Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TurboDanneV70
Hajpojken skrev: lör 05 mar 2022, 08:34 Beställde en V60 T6 recharge 25/2. Leverans om ett år, det är helt galet 😂
Men har 1 år leasing kvar på nuvarande bil så det blir bra i planeringen men ändå. Över ett år leveranstid!
Jävlar. Beställde en T6 Recharge 6 feb och preliminärt leverans oktober. Verkar som dom fått mycke beställningar där i mellan då leverans tiderna ökat med ca 5mån.
Men sen har jag inte hört nåt mer om leveransen är framflyttad eller ej. :/
Användarvisningsbild
av bem
irrbloss skrev: sön 06 mar 2022, 08:57
Hur funkar kupévärmen? Kommer den igång snabbt? Kommer inte ihåg nu hur det var, men bränslevärmaren är väl borta på denna årsmodell? Hade den värmepump eller någon annan variant?
Volvos laddhybrider har sen MY22 late ingen möjlighet till bensinvärmare (MY22 early hade det men om man köpte till det extra så hade men ingen på el baserad kupévärme så det var antingen eller). På MY22 late, och även på MY23 förstås, är bilens värmesystem elbaserat på Volvos laddhybrider, men den är av enklare slag än värmepump (Volvos rena elbilar har i regel värmepump, åtminstone om de har viss utrustningsnivå eller kanske om man får köpa till det på enklaste varianten).
Finns dock två undantag på MY23: XC60 och XC90 laddhybrider utrustas med bensinvärmare igen (p.g.a. datachipbrist), det är vad jag läst här på forumet. Kollade även på Volvo Cars hemsida på XC60 och XC90 laddhybrid nyss och det står de har "Bränsledriven värmare".

Gå in på Volvo Cars hemsida så kan du läsa om V60 Recharge "Elektrisk värmare och kylare för kupén". V60 Recharge MY22 och MY23 har Elektrisk värmare och kylare för kupén.

Jag har en V90 Recharge MY22 early och på den gick det köpa till bensinvärmare (det gjorde jag på min V90 Recharge). Men sen MY22 late går det inte köpa till en bensinvärmare även om du skulle vilja. Dock har XC60 och XC90 Reharge fått bensinvärmaren åter på MY23 p.g.a. datachipbrist.
av irrbloss
bem skrev: Volvos laddhybrider har sen MY22 late ingen möjlighet till bensinvärmare (MY22 early hade det men om man köpte till det extra så hade men ingen på el baserad kupévärme så det var antingen eller). På MY22 late, och även på MY23 förstås, är bilens värmesystem elbaserat på Volvos laddhybrider, men den är av enklare slag än värmepump (Volvos rena elbilar har i regel värmepump, åtminstone om de har viss utrustningsnivå eller kanske om man får köpa till det på enklaste varianten).
Finns dock två undantag på MY23: XC60 och XC90 laddhybrider utrustas med bensinvärmare igen (p.g.a. datachipbrist), det är vad jag läst här på forumet. Kollade även på Volvo Cars hemsida på XC60 och XC90 laddhybrid nyss och det står de har "Bränsledriven värmare".

Gå in på Volvo Cars hemsida så kan du läsa om V60 Recharge "Elektrisk värmare och kylare för kupén". V60 Recharge MY22 och MY23 har Elektrisk värmare och kylare för kupén.

Jag har en V90 Recharge MY22 early och på den gick det köpa till bensinvärmare (det gjorde jag på min V90 Recharge). Men sen MY22 late går det inte köpa till en bensinvärmare även om du skulle vilja. Dock har XC60 och XC90 Reharge fått bensinvärmaren åter på MY23 p.g.a. datachipbrist.
Vet du något om hur effektiva de rena elvarianterna är? Jag bryr mig egentligen inte om det skulle vara så att bilen drar lite extra bensin indirekt, det viktiga är att det är varmt och skönt på vintern (och svalt på sommaren). Gärna att värmen och kylan kommer snabbt också, så man inte behöver köra i en halvtimme innan det är behagligt. Fördelen med hybriderna var ju iaf att man kan förvarma och förkyla dem på distans, dock vore det trevligt om det ändå var effektivt och snabbt att få upp/ner temperaturen :).
av Lövet
Nu kanske jag missat bollen här men visst har Volvo bekräftat att det inte blir elvärmare framöver pga komponentbrist? Det är tillbaka till bensinvärmare som gäller. Den funkar väl men kan inte användas i garage, mår dåligt av kort användning, drar ur 12v batteriet och kan inte kyla bilen.
av Lövet
Zanders skrev:Det gäller väl inte alla modeller? S/V60 skulle få behålla elvärmaren om de inte har ändrat sig nu igen?
Så kanske det var. Får man elvärmaren ska man vara glad.
av ironsavior
irrbloss skrev: mån 07 mar 2022, 13:16
bem skrev: Volvos laddhybrider har sen MY22 late ingen möjlighet till bensinvärmare (MY22 early hade det men om man köpte till det extra så hade men ingen på el baserad kupévärme så det var antingen eller). På MY22 late, och även på MY23 förstås, är bilens värmesystem elbaserat på Volvos laddhybrider, men den är av enklare slag än värmepump (Volvos rena elbilar har i regel värmepump, åtminstone om de har viss utrustningsnivå eller kanske om man får köpa till det på enklaste varianten).

Vet du något om hur effektiva de rena elvarianterna är? Jag bryr mig egentligen inte om det skulle vara så att bilen drar lite extra bensin indirekt, det viktiga är att det är varmt och skönt på vintern (och svalt på sommaren). Gärna att värmen och kylan kommer snabbt också, så man inte behöver köra i en halvtimme innan det är behagligt. Fördelen med hybriderna var ju iaf att man kan förvarma och förkyla dem på distans, dock vore det trevligt om det ändå var effektivt och snabbt att få upp/ner temperaturen :).
Jag tycker värmen kommer nästan direkt, nu har det ju inte varit så superkallt här (+5), men det fungerar iaf bra.
Sen verkar det ju dra lite på räckvidden att köra värmen såklart, men man kommer iaf ca 6 mil på el.
Användarvisningsbild
av Zanders
Lövet skrev:
Zanders skrev:Det gäller väl inte alla modeller? S/V60 skulle få behålla elvärmaren om de inte har ändrat sig nu igen?
Så kanske det var. Får man elvärmaren ska man vara glad.
Ja, jag har en V60 som borde byggas om ett par veckor och skulle bli smått förbannad om jag nu får bränslevärmaren istället då det var en av anledningarna till att jag beställde en ny. :x
av Lockis
TurboDanneV70 skrev:Nån som beställt MY23 och kan söka på den på volvos hemsida eller i nån app med ordernr? Hur lång tid tog det innan den dök upp där?
MY23 finns inte spårbart ännu. Förhoppningsvis nästa vecka.
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 315

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29