- tis 15 mar 2022, 09:10
#1492418
Jag har haft vår nya V90 T8 i en vecka nu. Gick från en V90 T8 2018.
Allt med drivningen är bättre, snabbare, längre räckvidd, roligare. Kombin har blivit en busbil. Den känns riktigt kvick, jämfört med min 2018. Största skillnaden gör den nya elmotorn, men även bensinmotor känns piggare. Min gamla hade 320hk, denna har 310hk. men jag upplever mer vridmoment. Jag kommer förmodligen sänka snittförbrukningen från ca 5l/100 km till <2l/100 km om det fortsätter som hittills.
Tyvärr finns det en del småsaker. Infotainment-biten är klart sämre, upplever jag, utom möjligen navigeringen. Android-systemet medger väldigt lite egna inställningar jämfört med sensus. Väldigt lite går att anpassa efter eget val. Och jag gillar att anpassa. RDS-radion hoppar frekvens konstant och medger inte egen inställning. Jag tror inte ens man kan söka manuellt. DAB-radion har jag inte sett till, trots att det ska finnas, men det kan vara sbs eller att den utgått. Jag vill stänga av varning för hastighetöverträdelse men det finns inte. Bara en sån enkel grej som att visa aktuell (momentan) förbrukning i förardisplayen är omöjlig, den visar snittförbrukning. Och trippmätaren, för hur långt bilen gått, var är den? Här finns bara TA och TM. Tid för followme-home går inte heller att anpassa, så nu tror jag det alltid är 1 minut. Att körjournalen inte finns i VOC vet ni. Visste ni att man inte heller kan se var bilen är? Mycket av detta skulle jag kanske kunna lösa om manualen, som bara finns digitalt, var fullständig.
Motorvärmaren (el) fungerar bra när bilen är inpluggad, jättebra, jag har kallgarage. Utan kabel vill den starta bilen, varje gång, alltid… varför? Jag har 18,8 kWh i batteriet. Kanske är ok eftersom bilen då kanske står ute, men varför?
Den här bilen är bättre än min 2018. Men, som flera sagt, Android Automotive känns inte färdigt, utom navigeringen som är bra. Jag får känslan av att det är Volvos GUI som begränsar, och det skulle de kunna fixa om de vill. Men i det dagliga är det egentligen bara radio-strulet som stör. Resten är kanske lite I-landsproblem. Det här är en skitbra bil faktiskt, nya drivlinan är ett STORT lyft. Detta är vad T8an borde varit. Det är värt att stå ut med Android om man måste. Byt upp er om ni kan. Min åsikt.
Allt med drivningen är bättre, snabbare, längre räckvidd, roligare. Kombin har blivit en busbil. Den känns riktigt kvick, jämfört med min 2018. Största skillnaden gör den nya elmotorn, men även bensinmotor känns piggare. Min gamla hade 320hk, denna har 310hk. men jag upplever mer vridmoment. Jag kommer förmodligen sänka snittförbrukningen från ca 5l/100 km till <2l/100 km om det fortsätter som hittills.
Tyvärr finns det en del småsaker. Infotainment-biten är klart sämre, upplever jag, utom möjligen navigeringen. Android-systemet medger väldigt lite egna inställningar jämfört med sensus. Väldigt lite går att anpassa efter eget val. Och jag gillar att anpassa. RDS-radion hoppar frekvens konstant och medger inte egen inställning. Jag tror inte ens man kan söka manuellt. DAB-radion har jag inte sett till, trots att det ska finnas, men det kan vara sbs eller att den utgått. Jag vill stänga av varning för hastighetöverträdelse men det finns inte. Bara en sån enkel grej som att visa aktuell (momentan) förbrukning i förardisplayen är omöjlig, den visar snittförbrukning. Och trippmätaren, för hur långt bilen gått, var är den? Här finns bara TA och TM. Tid för followme-home går inte heller att anpassa, så nu tror jag det alltid är 1 minut. Att körjournalen inte finns i VOC vet ni. Visste ni att man inte heller kan se var bilen är? Mycket av detta skulle jag kanske kunna lösa om manualen, som bara finns digitalt, var fullständig.
Motorvärmaren (el) fungerar bra när bilen är inpluggad, jättebra, jag har kallgarage. Utan kabel vill den starta bilen, varje gång, alltid… varför? Jag har 18,8 kWh i batteriet. Kanske är ok eftersom bilen då kanske står ute, men varför?
Den här bilen är bättre än min 2018. Men, som flera sagt, Android Automotive känns inte färdigt, utom navigeringen som är bra. Jag får känslan av att det är Volvos GUI som begränsar, och det skulle de kunna fixa om de vill. Men i det dagliga är det egentligen bara radio-strulet som stör. Resten är kanske lite I-landsproblem. Det här är en skitbra bil faktiskt, nya drivlinan är ett STORT lyft. Detta är vad T8an borde varit. Det är värt att stå ut med Android om man måste. Byt upp er om ni kan. Min åsikt.