Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Electric
perhall skrev: tor 17 feb 2022, 09:45 Körde en T8 med 455 hk i tisdags, den är hysteriskt snabb. Extremt stor skillnad mot gamla T8. Känns konstigt den är spärrad i 180, men det får man leva med. Även drivlinan i övrigt är oerhört mycket bättre än i MY21. Elmotorn orkar med det mesta, hjälpelmotor fram gör att man klarar en backe på vintern utan att bensinmotorn går igång. Elvärmaren är jättesnabb. Stort lyft!
Hämtar min om knappt 2 veckor. Den är kommen till återförsäljaren, men kan ej hämta ut den tidigare. Dock har jag varit och beskådat den. 2ggr!!!
Rolig och intressant läsning om hur du är så positiv till denna version. Är sjukt spänd och förväntansfull.
XC60 T8 Recharge My22 late. 22”sommarhjul🤩
av perhall
Ja, jag var positivt överraskad gällande skillnaden mot gamla drivlinan. Den hade 18" friktionsdäck, ganska ovanligt med så mycket effekt och ballongdäck. Men luftfjädring hade den också, det är fantastiskt bra för stabiliteten...
av Electric
perhall skrev: tor 17 feb 2022, 17:04 Ja, jag var positivt överraskad gällande skillnaden mot gamla drivlinan. Den hade 18" friktionsdäck, ganska ovanligt med så mycket effekt och ballongdäck. Men luftfjädring hade den också, det är fantastiskt bra för stabiliteten...
Ingen erfarenhet alls vad gäller XC60 T8 tidigare. Ägde en XC60 Classic till nyligen och det finns så klart inte något alls jämförbart mellan dessa bilar.
Bilen är utrustad med PRO Edition så den har Aktivt chassi, vilket kan behövas med dom krafterna denna bil har.
av OFra
Ungefär vad har ni för förbrukning på eran recharge när ni inte aktivt laddar. Bara jag som reagerar på att den är rätt törstig? Kör t6 recharge 2022 early
av perhall
Den borde dra ungefär som en bensindriven mildhybrid om du inte laddar. Mer på landsväg/motorväg, mindre i stan
Användarvisningsbild
av bem
OFra skrev: fre 18 feb 2022, 23:48 Ungefär vad har ni för förbrukning på eran recharge när ni inte aktivt laddar. Bara jag som reagerar på att den är rätt törstig? Kör t6 recharge 2022 early
T6 motorn i Recharge är rätt törstig, det har gång på gång tester i svensk motorpress av t.ex. V90 T6 Recharge och V60 T6 Recharge visat på. Jag kör V90 T6 Recharge MY22 early.
Alla landsvägar i min kommun är 80-vägar numera och håller jag mig till skyltad hastighet så är bensinförbrukningen hyfsad. Dock kör jag mestadelen på el så att T6 motor är lite törstig gör inte så mycket för mig. Men visst hade det varit trevligare med en mindre törstig motor i dessa tider när drivmedlen är och kommer bli så dyra.
av OFra
Men T8 måste väl vara törstigare? Hörde iofs från en polare att xc40 recharge drar ännu mer pga för klen bensinmotor i förhållande till vikt
av Lockis
perhall skrev: lör 19 feb 2022, 01:07 Den borde dra ungefär som en bensindriven mildhybrid om du inte laddar. Mer på landsväg/motorväg, mindre i stan
Svår kalkyl att göra. Å ena sidan har du mer vikt. Å andra sidan så laddar du ju batteriet när du kör så du får en del eldrift ändå.

Vill minnas att långresan hem från Astrid Lindgrens värld med v90n full lastad bil. Inte fullt batteri låg jag runt 9l/100km
av Lockis
OFra skrev: lör 19 feb 2022, 09:00 Men T8 måste väl vara törstigare? Hörde iofs från en polare att xc40 recharge drar ännu mer pga för klen bensinmotor i förhållande till vikt
Egentligen inte. Det är ju samma motor som i T6 men med mer effekt. Så ja, den är törstig om du stampar. Men under vanlig körning bör skillnaden mellan T6 och T8 vara minimal.
  • 1
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 234

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]