Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johbe
Jag har haft vår nya V90 T8 i en vecka nu. Gick från en V90 T8 2018.

Allt med drivningen är bättre, snabbare, längre räckvidd, roligare. Kombin har blivit en busbil. Den känns riktigt kvick, jämfört med min 2018. Största skillnaden gör den nya elmotorn, men även bensinmotor känns piggare. Min gamla hade 320hk, denna har 310hk. men jag upplever mer vridmoment. Jag kommer förmodligen sänka snittförbrukningen från ca 5l/100 km till <2l/100 km om det fortsätter som hittills.

Tyvärr finns det en del småsaker. Infotainment-biten är klart sämre, upplever jag, utom möjligen navigeringen. Android-systemet medger väldigt lite egna inställningar jämfört med sensus. Väldigt lite går att anpassa efter eget val. Och jag gillar att anpassa. RDS-radion hoppar frekvens konstant och medger inte egen inställning. Jag tror inte ens man kan söka manuellt. DAB-radion har jag inte sett till, trots att det ska finnas, men det kan vara sbs eller att den utgått. Jag vill stänga av varning för hastighetöverträdelse men det finns inte. Bara en sån enkel grej som att visa aktuell (momentan) förbrukning i förardisplayen är omöjlig, den visar snittförbrukning. Och trippmätaren, för hur långt bilen gått, var är den? Här finns bara TA och TM. Tid för followme-home går inte heller att anpassa, så nu tror jag det alltid är 1 minut. Att körjournalen inte finns i VOC vet ni. Visste ni att man inte heller kan se var bilen är? Mycket av detta skulle jag kanske kunna lösa om manualen, som bara finns digitalt, var fullständig.

Motorvärmaren (el) fungerar bra när bilen är inpluggad, jättebra, jag har kallgarage. Utan kabel vill den starta bilen, varje gång, alltid… varför? Jag har 18,8 kWh i batteriet. Kanske är ok eftersom bilen då kanske står ute, men varför?

Den här bilen är bättre än min 2018. Men, som flera sagt, Android Automotive känns inte färdigt, utom navigeringen som är bra. Jag får känslan av att det är Volvos GUI som begränsar, och det skulle de kunna fixa om de vill. Men i det dagliga är det egentligen bara radio-strulet som stör. Resten är kanske lite I-landsproblem. Det här är en skitbra bil faktiskt, nya drivlinan är ett STORT lyft. Detta är vad T8an borde varit. Det är värt att stå ut med Android om man måste. Byt upp er om ni kan. Min åsikt.
av B2dominator
En allmän fråga. Om min bil XC90 T8 PRO levereras nu i maj V.19 blir det en 2022 early eller en 2022 late? :)
av Lockis
B2dominator skrev: tis 15 mar 2022, 10:13 En allmän fråga. Om min bil XC90 T8 PRO levereras nu i maj V.19 blir det en 2022 early eller en 2022 late? :)

2022 late. MY23 börjar produceras i maj 2022 ☺️
av hiff
Killen i denna videon
säger att man i v60 MY23 kan gå direkt från P till D och slipper gå via N.
@johbe, Hur är det i din nya v90 my22 late?
av Kingcool
hiff skrev: tor 17 mar 2022, 14:22 Killen i denna videon
säger att man i v60 MY23 kan gå direkt från P till D och slipper gå via N.
@johbe, Hur är det i din nya v90 my22 late?
Tycker mig ha läst antingen här eller på Swedespeed att det är från -23 modellerna man kan göra det på.
av Trawally
Halloj,
Ledsen om denna fråga redan svarats på i denna tråd men vet någon vad det är för skillnad mellan MY22.5 och MY23?

Google verkar ju redan finnas på bilarna som säljs nu exempelvis, men enligt tråden så börjar MY23 byggas i Maj.

För info så sitter jag i valet och kvalet mellan V90 T8 och XC90 T8 och försöker hitta avgörande argument för att välja den ena framför den andra.
av Lockis
Trawally skrev: ons 23 mar 2022, 20:42 Halloj,
Ledsen om denna fråga redan svarats på i denna tråd men vet någon vad det är för skillnad mellan MY22.5 och MY23?

Google verkar ju redan finnas på bilarna som säljs nu exempelvis, men enligt tråden så börjar MY23 byggas i Maj.

För info så sitter jag i valet och kvalet mellan V90 T8 och XC90 T8 och försöker hitta avgörande argument för att välja den ena framför den andra.
Väljer du mellan v90 och xc90 tänker jag att det är storleken som är det viktiga.
Men nej, ingen större skillnad på my22 late och MY23 på dessa bilar. Man har döpt om utrustningsnivåerna.
av Kingcool

Om du är ute efter Android så är det inte förrän MY23 det kommer till XC90 ivjf.
av Trawally
Kingcool skrev: tor 24 mar 2022, 06:08

Om du är ute efter Android så är det inte förrän MY23 det kommer till XC90 ivjf.
Vet man om XC90 kommer få elvärmaren eller kommer det vara bränsledrivet även på MY23?

Annars är det väl som ni säger, vill vi ha en större, maffigare bil som utstrålar högre status och som har den där tredje sätesraden som frugan så gärna vill ha.
Eller vill man åka lägre, billigare, komma längre på el, bättre acceleration etc.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 55

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]