Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Lobocut skrev:
perin skrev: fre 18 mar 2022, 09:33
Lobocut skrev:Alla som är berättiga till reseavdrag idag, kommer få sämre med det nya reseavdraget. Dom som vinner på det nya reseavdraget, det är dom som inte behöver ta bilen till jobbet. Man tar alltså från dom med bil, till dom som inte använder bil.
Va?
Vad är det du inte förstår?
Frågan är vad du inte förstår... Hur blir det sämre för dig om du får MER pengar?
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:
Lobocut skrev:
Va?
Frågan är vad du inte förstår... Hur blir det sämre för dig om du får MER pengar?
Det finns både vinnare och förlorare.

Några länkar:
Ett nytt och förenklat reseavdrag

---

Frågor och svar om det nya reseavdraget
Nivåerna i lagrådsremissen innebär att en skattereduktion på 5 kr per mil får göras för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg utanför storstadskommunerna. I ett antal storstadskommuner föreslås den nedre avståndsgränsen i stället vara 3 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.

---

Nya reseavdraget – blir du en vinnare eller förlorare?
När det gäller bilkörning tar man bort villkoret om en tidsvinst på två timmar för att få göra avdrag, liksom kravet på att endast utgifter över 11 000 kronor får räknas in. De som kommer att spara mest är de som väljer billiga färdmedel, som att samåka eller cykla, eller som kan resa med kollektivtrafik. För dem som inte kan samåka och som behöver ta sin egen bil till jobbet kan ändringen bli till det sämre. Om man till exempel tjänar 26 000 kronor i månaden, behöver pendla 25 kilometer enkel väg för att komma till jobbet, inte bor i någon storstadskommun och pendlar 210 dagar om året, så hade man tidigare fått ut 2 696 kronor per år. Med det nya förslaget blir summan i stället 2 100 kronor per år. Och ju längre sträcka man har till jobbet, desto större blir skillnaden.

Som man kan förvänta sig vill statsmakten att det ska bli sämre för dem som är beroende av bilen.
av Lockis
Camel skrev:
Lockis skrev:
Lobocut skrev:
Det finns både vinnare och förlorare.

Några länkar:
Ett nytt och förenklat reseavdrag

---

Frågor och svar om det nya reseavdraget
Nivåerna i lagrådsremissen innebär att en skattereduktion på 5 kr per mil får göras för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg utanför storstadskommunerna. I ett antal storstadskommuner föreslås den nedre avståndsgränsen i stället vara 3 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.

---

Nya reseavdraget – blir du en vinnare eller förlorare?
När det gäller bilkörning tar man bort villkoret om en tidsvinst på två timmar för att få göra avdrag, liksom kravet på att endast utgifter över 11 000 kronor får räknas in. De som kommer att spara mest är de som väljer billiga färdmedel, som att samåka eller cykla, eller som kan resa med kollektivtrafik. För dem som inte kan samåka och som behöver ta sin egen bil till jobbet kan ändringen bli till det sämre. Om man till exempel tjänar 26 000 kronor i månaden, behöver pendla 25 kilometer enkel väg för att komma till jobbet, inte bor i någon storstadskommun och pendlar 210 dagar om året, så hade man tidigare fått ut 2 696 kronor per år. Med det nya förslaget blir summan i stället 2 100 kronor per år. Och ju längre sträcka man har till jobbet, desto större blir skillnaden.

Som man kan förvänta sig vill statsmakten att det ska bli sämre för dem som är beroende av bilen.
exemplet på 26000kr i månadslön måste ju vara en begränsning pga lönen?
För kalkylen 5 mil x 210 dagar = 1050 mil
1050 mil x 5kr = 5250kr

Varför får man det då bara 2100?!
Antingen så räknar jag fel, eller också räknar dem fel. Eller också finns det begränsningar som gör att någons kalkyl blir fel.

EDIT: Jag hade inte sett att man var tvungen att dra av 1.5 mil per resväg enligt förslaget. Det gör ju hela saken mycket dummare :angelo:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: fre 18 mar 2022, 11:08 EDIT: Jag hade inte sett att man var tvungen att dra av 1.5 mil per resväg enligt förslaget. Det gör ju hela saken mycket dummare :angelo:
1,5 mil per enkelresa på landet och 3 mil i storstad ska dras bort från ersättningen så det får man ingen kompensation för, dvs 3 eller 6 mil per dag vid jobbpendling

Sen innebär ju dagens avdrag 9,25 kr/mil (vid 50% marginalskatt) - 11.000 kr, Det ersätts med 5 kr/mil mellan 1,5/3.0 mil och 8 mil.

Och idag finns ingen över gräns på 8 mil i nuvarande regelverk.

Det är ju fasiken snudd på falsk marknadsföring av regeringen när man endast visar ett bilexempel med en låginkomsttagare som råkar köra precis rätt relativt kort sträcka med bilen för att få ut lite mer när alla andra bilister får mycket mindre pengar kvar. :sick:

De verkliga förlorarna är ju de som bor utanför storstäder och saknar vettig kollektivtrafik. Det är ju en omvänd Robin Hood skatt där man för över pengar från landsbygden med dålig kollektivtrafik till städer med bra kollektivtrafik.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Det är ju fasiken snudd på falsk marknadsföring av regeringen när man endast visar ett bilexempel med en låginkomsttagare som råkar köra precis rätt relativt kort sträcka med bilen för att få ut lite mer när alla andra bilister får mycket mindre pengar kvar. :sick:
Eller "strategisk sanning" om man så vill... Jag lyssnade på riksdagens frågestund i dag fast det inte är bra för blodtrycket. Strandhäll kommenterade oppositionens förslag om sänkta bränslepriser att det är "populistiskt" och ej genomförbart mht EU:s regler. Då glömde hon att tala om att Sverige ligger långt över EU:s minimumkrav om reduktionsplikt, vilket har den största prispåverkan jämte skatterna. Framförallt för diesel. Man borde inrätta någon slags sanningskommission med befogenhet att rättsligen straffa politiker som ljuger om objektivt påvisbara förhållanden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp. Det vore ju trevligt om man kunde få lite ärlighet och våga säga tex;

"Förslaget ska gynna de som åker kollektivt och straffa de som åker bil, och för de som saknar bra kollektivtrafik på landsbygden, synd för er, bered er på att det blir dyrare att ta er till jobbet eller flytta dit det finns bra kollektivtrafik"

Det vore ju väldigt uppfriskade om någon hade vågat ha kurage och säga som det är.
av Lobocut
Lockis skrev: fre 18 mar 2022, 10:47
Lobocut skrev:
Va?
Dom enda som får mer pengar, det är dom som inte fick något alls tidigare. Dom som åker kommunalt. Till och med den som åker med en kompis i bilen, utan att ens äga en bil får helt plötsligt reseersättning.

Dom som får göra reseavdraget enligt dagens regler, kommer få mindre pengar med det nya reseavdraget.

Man tar alltså pengar från dom som kör bil, och ger till dom som inte kör bil. Plus minus noll för staten, men det gynnar dom som inte kör någon bil till jobbet.

Sedan ska man ju även komma ihåg att reseavdraget skapades för att kompensera dom som måste ta bilen till jobbet, inte dom som inte behövde det.
Användarvisningsbild
av bem
En levande landsbygd vi skall ha…
Vi skall ha…
De som föreslår nya regelverket för resa till-från jobbet verkar väl inte underlätta så värst för människor att bo på mindre orter eller på landsbygden och pendla med bil till jobb där det kan finnas? Om man tvingas bo nära jobbet kan mindre orter och landsbygd utarmas på sikt. Så synd…
En levande landsbygd vi skall ha…
Skall vi ha det? Eller kanske vi inte skall ha det? Meningarna är förstås delade.
Kanske jag missförstått nya regelverket.
Har arbetspendlat, från mindre ort till större ort där jag har jobbet, i ca. 25 år.
Slipper bry mig personligen om några år vilka regler som gäller för jobbpendling men det finns ju andra som skall försöka arbetspendla med bil.
Kunde jag skulle jag cykla till från jobbet men har ingen lust lägga 3 timmar till och lika mycket hem per dag. Visst går det buss men det tar i stort sett dubbelt så lång tid som med bil. Dygnet har bara 24 timmar. Man kan inte resa bort för många timmar per dag om man skall leva ett normalt liv.
Jag menar principiellt, varför vill man försvåra för rätt många på landsbygd och mindre orter att på sikt kunna leva där, ofta är bilen snudd på det enda transportmedlet som fungerar i vardagen där.
Nä nu vet jag, havremoped till jobbet? :-)
Får man dra av havret i deklarationen?
:-)
Vi får väl se hur allt blir när nya reglerna är spikade och är i bruk.
Användarvisningsbild
av bem
Om nu förslaget vill uppmuntra folk att bl.a. åka kollektivt så stannar ju bussarna inte som förr på landsbygden. Många hållplatser har dragits in. Bussen kan nog gå förbi fortfarande men den stannar inte vid tidigare hållplatser. Så knappast nån ide på sikt inrätta sin tillvaro efter hållplatser och flytta till i närheten av en sån, på landsbygden. Snart kan bussbolaget få för sig att inte stanna där man förr stannat och plockat upp eller lämnat av passagerare. Finns det gott om exempel på inom kommunen jag bor i. Ur det perspektivet är det säkrare inrätta livet att åka bil om man bor på landsbygden och har lite längre till jobbet och inte kan ta annat eget fortskaffningsmedel som är billigare och miljövänligare.
Skulle vara intressant läsa utredningen som föregick förslaget om avdrag för resor till och från jobbet. Hur de resonerade för att komma fram till nuvarande förslag.
Nu kanske vi rör oss i riktning alltför långt från ämnet i denna tråd även om det jag skriver har ett samband med ämnet.
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 93
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]