- lör 19 mar 2022, 11:34
Informativ förklaring hur styrande politiker driver sina agenda, om just priset på drivmedel.
Moderator: Moderatorer
bem skrev:Om nu förslaget vill uppmuntra folk att bl.a. åka kollektivt så stannar ju bussarna inte som förr på landsbygden. Många hållplatser har dragits in. Bussen kan nog gå förbi fortfarande men den stannar inte vid tidigare hållplatser. Så knappast nån ide på sikt inrätta sin tillvaro efter hållplatser och flytta till i närheten av en sån, på landsbygden. Snart kan bussbolaget få för sig att inte stanna där man förr stannat och plockat upp eller lämnat av passagerare. Finns det gott om exempel på inom kommunen jag bor i. Ur det perspektivet är det säkrare inrätta livet att åka bil om man bor på landsbygden och har lite längre till jobbet och inte kan ta annat eget fortskaffningsmedel som är billigare och miljövänligare.
Skulle vara intressant läsa utredningen som föregick förslaget om avdrag för resor till och från jobbet. Hur de resonerade för att komma fram till nuvarande förslag.
Nu kanske vi rör oss i riktning alltför långt från ämnet i denna tråd även om det jag skriver har ett samband med ämnet.
perin skrev: ↑mån 21 mar 2022, 20:48 Kollektivtrafiken har blivit dyrare under 2000-talet än både bensin och diesel. Så det finns alltid någon som har det sämre….Känns som ett lyxbekymmer....![]()
https://scb.se/hitta-statistik/redakti ... 000-talet/
Jag har exakt samma fel. Tror felet sitter i m&aum[…]