Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fattar fan inte hur man kan lägga in annat än sitt eget OS i en bil. Nu ser man massor med problem med detta.
Är väl bättre Volvo fortsätter att utveckla vidare på helt eget system som man har full kontroll på.
Känns som Volvo inte är prio hos Google. Sensus har ju funkat kanon ändå annat kan man inte säga. Lite segt på första V90:in men nuvarande flyter på bra och aldrig några problem.
AndS skrev: sön 27 feb 2022, 10:19 Vissa saker har ju redan kunnat uppdateras i Census. Så den texten säger i princip inget.
Androidrelaterat är en sak och t.ex. bilens motorstyrning, säkerhetssystem, etc, är något annat.
För dig kanske den texten jag skrev och länka till inte säger i princip något, men för mig säger den en del. Kanske för andra också med en ny V90 (med Google Android Automotive).
Sensus, som jag antar du har, har jag noll koll på eftersom jag har ingen anledning att bry mig (har en Google Android Automotive baserad bil).
Det står i uppdateringarna vad de förbättrar eller fixar. Det räcker för mig. Vissa uppdateringar kanske bara innehåller nåt som du menar är "Androidrelaterat" och andra kanske bara innehåller annat än det. Sen kanske det kan vara så att det kan läggas in förbättringar och fixar som inte står i listorna, det är väl inte osannolikt.

Du undrade: Och vad kommer att kunna uppdateras via OTA, behöver ju inte vara alla programdelar.

Är väl rimligt att det kan finnas uppdateringar för vissa funktioner som inte går få hem via OTA. T.ex. kan man tänka sig det kan bli bråttom med en viss uppdatering (t.ex. säkerhetsrelaterad) då kanske bara verkstad kan installera den mjukvaran. Att en uppdatering kan bli installerad via OTA krävs att man följer proceduren som jag länka till (för en Google Android Automotive baserad bil). Inte säkert folk lyckas få in uppdatering via OTA (på min verkar det inte gå ens fastän jag kollat lite då och då sen bilen var ny om det skulle komma nån uppdatering och visste ungefär hur proceduren är).
bem skrev: sön 27 feb 2022, 11:11
AndS skrev: sön 27 feb 2022, 10:19 Vissa saker har ju redan kunnat uppdateras i Census. Så den texten säger i princip inget.
Androidrelaterat är en sak och t.ex. bilens motorstyrning, säkerhetssystem, etc, är något annat.
För dig kanske den texten jag skrev och länka till inte säger i princip något, men för mig säger den en del. Kanske för andra också med en ny V90
Kan inte svara på vad andra förstår, jag utgår bara utifrån att jobbat inom bl a. IT ;-)
Gemene man vet inte hur operativ, olika systemprogramvaror, applikationer, databaser, appar, etc, samverkar.
Så det går inte utläsa utifrån det du länkar till hur det fungerar, det kan jag garantera ;-)
Vi har ingen aning om vad som uppdateras oberoende av kabel eller trådlöst.
AndS,
Inte behöver vi väl förstå hur det funkar med uppdateringarna och var det uppdateras, men förstås vill vissa veta.
För mig räcker det att se listorna med uppdateringarna och veta hur jag skall göra för att får uppdateringar via OTA (om jag vill ha det den vägen och det funkar). Vi får ju ändå inte reda på nåt mer än officiella listorna med uppdateringarna i regel som vanliga Volvobrukare. Jag vill bara veta vilka uppdateringar som finns (officiellt), var de installeras i systemet i bilen bryr jag mig inte om.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]