Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Tittade på V60 XC D4 AWD för lite över 250k som matchade eller var bättre än Teslan i nästan allt. 4 hjulsdrift, 2000 kg dragvikt, +100 mil räckvidd utan släp, 70 mil räckvidd med släp. Tyst och bekväm, vettigt utrymme, så fort båda bilarna börjar rulla var V60 tystare än Teslan som hade enormt vägbuller.
Det måste ett tag sedan för så ser inte priserna ut idag. Finns inget för 250k. De börjar på 300k och exempelvis en sån här tomhylsa lockar genuint ingenting: https://www.blocket.se/annons/uppsala/v ... _/99463687
Alla v60cc till salu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... e&mys=2019
Vi menar också uppenbart olika saker med "matchar". ;-) Kunde inte bry mig mindre om släpvagnsvikt och räckvidd. Jag vill ha prestanda, innovation, körglädje och där finns ingenting att hämta i en basutrustad v60cc med 190hk 4-cyl diesel.
I teorin kan det ju även vara en bil från föregående generation :-)
joel80 skrev:Oljepriset rusar tydligen nu igen sen Putins invation i Ukraina.
Inte direkt oväntat. Elpriserna lär väl lyfta snart med.
Malmstroem skrev:Räckvidd finns med i min beslutsprocess. Den ligger inte högst upp -- men de bilar som har i mitt tycke för kort räckvidd åker ut.
Malmstroem skrev:Både e-tron 55 BMW iX50 låg utanför min budget. Därför blev den en i4 -- som har ungefär samma räckvidd.
Klart räckvidd är en faktor, men för mig ganska liten. Dock finns en tröskel man måste över och den ligger nånstans runt 30 "äkta" mil dvs även vintertid på motorväg. Etron 50 har för kort räckvidd helt enkelt. Världens bästa långresebil som inte går att använda på långresa :mad: Det gör att även i3, Mini SE, Honda E osv går bort trots attraktiv prissättning. De har 20 mil uppgiven räckvidd, lite vinter och kyla på det så blir det inget kul. Jag har 10 mil fram och tillbaka till jobbet.

i4 lockar väldigt och är sannolikt en bättre BIL än Tesla 3. Däremot sannolikt en sämre ELbil. I detta räknar jag in effektivitet men också laddningen på resa. Det har verkligen varit en pest de gånger jag behövt ladda på väg. Så fort det är storhelg, skidresor, semester osv då korkas Ionity mfl igen direkt. Bredvid står Teslaägarna med 16 uttag på sin laddstation istället för 4st... Ännu värre är det i mindre städer, det står att det finns 3 laddare men i verkligheten är det 1ccs, 1 typ 2 och en Chademo. Dvs 67% skräp.
Tesla håller på att öppna upp för andra. I Nederländerna som är först ut är nu alla öppnade för alla bilar med CCS. I Norge har man börjat med ett gäng laddplatser där alla kan ladda. Jag hoppas det öppnas upp i Sverige tills i sommar. Då blir det ännu lättare att köra långresor. (Tycker det funkat rätt bra senaste åren, så länge man inte tajmar värsta tiderna på stora resdagar.)
joel80 skrev:Tesla håller på att öppna upp för andra. I Nederländerna som är först ut är nu alla öppnade för alla bilar med CCS. I Norge har man börjat med ett gäng laddplatser där alla kan ladda. Jag hoppas det öppnas upp i Sverige tills i sommar. Då blir det ännu lättare att köra långresor. (Tycker det funkat rätt bra senaste åren, så länge man inte tajmar värsta tiderna på stora resdagar.)
Fast du är ju med på att det kommer på något sätt bli så att övriga märken får ladda i mån av tillgång? Aldrig att man kommer göra uppenbara försämringar för Teslaägarna på de egna stationerna, då tar man bort ett av de starkaste argumenten för märket. Jag tror det blir vissa tider andra får ladda, ett visst antal laddare, kanske inte alls vissa dagar osv.
Vi får se vad Tesla öppnar upp. Jag tror att det blir en del "perifera" laddare. De mest attraktiva lägena gissar jag kommer att fortsätta vara reserverade för Tesla-ägare.

Tesla har accepterat offentliga bidrag för en del laddare i både Sverige och Norge. Dessa laddare kommer inte att kunna prioritera Tesla-ägare. Hur de blir på Teslas egna laddare återser att se.

Det är utan tvekan så att Tesla ger den bästa elbils-upplevelsen. M3 är en helt OK bil om du kan tänka dig en sedan. Mitt problem är att jag vill kunna få med mig ett par hundar. Det går i i4 som är en halvkombi. Det är rätt svårt i en sedan som M3. MY borde ha varit rätt val för mig. Problemet var att bilen var så pass obekväm att jag inte kunde tänka mig att köra den i tre år. Det är som om det satt en större kaross på en M3 utan att göra mycket annat. Hela bilen studsar fram på sämre asfalt. Det tillsammans med för mig rätt dåliga stolar och högt vägljud gjorde att MY valdes bort. Oavsett hur bra laddnätverk Tesla har. Vad spelar det för roll att laddnätverket finns när jag inte vill sitta i bilen någon längre stund...

Därför behåller jag XC90 för långkörning. Jag tror att begränsad långkörning kommer att fungera hyfsat bra med i4. Har jag fel så blir det bara XC90 för långkörning. i4 bör i alla fall duga till nästan alla resor i närområdet.
Jag tror man inte kommer hindra laddning för andra i speciellt stor utsträckning. Verkar som att Elon vill utmana andra laddopleratörer som enligt honom kanske varit lite väl sega på utbyggnad. Vill de inte vara med kan han lika gärna ta hela marknaden... typ. De extra pengarna som kommer in ska investeras i ännu fler laddare och snabbare utbyggnad.
Lövet skrev: tis 22 feb 2022, 12:59
VolvoB20 skrev:Tittade på V60 XC D4 AWD för lite över 250k som matchade eller var bättre än Teslan i nästan allt. 4 hjulsdrift, 2000 kg dragvikt, +100 mil räckvidd utan släp, 70 mil räckvidd med släp. Tyst och bekväm, vettigt utrymme, så fort båda bilarna börjar rulla var V60 tystare än Teslan som hade enormt vägbuller.
Det måste ett tag sedan för så ser inte priserna ut idag. Finns inget för 250k. De börjar på 300k och exempelvis en sån här tomhylsa lockar genuint ingenting: https://www.blocket.se/annons/uppsala/v ... _/99463687
Alla v60cc till salu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... e&mys=2019
Vi menar också uppenbart olika saker med "matchar". ;-) Kunde inte bry mig mindre om släpvagnsvikt och räckvidd. Jag vill ha prestanda, innovation, körglädje och där finns ingenting att hämta i en basutrustad v60cc med 190hk 4-cyl diesel.
0-100 på 0.0001 sek är inget jag behöver i min vardagsbil. Vill jag åka +300 kan jag ta Supran, Vill jag ha acc så man gör i byxorna när man drar på rullen kan jag ta min mc.

Jag söker en bekväm bil, ok utrymme, med vettig räckvidd som kan dra ett släp ibland, 0-100 på 7,6 och 210 i toppfart som den hade tar mig både till jobbet och runt europa på semestern

Denna hade jag köpt direkt, den har ju t.o.m lite lull lull som helläder.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vo ... r/96236036

Men som det ser ut i idag när dieselbilar är slagpåse finns inget i världen som skulle få mi våga köpa en sådan.
joel80 skrev:Jag tror man inte kommer hindra laddning för andra i speciellt stor utsträckning. Verkar som att Elon vill utmana andra laddopleratörer som enligt honom kanske varit lite väl sega på utbyggnad. Vill de inte vara med kan han lika gärna ta hela marknaden... typ. De extra pengarna som kommer in ska investeras i ännu fler laddare och snabbare utbyggnad.
Jag hoppas du har rätt. Tillgång till Teslas laddnätverk skulle vara synnerligen trevligt som elbilsägare.

Jag tror dock att Tesla nog vill ha kvar någonting som de kan använda som argument för att välja Tesla även som bil. För mig var den enskilt största punkten som gjorde att jag övervägde Tesla deras unika laddnätverk.

Det lär visa sig relativt snart vilken väg Tesla väljer.
Malmstroem skrev:
joel80 skrev:Jag tror man inte kommer hindra laddning för andra i speciellt stor utsträckning. Verkar som att Elon vill utmana andra laddopleratörer som enligt honom kanske varit lite väl sega på utbyggnad. Vill de inte vara med kan han lika gärna ta hela marknaden... typ. De extra pengarna som kommer in ska investeras i ännu fler laddare och snabbare utbyggnad.
Jag hoppas du har rätt. Tillgång till Teslas laddnätverk skulle vara synnerligen trevligt som elbilsägare.

Jag tror dock att Tesla nog vill ha kvar någonting som de kan använda som argument för att välja Tesla även som bil. För mig var den enskilt största punkten som gjorde att jag övervägde Tesla deras unika laddnätverk.

Det lär visa sig relativt snart vilken väg Tesla väljer.
Hur ser det ut på de laddare som har öppnats i utlandet? är det begränsat?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]