det ju en helt ovetenskaplig fråga, med svar därefter. men det är ju ändå intressant hur de som röstat, röstat. Intressant också hur många som inte delar andras uppfattning om att visa eller inte visa reg,nummer i annonser. Väljer att framställa de som inte vill visa sitt reg,nummer i annonsen.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/ ... 75,00.html
Användarvisningsbild
av matfo362
Oklart om herr Gustafsson visade reg.nr eller ej:

Jag visar aldrig en bil ensam igen

Åke Gustafsson skulle sälja sin extrautrustade Volvo. En intresserad köpare kom och tittade. Men när Åke Gustafsson skulle hjälpa köparen ställa in elstolen, slogs dörren igen och "köparen" körde i väg.

- Jag blev väldigt chockad. Man är ju så godtrogen, jag uppfattade honom inte alls som typen som gör något sådant, säger Åke Gustafsson.

Annonsen hade legat ute på säljsajten Blocket i en dryg vecka när en man ringde och ville komma och titta på bilen.

Åke Gustafsson hade bestämt sig för att sälja sin Volvo V70 T5 från 2001. Den var utrustad med elstolar, elspeglar och elfönsterhissar och nypriset ligger på runt 400.000 kronor.

- Det är en bra bil med 250 hästar som tack vare turbosystemet air är ganska snabb. Jag hade satt priset i annonsen till 120.000 kronor, säger Åke Gustafsson.

Köparen kom med pendeltåget från Stockholm och hade med sig sin flickvän. Åke Gustafsson hämtade upp dem och de körde till en parkering.

- De var trevliga och gjorde ett gott intryck. Han undersökte motorrummet och öppnade bakluckan så som man gör när man tittar på en bil, säger Åke Gustafsson.

Flickvännen gick i väg och mannen ville sätta sig i bilen.

- Det gick väl bra sa jag. Han var lite längre än jag så jag hjälpte honom att ställa in elstolen.

När Åke Gustafsson stod där på knä frågade köparen om han fick köra en sväng. Åke Gustafsson hann knappt komma på fötter innan köparen slog igen dörren och drog.

För bara några dagar sedan hittades bilen krockad.

Av det som hänt har han dragit lärdom.

- Nästa gång har jag med mig en kompis - aldrig mer att jag visar en bil ensam igen. Man kan ju faktiskt råka ännu värre ut än jag om tjuvarna tar till våld, säger Åke Gustafsson.

Huruvida han får ut på försäkringen vet han ännu inte.
av Pachipachihand
- Ett särskilt problem är att bilförsäkringen inte gäller om man tillämpar försäkringsvillkoren strängt. Eftersom bilägaren inte har blivit tvingad att lämna över nyckeln till tjuvarna utan lånat ut den frivilligt har han eller hon inte rätt till ersättning.

Riktigt surt, man kan aldrig vara nog försiktig även om vissa kallar det att vara paranoid
av GrandDanoise
Kan bara säga att jag är OOOOOOOTROLIGT tacksam att jag dolde reg.numret på min bil när jag satte ut den på Blocket i fredags....
5 första som ringde var herrar av Romsk härkomst, 3 av dem var riktigt påstridiga och ville komma direkt och ta bilen till skambud, 2 av dem var direkt otrevliga och en av dem kom med diverse förtäckta hot när jag nobbade honom... Han ringde upp 6 ggr, varav de 2 sista samtalen handlade om jag var k å t på honom... :shock:
Kan även tillägga att alla ringde från dolda nummer, så då ser jag ingen anledning att visa mitt reg.nummer.....
Kändes som vissa av dem jobbade i grupp för att man skulle tröttna och släppa bilen snabbt för att slippa "tortyren", som tur var så fick jag det priset jag ville av en trevlig köpare så jag kunde radera annonsen snabbt!

/D
Användarvisningsbild
av bearv70
Just presis! Där har ni svaret, varför!
som GrandDanoise förklarade.
OCH! det är ju upp till var och en!
Om man väljer att inte ringa den som tagit bort reg skylten, så är det ett val man gjort.
Men som säljare har du ingen skyldighet att skylta med adresser och annan information om man inte vill det! Samma gäller reg nr. Mång skriver tex bara in mobilnummer, för att inte ge ut hemnummer.....man försöker på sitt sätt att göra det lite skyddat....
visst, det hjälper kanske bara lite...men bättre än inget!

det borde vara priset och skicket som ger det första intresset.... :lol:
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag har själv ibland sållat bort bilar som inte visat reg nr i annonsen, men samtidigt när jag ringt på bilar utan reg nr så har jag fått det utan problem för att få ut gamla bes papper utan problem...detta när jag visat intresse för bilen såklart :wink:

Jag brukar undvika att visa reg nr i annonsen men ger det till seriösa spekulanter om de frågar efter det. Jag har haft samtliga gamla dokument kvar till sålda bilar, så de kan även se äldra bes protokoll när de tittar på bilen.

Dessutom har jag oftast valt att inte visa telnr i annonsen, utan de som kan läsa en annons på t.ex blocket kan även skicka ett meddelande där de ber mig ringa upp. Man behöver ju ingen fungerade e-postadress för att kunna skicka meddelande till säljare.
Användarvisningsbild
av Pliind
Att skriva en annons och berätta allt om bilen och visa reg-nummer är inte som att åka ut på stan och visa reg nummer som alla andra..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]