- fre 18 feb 2022, 13:59
#1489167
Att bara räkna på 3 år är faktiskt sämre för elbilskalkylen då inköpskostnaden oftast är högre och den slår "hårdare" ju kortare tid du äger eller leasar.
Kena skrev:Om man är privatperson och inte har möjlighet till leasingbil genom jobbet så tycker jag det blir lite galet att bara göra 3 årskalkyler och jämföra bilkostnader. Slår man ut någon slags leasing på en längre tid så har man ju alltid typ samma månadskostnad. Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.Ju längre tid du räknar på att behålla bilen desto bättre blir kalkylen för en elbil. Mindre värdeminskning per år o snitt och mer insparat på bränslekostnad, skatt, underhåll och service under ägandet.
Så för dig ts. är nog det billigaste alternativet även om drivmedlet blir ännu svindyrare att behålla bilen så länge du tänker köra bil om inte milen gör slut på den.
Att bara räkna på 3 år är faktiskt sämre för elbilskalkylen då inköpskostnaden oftast är högre och den slår "hårdare" ju kortare tid du äger eller leasar.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13