Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1368657
Fick en sidoruta inslagen för många år sen, deras byte var 2 st noname brännbara CD till ett nypris runt tjugo sek.
Tråkigt att återställa sånt där.
#1489313
Hej !
Lånar tråden lite då jag precis i går kväll också upptäckte att de sågat bort min katt när jag startade bilen dock här i Jakobsberg strax utanför Stockholm på min bostadsrättförenings privata parkering som i alla fall är instängslad och med bom med passerbricka så att inte obehörga kan köra in och belyst med stora strålkastare då det är mörkt, men de kan ju förstås gå in och hämta delarna ändå. Har tidigare blivit av med vita blinkers (original) och senast för något år sedan turbogrillen som jag då ersatte med en beg icke turbogrill som var avsevärt billigare och antagligen också avsevärt mindre stöldbegärlig. Dessa saker var ju i alla fall lätta att bara fixa själv och det var ingen mening att kontakta försäkringbolag då kostnaden var för låg och jag har inte ens använt försäkringen på denna bil under de år jag ägt den.
Min bil är också en 945:a från 98 (Classic) som också gått cirka 32000 mil och jag har ägt den i 18 år så det har varit en riktig trotjänare och jag vill heller verkligen inte att den blir utskrotad.

Hur gick det med din bil Volvorullar ?

Bild på eländet:
IMG_20220218_210514.jpg
IMG_20220218_210514.jpg (4.36 MiB) Visad 477 gånger
av Hofu
#1489458
Samma här igår, centrala Malmö i ett låst parkeringshus med kameror. 940 91:a i fint skick. Jävla otyg att göra så mycket skada för ett par hundralappar. Någorlunda rent kapat i alla fall, värre blir det med lambdasonden som nog behöver skarvas.

Några tips på hur man ska gå tillväga med försäkringsbolaget? Skadeavdelningen hade inte öppet igår men sälj hintar redan på att "skadan kommer nog gå över bilens värde". Måste jag åka till en av de större firmorna typ bilia eller har jag rätt att ta den till min favoritmek som kan sätta dit nytt utan att byta ut hela avgassystemet till splitternytt?
Bilagor
IMG_20220219_101628.jpg
IMG_20220219_101628.jpg (1.67 MiB) Visad 460 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1489460
Hofu skrev:Samma här igår, centrala Malmö i ett låst parkeringshus med kameror. 940 91:a i fint skick. Jävla otyg att göra så mycket skada för ett par hundralappar. Någorlunda rent kapat i alla fall, värre blir det med lambdasonden som nog behöver skarvas.

Några tips på hur man ska gå tillväga med försäkringsbolaget? Skadeavdelningen hade inte öppet igår men sälj hintar redan på att "skadan kommer nog gå över bilens värde". Måste jag åka till en av de större firmorna typ bilia eller har jag rätt att ta den till min favoritmek som kan sätta dit nytt utan att byta ut hela avgassystemet till splitternytt?
Har favoritmeken avtal med försäkringsbolaget (om du tar det den vägen) ska du kunna göra det där.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1489467
Hofu skrev:Jävla otyg att göra så mycket skada för ett par hundralappar. Någorlunda rent kapat i alla fall, värre blir det med lambdasonden som nog behöver skarvas.
En katt är värd mer än några hundralappar, tyvärr... Kikar man på t ex tradera så är det ofta 740/940 kattar slutar på 3-4000kr.
Kontaktstycket för sonden sitter under tändspolen, så det är bara att koppla ur och dra ut kabeln som är kvar, och koppla in den nya sonden. Så just där är det ju "ingen skada skedd".
#1489524
Nu har bärgningsbilen precis hämtat bilen och den är på väg till Bilia, jag polisanmälde och ringde försäkringsbolaget idag (Volvia) och de tyckte det var bra ide med bärgning vilket jag också tyckte delvis då det är svårt att veta säkert hur säker bilen är efter åverkan och sedan åka utan avgasrör större sträckor är ingen höjdare.

Jag hoppas att det inte blir något strul och att de bara fixar den, jag lär väl höra från Bilia kanske redan på måndag.
Hofu skrev: sön 20 feb 2022, 08:11 Samma här igår, centrala Malmö i ett låst parkeringshus med kameror. 940 91:a i fint skick. Jävla otyg att göra så mycket skada för ett par hundralappar. Någorlunda rent kapat i alla fall, värre blir det med lambdasonden som nog behöver skarvas.

Några tips på hur man ska gå tillväga med försäkringsbolaget? Skadeavdelningen hade inte öppet igår men sälj hintar redan på att "skadan kommer nog gå över bilens värde". Måste jag åka till en av de större firmorna typ bilia eller har jag rätt att ta den till min favoritmek som kan sätta dit nytt utan att byta ut hela avgassystemet till splitternytt?
Tråkigt att höra, risken finns ju som sagt att de vill lösa in våra bilar, större risk för din då den är 7 år äldre och det även ser ut som de kapat i de främre röret på din och jag antar att även lambdasensorn är borta för dig.

Det lät som i alla fall Volvia bestämt ville använda Bilia för att som de sa vara säkra på kvaliten på delar och arbete, vet inte hur hugget i sten det är, det är ju förhoppningsvis bra för kvaliten, men Bilia och originaldelar är ju oftast inte det billigaste vilket leder till större risk för inlösen.
#1489553
@Hofu, Hör med Agne Andersson Bil & Motor i Malmö AB på Agnesfridsvägen om de kan hjälpa dig där. Ligger lite osynliga bakom Skoda och ytterligare bakom Mekonomen
#1490759
Fick svar att bilen var klar nu idag, så jag var och hämta den nu ikväll och allt verkar funka som det ska, jag såg att de har tydligen bytt downpipe också av någon anledning, kanske den var dålig eller så passade den inte ihop med den nya katalysatorn.

Det var lite av en soppa innan det gick i mål dock. (Varning för novell)

Eftersom jag hade hört från Volvia att Bilia i Jakobsberg inte hade någon skadeverkstad och sedan bärgaren sa att han skulle köra den till Vinsta så ringde jag sent på dagen efter bärgningen (måndag förra veckan) till Vinsta, men ingen hade sett bilen och de tyckte att den kanske inte kommit fram än då den hämtades på en söndag och bärgarna tydligen ibland mellanlagrar bilar på annan plats och så var det väderkaos just den måndagen och en massa bärgningar. Jag ringde sedan igen på onsdagen och fortfarande ingen bil i Vinsta så jag ringde Volvia som kopplade mig till bärgaren de använt och så visade det sig att bilen var hos Bilia i Jakosberg trots allt då de tydligen hanterar försäkringsskador som är som vanliga servicejobb, jag ringde Bilia Jakosberg för att bekräfta.
Sedan på torsdagen så ringde Bilia och sa att delen inte längre finns som original vilket inte är så förvånande och att de höll på att kolla på det, men de hade konstaterat att Skruvat.se hade en modellanpassad del, men påstod att Skruvat inte säljer till företag vilket jag tyckte lät konstigt och de frågade om jag ville ha numret på delen varefter jag undrade varför jag skulle vilja ha det när det är de som ska fixa problemet och de föreslog att jag skulle beställa delen vilket lät galet. Eftersom jag satt framför datorn så kollade och mycket riktigt så fanns det alternativ för privat, företag och bilverkstad och när jag påpekade det så kröp det fram att de helt enkelt inte hade något avtal med skruvat och därför inte kunde beställa därifrån. Vi avslutade samtalet med att vi kom överens att de skulle kolla vidare efter alternativ.

Nu var jag lite smått upprörd och tyckte att det kändes både oprofesionellt att förslå att jag skulle köpa en del som är allmänt tillgänglig på marknaden för att de skulle kunna reparera och ingen höjdare att de uppenbart ljög om anledningen att de inte kunde köpa från Skruvat så jag ringde Volvia och berättade vad jag tyckte om det och de tyckte att det lät konstigt och lovade att ringa verkstaden. Nästa gång jag hörde något så var det ett sms från verkstaden idag som utan ytterligare info meddelade att bilen var klar. Jag ringde upp och det visade sig att de hittat en modellanpassad katt på en firma som heter Atoy så det löste sig till slut :-) Då de tidigare hade nämnt alternativ som begagnad och universalkatalysator så blev jag lättad.

IMG_20220301_200910.jpg
IMG_20220301_200910.jpg (3.57 MiB) Visad 360 gånger
av equium
#1490805
Skönt att det löste sig med bilen. Lite synd bara att eftermarknads downpipe inte alls liknar original och har mycket mindre diameter på röret...
Bilagor
164516-9d7e56887dd0a351aee494f7c4ace90a.jpg
Volvo original downpipe vs eftermarknad)
164516-9d7e56887dd0a351aee494f7c4ace90a.jpg (111.62 KiB) Visad 320 gånger
#1490809
equium skrev: ons 02 mar 2022, 14:12 Skönt att det löste sig med bilen. Lite synd bara att eftermarknads downpipe inte alls liknar original och har mycket mindre diameter på röret...
Den som de monterade på min bil ser inte riktigt ut så där och jag tycker att den ser lite grövre ut än i ditt exempel, men den är nog inte riktigt lika grov som original, i alla fall så ser det ut som att det är en inbuktning i början vid den påsvetsade rörkragen.

Avgassystemet är väl generellt grövre på turbomodellerna annars om jag inte har helt fel, denna är lätt tryckare.

Hursomehelst, bilen går fint kanske t o m bättre än innan.

Bild på min nya downpipe:
IMG_20220301_195739.jpg
IMG_20220301_195739.jpg (4.09 MiB) Visad 316 gånger

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]