Fick svar att bilen var klar nu idag, så jag var och hämta den nu ikväll och allt verkar funka som det ska, jag såg att de har tydligen bytt downpipe också av någon anledning, kanske den var dålig eller så passade den inte ihop med den nya katalysatorn.
Det var lite av en soppa innan det gick i mål dock. (Varning för novell)
Eftersom jag hade hört från Volvia att Bilia i Jakobsberg inte hade någon skadeverkstad och sedan bärgaren sa att han skulle köra den till Vinsta så ringde jag sent på dagen efter bärgningen (måndag förra veckan) till Vinsta, men ingen hade sett bilen och de tyckte att den kanske inte kommit fram än då den hämtades på en söndag och bärgarna tydligen ibland mellanlagrar bilar på annan plats och så var det väderkaos just den måndagen och en massa bärgningar. Jag ringde sedan igen på onsdagen och fortfarande ingen bil i Vinsta så jag ringde Volvia som kopplade mig till bärgaren de använt och så visade det sig att bilen var hos Bilia i Jakosberg trots allt då de tydligen hanterar försäkringsskador som är som vanliga servicejobb, jag ringde Bilia Jakosberg för att bekräfta.
Sedan på torsdagen så ringde Bilia och sa att delen inte längre finns som original vilket inte är så förvånande och att de höll på att kolla på det, men de hade konstaterat att Skruvat.se hade en modellanpassad del, men påstod att Skruvat inte säljer till företag vilket jag tyckte lät konstigt och de frågade om jag ville ha numret på delen varefter jag undrade varför jag skulle vilja ha det när det är de som ska fixa problemet och de föreslog att jag skulle beställa delen vilket lät galet. Eftersom jag satt framför datorn så kollade och mycket riktigt så fanns det alternativ för privat, företag och bilverkstad och när jag påpekade det så kröp det fram att de helt enkelt inte hade något avtal med skruvat och därför inte kunde beställa därifrån. Vi avslutade samtalet med att vi kom överens att de skulle kolla vidare efter alternativ.
Nu var jag lite smått upprörd och tyckte att det kändes både oprofesionellt att förslå att jag skulle köpa en del som är allmänt tillgänglig på marknaden för att de skulle kunna reparera och ingen höjdare att de uppenbart ljög om anledningen att de inte kunde köpa från Skruvat så jag ringde Volvia och berättade vad jag tyckte om det och de tyckte att det lät konstigt och lovade att ringa verkstaden. Nästa gång jag hörde något så var det ett sms från verkstaden idag som utan ytterligare info meddelade att bilen var klar. Jag ringde upp och det visade sig att de hittat en modellanpassad katt på en firma som heter Atoy så det löste sig till slut

Då de tidigare hade nämnt alternativ som begagnad och universalkatalysator så blev jag lättad.
IMG_20220301_200910.jpg (3.57 MiB) Visad 354 gånger