Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
joel80 skrev:Kanske Malus-skatten har viss betydelse på begagnade också? De blir nog attraktivare när malusen försvunnit. Borde göra lite på priset också.
ja folk betalar 100k extra typfall begagnade bilar nu för att skatten gått upp 40k. Helt galet.
av Lockis
Begagnat marknaden är helt galen just nu. Den bilen jag körde tidigare är ute till försäljning. 5000 billigare än vad jag betalade för den med vinterhjul. Bilen har alltså ökat i värde på 1 år och 3500 mil. En hybrid förvisso. Men ändå helt galet.
Användarvisningsbild
av Camel
Vår S90 MY20 verkar ha ökat 30.000 kr senaste året fast jag kört 3000 mil under året. Det blir nästan exakt 10 kr per mil i värdeökning. Det täcker 2/3 av bränslekostnaden per mil.... Fortsätter detta så blir denna bil den billigaste bilen vi ägt på mycket länge. Även vår V40 MY17 verkar inte tappa i värde, ligger stilla fast miltalet ökar.
av Lockis
Camel skrev: mån 21 feb 2022, 21:31 Vår S90 MY20 verkar ha ökat 30.000 kr senaste året fast jag kört 3000 mil under året. Det blir nästan exakt 10 kr per mil i värdeökning. Det täcker 2/3 av bränslekostnaden per mil.... Fortsätter detta så blir denna bil den billigaste bilen vi ägt på mycket länge. Även vår V40 MY17 verkar inte tappa i värde, ligger stilla fast miltalet ökar.
Du räknar kycklingarna innan äggen har kläckts 😉

Att din bil i teorin ökat i värde betyder inte att du äger en billig bil. Det är inte förens du säljer som du kan avgöra om bilen var billig att äga eller ej.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:Du räknar kycklingarna innan äggen har kläckts 😉

Att din bil i teorin ökat i värde betyder inte att du äger en billig bil. Det är inte förens du säljer som du kan avgöra om bilen var billig att äga eller ej.
Är helt med på detta. Men begagnatpriserna på bilar stiger märkbart. När S90:n var inne på 3000 mil service så skojade jag med ÅF och sa att bilen är väl värd ungefär vad jag gav för den. Den är värd betydligt mer svarade de. Annonser tyder också på att värdet har ökat betydligt. Förra bilen, en V70 2,5FT MY11 fick jag bra betalt för. Det blev mycket mindre värdeminskning än vad jag förväntade mig. Värdet stod i princip stilla de två sista åren jag ägde den bilen.

Men som du säger, innan en bil är såld vet man inte värdet. Och jag räknar med att behålla S90:n och den kommer sannolikt inte att behålla värdet över tid. Jag räknar givetvis med att den kommer att kosta.
Dock börjar det ju bra. Jag betalade 289 kkr för en S90 T4 Momentum Advanced med mycket utrustning, skinn och elkrok som var 1 år och gått 1000 mil. Jag fick polestaruppgradering för 5 kkr. Summa 294 kkr. Bilen har nu gått drygt 4000 mil och handlaren anser att bilen är värd mer än vad jag gav för den.

Men bilen kommer att bli en kostnad, givetvis. Jag räknar med ca 10 kr per mil i värdeminskning om jag får ut 20.000 mil och bilens värde då är nere på 90.000 kr. Även om bilen skulle få ett nollvärde så blir milkostnaden 15 kr i värdeminskning, men det kommer inte att hända. Just nu är drivmedelskostnaden ca 14 kr/mil med dagens priser. På slutet kommer det sannolikt att vara dyrare men på det hela taget blir det rimligt sett över hela det planerade innehavet. Man åker mycket bra i S90:n. Tyst och komfortabel bil med ganska ok prestanda efter polestaruppgraderingen. För de pengarna blir det ingen rolig elbil. Inte ännu i varje fall.

Men elbilar kanske blir dyrare att köra med i framtiden de också. Inte bara drivmedel som blir dyrare i framtiden. Även elenergi kommer att bli dyrare och därtill kommer staten att vilja kompensera sig för bortfallet av intäkter från bränsleskatter när elbilar blir vanliga. Av dagens bensinpris på nästan 20 kr/liter är det endast drygt ca 4 kr som är råoljekostnad. Enbart skatterna uppgår till strax under 11 kr/liter. Om bilen drar 0,7 l/mil så är ju staten van vid att få in drygt 7 kr/mil i skatteintäkter. Hur mycket mer måste el kosta i framtiden för att staten ska få in 7 kr/mil i skatteintäkter om en elbil drar 1,5 kWh/mil? Men det kommer sannolikt tas in som en skatt på körd sträcka istället.

Så S90:n behåller jag sannolikt ett bra tag till. Det blir högst sannolikt billigast så.
Lövet skrev: fre 18 feb 2022, 11:51
B20 skrev:En beg V60 36 månader ligger väl på 250. Den matchar ju Teslan i storlek, komfort osv. förutom att V60 klarar dra nästan dubbelt så tungt släp.
Den matchar möjligen i storlek men en 12.000 milad D3 (för det är bara det 250k räcker till) matchar inte i så mycket annat ;-)
Tittade på V60 XC D4 AWD för lite över 250k som matchade eller var bättre än Teslan i nästan allt. 4 hjulsdrift, 2000 kg dragvikt, +100 mil räckvidd utan släp, 70 mil räckvidd med släp. Tyst och bekväm, vettigt utrymme, så fort båda bilarna börjar rulla var V60 tystare än Teslan som hade enormt vägbuller. Ok Teslan är så klart tystare när man står still, men jag brukar köra mina bilar och inte stå still :-)

Hade det varit förr hade jag slagit till direkt och köpt, men som det är nu vågr man ju inte köpa diesel eller bensin, priset kan ju skena upp till 50 kr/l vid pump när som helst och bilen bli noll värd över en natt med hysterisk värdeminskning som följd.

Så innan det finns vettiga elbilar beganade som matchar till vettigt pris är det omöjligt att köpa något för mig. 1.2 mille för en BMW IX med stora batteripacken är på en annan planet för mig.
Oljepriset rusar tydligen nu igen sen Putins invation i Ukraina.
Användarvisningsbild
av bem
Viktigast för mig numera är ett bilen håller och jag slipper vara på verkstad titt som tätt.
Har funkat bra med tidigare Volvo (en radda med V70 t.ex.). Återstår att se om nuvarande bil blir bekymmersfria år så jag slipper besöka verkstad. Fysiska fel på Volvon tror jag nog jag slipper med rätt stor sannolikhet, jag är mer rädd för mjukvarufel (buggar).
Ibland får man vad man betalar för, ibland inte tyvärr. Det är så många faktorer som spelar in om ett bilägande skall bli tryggt och utan en massa problem (reparationer osv) och plånboken inte gråta. Jag har provat lite av att behålla bil, hade en V70 jag körde 40000 mil med, sålde den efter 13 år från ny för 25 tkr så litet värde hade den kvar. Senaste bilbytet våga jag inte gå över helt till "mörka" sidan (elbil) så det blev laddhybrid istället. Kör man inte mycket längre sträckor går det köra mycket på el med en Volvo laddhybrid, speciellt från MY22 late när det större batteriet på 18,8 kWh kom och 145 hk elmotor.
Kommer Volvo med en uppdaterad V90 (med annat namn) ren elbil, vilket troligen kommer ske, skall jag noga syna den. Först då kanske ren elbil kan bli aktuellt för min del. Men prislappen blir nog rätt avskräckande, speciellt om man ser hur nuvarande priser sticker iväg på nya Volvo.
VolvoB20 skrev:Tittade på V60 XC D4 AWD för lite över 250k som matchade eller var bättre än Teslan i nästan allt. 4 hjulsdrift, 2000 kg dragvikt, +100 mil räckvidd utan släp, 70 mil räckvidd med släp. Tyst och bekväm, vettigt utrymme, så fort båda bilarna börjar rulla var V60 tystare än Teslan som hade enormt vägbuller.
Det måste ett tag sedan för så ser inte priserna ut idag. Finns inget för 250k. De börjar på 300k och exempelvis en sån här tomhylsa lockar genuint ingenting: https://www.blocket.se/annons/uppsala/v ... _/99463687
Alla v60cc till salu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... e&mys=2019
Vi menar också uppenbart olika saker med "matchar". ;-) Kunde inte bry mig mindre om släpvagnsvikt och räckvidd. Jag vill ha prestanda, innovation, körglädje och där finns ingenting att hämta i en basutrustad v60cc med 190hk 4-cyl diesel.
Räckvidd finns med i min beslutsprocess. Den ligger inte högst upp -- men de bilar som har i mitt tycke för kort räckvidd åker ut.

Jag hade kunnat välja Audi e-tron 50 eller BMW iX 40. Med ca 40 mils räckvidd (och lägre laddhastighet) tycker jag att långkörning blir för besvärligt. Själva prestandan på dessa hade räckt gott för mig.

Både e-tron 55 BMW iX50 låg utanför min budget. Därför blev den en i4 -- som har ungefär samma räckvidd.

Om du vill dra tunga släp långt tar det nog ett tag innan en elbil är bästa valet.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]