- lör 20 okt 2007, 20:30
anp skrev:Eldar man upp den gör man sig skyldig till brott. Om någon annan stjäl ens bil gör man sig inte skyldig till något brott, man är istället ett brottsoffer, det är en himla skillnad.krippa skrev:Isåfall kunde man ju elda upp den direkt...polcirkeln skrev: Dessvärre så finns det en del som gör respektive lägger ut "beställningsjobb" - tillgrepp baserat på lista bilar inom område. Blocket är endast en metod. Varje extra steg som krävs för att exakt identifiera objekt minskar risken något. Vägverket har tagit sitt ansvar och infört spärr (måste fylla i kod som är svår att läsa för automatiska script) mot att med automatik skaffa sig listor på vagnpark.Om man har stöldförsäkring och bilen blir stulen pga att regnr visas i annonsen är det inte någon större fara. Man ville ju ändå bli av med bilen och det blev man ju, iofs på ett annat sätt än vad man hade tänkt
Tro inte att "bovarna" saknar tillgång till nätet. Kanske inte alla som gör själva tillgreppet, men väl de som planerar.
anp skrev: Försäkringsvärde är sällan samma sak som egentligt värde, om man räknar med all skit som hängts på bilen. Varför stöldersättning förmodligen inte är samma sak som försäljningspris.Jag har fått ersättning för bilar och utrustning av försäkringsbolaget några gånger pga olika orsaker (blivit påkörd, fått inbrott). Jag har alltid fått vettig ersättning efter att ha pratat med försäkringsbolaget. De flesta gånger bättre än jag, enligt min egen uppfattning, skulle fått om jag sålt bilen/grejorna på annons.