Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
EbbevonVolvo skrev: fre 11 mar 2022, 03:03 Beställde ny bil idag! Tyvärr får jag vänta cirka nio månader på leverans. Känns som att göra ett barn till. :-D :-D
Blev ingen Volvo denna gång då dom inte hade något som passade mig.
Blir en rikligt utrustad Mercedes EQB. Jag kommer alltså också gå över till en helelbil. Det var inget som jag trodde skulle ske redan men, nu blir det så.
Lycka till med "Mercan". Blir nog kul med en ren elbil. Jag har inte våga gå över till den "mörka" (eller är det den "ljusa"?) sidan ännu. Sular runt med en Volvo laddhybrid f.n. Lite smak på ren eldrift får man i alla fall. :-)
EbbevonVolvo skrev: fre 11 mar 2022, 03:03 Beställde ny bil idag! Tyvärr får jag vänta cirka nio månader på leverans. Känns som att göra ett barn till. :-D :-D
Blir en rikligt utrustad Mercedes EQB. Jag kommer alltså också gå över till en helelbil. Det var inget som jag trodde skulle ske redan men, nu blir det så.
Trevligt så det räcker och blir över :-)
Blev det en 350 4Matic?
bem skrev:
Lycka till med "Mercan". Blir nog kul med en ren elbil. Jag har inte våga gå över till den "mörka" (eller är det den "ljusa"?) sidan ännu. Sular runt med en Volvo laddhybrid f.n. Lite smak på ren eldrift får man i alla fall. :-)
Att köpa en laddhybrid var inget som intresserar mig, jag får ta obehaget att eventuellt stå i kö på en laddstation någon enstaka gång.
Att ha elmotorer och en bensinmotor som trängs om utrymmet medför i dom flesta fall dyra service/reparationer då det är svårt att komma åt.
Detta kommer att bli bra. Tack för "peppet" Bo. :-D
fjohan82 skrev:
Blev det en 350 4Matic?
Jag nöjde mig med en 300 4Matic och satsade i stället på utrustningen. Den har tillräckligt med hästar för mig, visst kände man lite skillnad mot 350n, men detta räcker. Ville dessutom komma under 700.000 OM det skulle bli gränsen för att få elbilsbonusen på 70.000. Nu var det med skohorn precis under den gränsen. :-D
Nattsvart blir den. :-D
Jag gillar bilvård, och svart behöver mycket tvättande.
EbbevonVolvo skrev: fre 11 mar 2022, 10:59
fjohan82 skrev:
Blev det en 350 4Matic?
Jag nöjde mig med en 300 4Matic och satsade i stället på utrustningen. Den har tillräckligt med hästar för mig, visst kände man lite skillnad mot 350n, men detta räcker. Ville dessutom komma under 700.000 OM det skulle bli gränsen för att få elbilsbonusen på 70.000. Nu var det med skohorn precis under den gränsen. :-D
Nattsvart blir den. :-D
Jag gillar bilvård, och svart behöver mycket tvättande.
Det låter klokt :-)
Jag landade på drygt 850' med den största drivlinan, när jag provade bygga en EQB.
Hos Mercedes har man väl noll möjlighet till att pruta på priset numera?
Precis! Du betalarallt till Mercedes-Benz Sverige AB. Går inte att pruta en krona. Nu kommer jag att köpa vinterdäck där som jag kommer att få ett riktigt bra pris på. Dessutom så är jag medlem i Mercedes klubben, så då har jag även lite rabatt via klubben.
På denna bil hjälpte inte heller medlemskapet till någon rabatt, som det brukar göra.
Mercedes vill ha ut många EQB på Sverigemarknaden, så dom bilarna är lågt prissatta, ja enligt dom själva. :-D
av Lockis
GustavE skrev: tor 10 mar 2022, 21:59 Såg nu att Tesla hade generösa 4 års nybilsgaranti. Dock högst 8000 mil, så i mitt fall går Tesla bort.

Dom jag själv tänkt på är Enyaq / ID4 GTX där konstigt nog VWn är den billigare. Det som väckte mitt intresse var när jag såg i Vi Bilägare för ID4: Service mil/år: -/2
Det är inte bara att det kostar att serva, det är ännu mer att det är omständigt.
Tack vare detta verkar VW / Skoda vara överlägsna övriga tillverkare. Vissa har ju 1500 mil intervall, då skulle jag serva 4 gånger på år, fullständigt orimligt. Det gäller bara att det verkligen är 2 år så det inte är nån serviceindikator som får för sig att det behövs tidigare.
Får man 400 000 för en 12000 milad ID4 GTX efter 2 år? Omöjligt att veta, men vad tror ni?
Om du bara har bilen 2 år så spelar väl inte nybilsgarantin någon roll? Du har ju vanlig garanti som är bättre i 2 år på alla nya bilar.
Jo men Tesla verkar ha en begränsning på 8000 mil i sin nybilsgaranti, vilket tex VW inte har. Dock har VW någon batterigaranti som avtar i olika steg med milen och som högst gäller 16000 mil.
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 22:05
GustavE skrev:Får man 400 000 för en 12000 milad ID4 GTX efter 2 år?
Baserat på hur elbilar har stått sig tidigare - ja utan tvekan.

Du bör provköra ID4 ordentligt först. Jag valde själv bort den till förmån för Model 3. ID4ans interface är designat av en blind och utfört av en korkad. Det fungerar så dåligt att man nästan brister ut i skratt. Varje knapptryck måste repeteras 2-3 gånger innan bilen fattar.

Själva bilen är det inget fel på.
Låter bra för då skulle jag kanske spara pengar på att åka helt ny bil istället gör min gamla.

Oj, ja då får jag ta och provköra nån dag. Har även läst om att dom mest grundläggande funktionerna för värme inte är belysta.

En annan fråga är hur lång leveranstid det blir nu när dom tydligen tillverkade tex kabelstammarna i Ukraina. Var väl lång redan innan på i alla fall Enyaq.
När byter Volkswagen modellår?
av Lövet
Hittade en ganska bra kalkyl i en av elbilsgrupperna på Facebook. Man ser rätt snabbt att så fort milen börjar rulla drar dieselbilen iväg i kostnad. Breakeven mot ny elbil vid 1750mil. Tur att jag kör 1800 mil/år då ;)
Skärmavbild 2022-03-14 kl. 12.51.16.png
Skärmavbild 2022-03-14 kl. 12.51.16.png (1.5 MiB) Visad 504 gånger
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]