Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
OFra skrev: lör 19 feb 2022, 09:00 Men T8 måste väl vara törstigare? Hörde iofs från en polare att xc40 recharge drar ännu mer pga för klen bensinmotor i förhållande till vikt
Om man brassar på borde T8 sörpla i sig mer men vid normal körning i skyltad hastighet undrar jag om en T8 är så värst mycket törstigare än T6. Mycket hänger på körstilen.
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev: lör 19 feb 2022, 01:07 Den borde dra ungefär som en bensindriven mildhybrid om du inte laddar. Mer på landsväg/motorväg, mindre i stan
De har gjort utförliga tester i tyska ams. Laddhybrider drar i genomsnitt, trots 200-250 kg extravikt, som en mikro-/mildhybrid. Om vi pratar urladdat batteri: I stan fungerar de mer som en Toyota elhybrid = sparar massar (bränsle och bromsar), på landsväg och särskilt i jämn fart tvärtom, högre vikt.

Svår kalkyl att göra. Å ena sidan har du mer vikt. Å andra sidan så laddar du ju batteriet när du kör så du får en del eldrift ändå.

Vill minnas att långresan hem från Astrid Lindgrens värld med v90n full lastad bil. Inte fullt batteri låg jag runt 9l/100km
av henrikk
Ny här och hämtade upp min XC60 T8 igår.
Det lilla jag hunnit köra så känns den kanon. Är min första hybrid och känns som den kommer kungens väl som ett insteg till att senare ta steget fullt över till elbil om 3 år.

Dock så har det inte gått att para bilen mot Volvo Cars appen. Varken under utlämningen eller senare. Bilen avbryter processen under steg 2/3 där den ska identifiera båda nycklarna (som självklart finns i bilen). Meddelandet som visas när den avbryter är följande, ”parkoppling avbröts på enheten”. Har gjort en fabriksåterställning men utan effekt. Känns som man pratar med alla möjliga instanser av support (Cbv, Volvo Cars, apputvecklare osv) och tillslut så lyckades Bilia klämma in den på verkstaden idag för en snabb undersökning. Det slutade med att de behåller den över natten. Vi får se hur det går för dem när de hör av sig imorgon.
av perhall
henrikk skrev:Ny här och hämtade upp min XC60 T8 igår.
Det lilla jag hunnit köra så känns den kanon. Är min första hybrid och känns som den kommer kungens väl som ett insteg till att senare ta steget fullt över till elbil om 3 år.

Dock så har det inte gått att para bilen mot Volvo Cars appen. Varken under utlämningen eller senare. Bilen avbryter processen under steg 2/3 där den ska identifiera båda nycklarna (som självklart finns i bilen). Meddelandet som visas när den avbryter är följande, ”parkoppling avbröts på enheten”. Har gjort en fabriksåterställning men utan effekt. Känns som man pratar med alla möjliga instanser av support (Cbv, Volvo Cars, apputvecklare osv) och tillslut så lyckades Bilia klämma in den på verkstaden idag för en snabb undersökning. Det slutade med att de behåller den över natten. Vi får se hur det går för dem när de hör av sig imorgon.
Sen är appen kass sen Google integrerades. Går inte ens att se hur långt bilen har gått, bränsle i tanken etc. Sånt som fanns på min V70 MY12. Vet ej när uppgradering kommer.
av Stefan62
Att appen inte fungerar är bedrövligt dåligt av Volvo - kan man kompenseras för det? Jag har ju köpt en produkt som jag inte kan använda fullt ut!
Användarvisningsbild
av bem
Stefan62 skrev: ons 23 feb 2022, 07:13 Att appen inte fungerar är bedrövligt dåligt av Volvo - kan man kompenseras för det? Jag har ju köpt en produkt som jag inte kan använda fullt ut!
Ibland fungerar appen, ibland inte. Det är min erfarenhet av VOC och appen (VOC-appen, numera Volvo Cars appen). Det finns rätt mycket saker som potentiellt kan strula i VOC-kedjan om man dissekterar den så egentligen är det lite förvånande att appen funkar såpass ofta som den gör (sett ur längre tidsprespektiv). Den strular ju inte jämt. Men min personliga erfarenhet är att om appen funkat bra och sen plötsligt inte gör det så är det bara gå i idé med appen och invänta att Volvo får igång systemet i sin ände. Inte alltid så men oftast enligt min erfarenhet. Tyvärr är det inte bara Volvo som har problem med att bil-app inte funkar så ofta som man borde kunna begära. Även om det är föga tröst så är vi Volvoägare inte de enda som har anledning att bli irriterade ibland när appen strular.
Ibland kan en pling till Volvo-supporten hjälpa, så värt prova det. Men kan ju vara hårdvarufel i bilen så då måste ju bilen in på felsökning.
Volvo har nyligen kompenserat vissa Volvoägare med VOC-strul genom att förlänga VOC-abonnemanget med ett år, värt runt 400 kr vill jag minnas.
Sen är det så att Volvo Cars appen i Google-bilar har mycket färre funktioner ännu jämfört med vad Sensus-bilar har.
av henrikk
Att appen är ytterst begränsad i sin funktion har man blivit varse om här på forumet. Problemet jag hade med att det inte gick att parkoppla bilen med telefonen låg som jag misstänkte lokalt i bilen. Förutom att göra den strömlös en tid så behövdes även en reset av tcam modulen. Efter det så lyckades verkstaden göra parkopplingen.
Senast redigerad av 1 henrikk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
henrikk skrev: ons 23 feb 2022, 15:52 Att appen är ytterst begränsad i sin funktion har man blivit varse om här på forumet. Problemet jag hade med att det inte gick att parkoppla bilen med telefonen låg som jag misstänkte lokalt i bilen. Förutom att göra den strömlös en tid så behövdes även en reset av tcam/tkam? Efter det så lyckades verkstaden göra parkopplingen.
Jag gjorde om parkopplingen en gång på min Google-bil (V90 T6 Recharge MY22). Lyckades inte själv så jag fick ta hjälp av Volvo supporten och det var efter flera försök på lite olika sätt vi lyckades till slut. Jag bara följde killen på supporten och hans instruktioner i telefon medan jag satt i bilen. Vi höll på rätt länge innan parkopplingen lyckades. Tar man bort Volvo Cars appen på en Google-bil har man lite att göra sen kan jag säga för att få den att funka igen... På en Sensus-bil är det tydligen mycket enklare i det fallet att komma på banan igen.
Användarvisningsbild
av WalterA
Jag hade samma problem med parkopplingen (XC60 MY22). Efter att jag raderade appen i telefonen gick inte att parkoppla. Hoppar över alla samtal jag ringde för att få hjälp, mm…. utan framgång … i alla fall löste jag problemet genom att skaffa en ny profil med samma inloggnings uppgifter, då gick det att parkoppla telefonen. Efter detta raderade jag den nya profilen jag skaffade. Vi gör att Google-bilen blir mycket letare att komma på banan igen. ;-) :-D
av perhall
Kopplade just upp allting i min nya XC60, funkade bra, men appen är en riktig besvikelse... den kan ju ingenting. Dessutom verkar det som att en del programmering av värmaren försvinner så man måste lägga in igen.
  • 1
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 234

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]