Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Kommer vara en del tillsammans andra system men styras övergripande av Volvocars.OS
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... kvaruutvec
Märkligt att man släpper ut Android då istället för att behålla Sensus tills deras egna är redo.
Volvocars.OS har inget (direkt) med bilens infotainmentsystem att göra.
Android Automotive är underhållningssystemet i bilen, sedan kommunicerar detta operativsystem med det mellanlager som kallas Volvocars.OS.
V.OS exponerar bilens olika sensorer och system till/mot exempelvis Android Automotive.

Detta gör att Android Automotive kan kalla på sensordata, med samma anrop i en Volvo XC90 MY25, som i en Polestar 2. Trots att dessa bilar har olika generationer av hårdvara.
Detta sänker komplexiteten för utvecklarna, Volvo tar hand om det tunga detaljarbetet, och exponerar enkla byggstenar till/mot nästa nivå.
least skrev: ons 23 feb 2022, 16:47 Volvocars.OS har inget (direkt) med bilens infotainmentsystem att göra.
Android Automotive är underhållningssystemet i bilen, sedan kommunicerar detta operativsystem med det mellanlager som kallas Volvocars.OS.
V.OS exponerar bilens olika sensorer och system till/mot exempelvis Android Automotive.

Detta gör att Android Automotive kan kalla på sensordata, med samma anrop i en Volvo XC90 MY25, som i en Polestar 2. Trots att dessa bilar har olika generationer av hårdvara.
Detta sänker komplexiteten för utvecklarna, Volvo tar hand om det tunga detaljarbetet, och exponerar enkla byggstenar till/mot nästa nivå.
Men det finns inget "VolvoCars.OS" i en Volvo idag som har Android Automotive.
Om det inte finns idag i Volvos bilar varför behövs helt plötsligt VolvoCars.OS om Android Automotive (och Sensus) klarar sig utan det idag?
Kan det vara ett första steg mot mer autonom bilåkning (självkörande bilar) där det väl bl.a. kommer behövas betydligt mer sensorer som VolvoCars.OS skall vara en gränsyta för mot infotainmentsystem och andra system som skall hämta data från sensorerna (om jag fattar rätt)?
least skrev:Var har du hört detta om 2.0?
Jag fick infon från verkstaden.

Vad har ni för version i era bilar? Min har 1.8 men det ska finnas en 1.10 enligt Volvos sida om uppdateringar. De skriver tyvärr inte vilka datum de olika versionerna släppts.

Min bil hittar inte 1.10 utan säger att den redan är uppdaterad till senaste.
Cokeisit skrev: lör 26 feb 2022, 08:41
least skrev:Var har du hört detta om 2.0?
Jag fick infon från verkstaden.

Vad har ni för version i era bilar? Min har 1.8 men det ska finnas en 1.10 enligt Volvos sida om uppdateringar. De skriver tyvärr inte vilka datum de olika versionerna släppts.

Min bil hittar inte 1.10 utan säger att den redan är uppdaterad till senaste.
Min Volvo (MY22) har aldrig hittat en enda uppdatering, sen 21 aug -21 då den levererades. Den klarar OTA sägs det. Har uppdaterat mjukvaran på verkstaden istället. Såg att det finns 1.10 till min bil men jag har 1.8 f.n. Är rätt många punkter i 1.10 så vore kanske inte fel att få in den. Får se om jag ber min mek lägga in den framöver.
bem skrev: sön 27 feb 2022, 08:07 Min Volvo (MY22) har aldrig hittat en enda uppdatering, sen 21 aug -21 då den levererades. Den klarar OTA sägs det. Har uppdaterat mjukvaran på verkstaden istället. Såg att det finns 1.10 till min bil men jag har 1.8 f.n. Är rätt många punkter i 1.10 så vore kanske inte fel att få in den. Får se om jag ber min mek lägga in den framöver.
Och vad kommer att kunna uppdateras via OTA, behöver ju inte vara alla programdelar.
AndS skrev: sön 27 feb 2022, 09:00
bem skrev: sön 27 feb 2022, 08:07 Min Volvo (MY22) har aldrig hittat en enda uppdatering, sen 21 aug -21 då den levererades. Den klarar OTA sägs det. Har uppdaterat mjukvaran på verkstaden istället. Såg att det finns 1.10 till min bil men jag har 1.8 f.n. Är rätt många punkter i 1.10 så vore kanske inte fel att få in den. Får se om jag ber min mek lägga in den framöver.
Och vad kommer att kunna uppdateras via OTA, behöver ju inte vara alla programdelar.
Kanske finns specialare en Volvoåterförsäljares verkstad kan ladda ner, jag har ingen aning.
Men gissar: i de flesta fall de installerar hela mjukvarupaketet på Volvoverkstad, liksom det via OTA är hela mjukvarupaketet som installeras. Hittar ingen info om motsatsen men kanske står på nåt ställe om man letar.

För t.ex. V90:

Bilens mjukvara kan uppdateras till den senaste versionen online eller i samband med service hos en auktoriserad Volvoåterförsäljare. När ny mjukvara finns tillgänglig online blir du informerad i centerdisplayen.

("När ny mjukvara finns tillgänglig online blir du informerad i centerdisplayen".
Det har aldrig hänt i min V90 MY22 under 6 månader sen den var ny, har kört 500 mil nu.)
...

Alla uppdateringar finns inte via OTA direkt har jag sett:

Uppdateringar i mjukvaruversion 1.9
Obs Den här mjukvarureleasen är endast tillgänglig på verkstäder, inte OTA. Innehållet i V1.9 kommer att inkluderas i nästa OTA-release.

Hur nedladdning OTA och installation går till:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... he-air-ota
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]