Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HTA
bem skrev: fre 04 mar 2022, 09:35
HTA skrev: fre 04 mar 2022, 08:33 Min V60 T6 med nya batteriet är färdigbyggd. Kan hämta ut den om 3 veckor fick jag reda på. Grejer som ska eftermonteras först.
När Min Volvo fortfarande fanns hade jag v9 som leveransdatum så jag är nöjd att det inte drog ut på tiden.
Ingen information om att jag skulle bli utan något (kollade med säljare) utan all utrustning finns med.
Ser fram emot att testa Volvo igen.
Det blir kanon det, nya stora hybridbatteriet och 145 hk elmotor samt enpedalkörning. Och att du får all utrustning känns säkert bra, så du slipper "Chipbrist edition" V60. Jag har V90 T6 Reharge MY22 (hann dock få min levererad innan de började med det större batteriet osv) men jag är nöjd ändå, den levererades också med all utrustning den skulle ha (BLIS, Cross Traffic Allert osv). Har du haft Volvo laddhybrid innan? Om inte kommer du nog bli positivt överraskad att köra på "Pure" (bara på el) men även på de andra körlägena.
Blir en trevligt vår med ny bil.
Lycka till med nya bilen sen!
Nej, jag har inte ägt eller kört en laddhybrid tidigare. Ska bli spännande.

Jag visste att det var något på gång med batteristorleken men hade inte koll på riktigt när de skulle komma. Utan att veta detta så fick jag reda på samma dag jag skrev på offerten att jag skulle få det nya batteripaketet så jag hade lite flyt där.
Tror det dök upp i deras system den 12sept. Skrev på min den 15sept.

Ja jag kommer posta mer på forumet sen när jag haft den någon vecka med min syn på bilen.

Tack Bem.
av irrbloss
Torstensson skrev: fre 04 mar 2022, 13:59 Jag är grymt nöjd, över förväntan! Det enda jag stör mig på är att Android Automotive inte ingår för V60s och jag förstår faktiskt inte varför då övriga nya hel-el/rechargs har det. Jag hoppas det kommer en uppdatering och har ställt frågan ovan, men är skeptisk att det kommer att ske.

Jag fick min två veckor före utsatt datum så du kan hoppas på det!
Frågan är om det där android automotive är så bra just i Volvo. Verkar vara väldigt buggigt och flera funktioner som saknas i gränssnittet. Verkar mer vara en betaversion än så länge. Inte så säker på att det kommer till nuvarande bilarna, kör säkert på helt annan hårdvara.
av Lockis
Torstensson skrev: fre 04 mar 2022, 10:20 Finns det någon ny information ifall V60 kommer att få Android Automotive ? Det vill säga är det helt kört eller finns planer på att implementera det på nya V60s från 2019 och framåt ? Den nya V60 2022 jag nyligen plockat ut är det fortfarande bara Android Auto på.
Nya v60 får idag android och inte sensus. Man kommer inte uppgradera gamla bilar till android.
av Lockis
irrbloss skrev: fre 04 mar 2022, 18:22
Torstensson skrev: fre 04 mar 2022, 13:59 Jag är grymt nöjd, över förväntan! Det enda jag stör mig på är att Android Automotive inte ingår för V60s och jag förstår faktiskt inte varför då övriga nya hel-el/rechargs har det. Jag hoppas det kommer en uppdatering och har ställt frågan ovan, men är skeptisk att det kommer att ske.

Frågan är om det där android automotive är så bra just i Volvo. Verkar vara väldigt buggigt och flera funktioner som saknas i gränssnittet. Verkar mer vara en betaversion än så länge. Inte så säker på att det kommer till nuvarande bilarna, kör säkert på helt annan hårdvara.
Jag kör en android XC60 nu. Gjort nu i ett par dagar. Jag saknar sensus ;-) men det är nog en vanesak. Småsaker som tex finns i Polestar verkar inte finnas i Volvo. Tex förar prestation som det heter i sensus. Också måste man logga in på Google för att få appar. Suger när man kör hyrbil. Också ingen varning för fartkameror. Google Maps är dock riktigt bra.
Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: fre 04 mar 2022, 23:32 ...
Också ingen varning för fartkameror. Google Maps är dock riktigt bra.
...
Jag ser fartkameror i min Google maps (V90 T6 Recharge MY22 med mjukvaruversion 1.10).
av Lockis
bem skrev: lör 05 mar 2022, 04:17
Lockis skrev: fre 04 mar 2022, 23:32 ...
Också ingen varning för fartkameror. Google Maps är dock riktigt bra.
...
Jag ser fartkameror i min Google maps (V90 T6 Recharge MY22 med mjukvaruversion 1.10).
Japp! Men du får ingen varning som man kunde få i sensus. Sensus bilarna plingar till och stänger ljud på tex stereon för att påkalla din uppmärksamhet
av Hajpojken
Beställde en V60 T6 recharge 25/2. Leverans om ett år, det är helt galet 😂
Men har 1 år leasing kvar på nuvarande bil så det blir bra i planeringen men ändå. Över ett år leveranstid!
Användarvisningsbild
av Lustgasen
irrbloss skrev: fre 04 mar 2022, 18:22

Var glad för det! De har haft krismöte i Göteborg pga nya Google-systemet, de har aldrig haft så mycket problem so med de nya bilarna. Sensus verkar betydligt säkrare idag.
Användarvisningsbild
av x74
Då har jag hämtat ut min v60 t6 -22, gjorde ett test i pure läget fullt batteri blandat stad landsväg lugn körning 6,8mil sedan tog motorn över och gick in i hybrid läget, dock fortfarande kall väder med vinterdäck osv, men fasiken vad lite det behövs för att motorn stängs av och går på eldrift igen efter den fått i nån gnutta kräm igen, och den håller på så ofta. Men det är väl uträknat att motorn tål att ständigt gå av och på :x Annars en väldigt sömlös övergång mellan motor och eldrift. Imponerad av elmotorns drag :-)
av irrbloss
x74 skrev: lör 05 mar 2022, 18:31 Då har jag hämtat ut min v60 t6 -22, gjorde ett test i pure läget fullt batteri blandat stad landsväg lugn körning 6,8mil sedan tog motorn över och gick in i hybrid läget, dock fortfarande kall väder med vinterdäck osv, men fasiken vad lite det behövs för att motorn stängs av och går på eldrift igen efter den fått i nån gnutta kräm igen, och den håller på så ofta. Men det är väl uträknat att motorn tål att ständigt gå av och på :x Annars en väldigt sömlös övergång mellan motor och eldrift. Imponerad av elmotorns drag :-)
Hur funkar kupévärmen? Kommer den igång snabbt? Kommer inte ihåg nu hur det var, men bränslevärmaren är väl borta på denna årsmodell? Hade den värmepump eller någon annan variant?
  • 1
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 315

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N