Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Som ni kanske redan läst i annan tråd var jag och besiktigade min trotjänare den första april :-o :-o
Där var ju en oljeläcka vid förra besiktningen som skulle åtgärdas (ingen ombesiktning). Bytte ju koppling i december 2020 och då även vevaxeltätning, så jag trodde att "saken var Ok". Det har dock fortsatt att droppa. Inte mycket, men ändå. Det ska ju fixas. Så i förra veckan hissade jag upp bilen och plockade av vinterdäcken med dubb (givetvis) och monterade på mina sommardäck (vinterdäck utan dubb). Spolade med avfettning och torkade rent oljetråget ock omgivning. Och igår körde jag till Opus Bilprovning och träffade en mycket trevlig bilprovare. Han hade redan hade 2 st 740-is och innan han jobbat färdigt med bilen fick jag lova att höra av mig till honom om jag skulle fundera på att sälja den, enbart ratten (Volvo Racing) skulle jag få 3000 kr för..... :-o Givetvis gick besiktningen bra, blankt papper.. :-D :-D Nästa besiktning senast 31/4 2024
av Amarace
Volvo racing?. Har du bild på den ratten?
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Volvo racing?. Har du bild på den ratten?
Är på semester, hemma på onsdag. Ska fixa det då. Den var väldigt "sunkig" och sliten så jag klädde om den för några år sedan
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Volvo racing?. Har du bild på den ratten?
Här kommer bilden på ratten. Det syns dåligt men det står Volvo Racing snett upp till vänster. Jag hade inte nycklar med mig och det går inte all vrida ratten utan servo...... :-/
IMG_20220407_114129.jpg
IMG_20220407_114129.jpg (4.72 MiB) Visad 774 gånger
av Amarace
Aha, nu förstår jag vilken ratt det är :) Det är en trevlig modell.
Det är R-sport, inte racing.
Tyvärr då den är omklädd så är inte värdet 3000kr (eller allt är ju möjligt, så det går kanske med rätt köpare), hade varit bättre om den vore klädd som original. Men orörda rattar som är ok börjar på 2000kr och ända upp till det tredubbla för en riktigt fin.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Aha, nu förstår jag vilken ratt det är :) Det är en trevlig modell.
Det är R-sport, inte racing.
Tyvärr då den är omklädd så är inte värdet 3000kr (eller allt är ju möjligt, så det går kanske med rätt köpare)
Kan så vara, det är svårt att se. Men hade jag inte klätt om den hade den varit kastad..... Kanske ska fylla i bokstäverna, vilken färg?
Köpte detta,

https://a.aliexpress.com/_mKRbIZ4
av Amarace
Nä, för ens egen skull och bruksvärde är det ju helt ok, det är försäljningspris som blir påverkat.
Tyvärr, även fast det är Momo, tycker jag det varit lite halvdan kvalitet på skinnet på Volvos tillbehörsrattar.

Det ska inte vara ifyllt, bara präglat i skinnet :) Har dock sett att en del fyllt i med vitt. Sjölv tycker jag att OM du ska fylla inska du fylla i med rött, så det matchar sömmen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det gick faktiskt en helröd R-sportratt på Tradera för ett tag sedan för mycket pengar. Även om det är skönt 80-tal så skulle jag välja en svart alla dagar i veckan
Användarvisningsbild
av lennarte
Den får nog va' som den är. Den blev betydligt bättre att hålla i när jag klätt om den. Roligt att bilen har något av värde kvar....
Det är nu flera år sedan jag gjorde det så det börjar bli lite slitet. Och "tutan" är ett ständigt problem lite WD40 då och så funkar det.

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]