Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kena skrev:Om man är privatperson och inte har möjlighet till leasingbil genom jobbet så tycker jag det blir lite galet att bara göra 3 årskalkyler och jämföra bilkostnader. Slår man ut någon slags leasing på en längre tid så har man ju alltid typ samma månadskostnad. Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
Så för dig ts. är nog det billigaste alternativet även om drivmedlet blir ännu svindyrare att behålla bilen så länge du tänker köra bil om inte milen gör slut på den.
Ju längre tid du räknar på att behålla bilen desto bättre blir kalkylen för en elbil. Mindre värdeminskning per år o snitt och mer insparat på bränslekostnad, skatt, underhåll och service under ägandet.
Att bara räkna på 3 år är faktiskt sämre för elbilskalkylen då inköpskostnaden oftast är högre och den slår "hårdare" ju kortare tid du äger eller leasar.
Jag har ofta de bilar jag köper privat längre än tre år. Jag gör i alla fall en budget för tre år när jag jämför olika alternativ. Jag försöker jämföra så pass lika som det går.

Sedan blir det fel ibland. Det är svårt att beräkna andrahandsvärdet på bilen. Nuvarande XC90 har blivit betydligt billigare än planerat, men det är ingenting jag klagar över. Däremot ser den ut att vara relativt dyr under kommande år...

Det slår en del när subventionerad service och vagnskadegaranti försvinner.
Lövet skrev:
Lockis skrev:Jag var inne på en Enyaq. Gillade den skarpt under provkörning. men 9-12 månaders leveranstid var inget jag var intresserad av.
Du kör ju E-Tron idag, dags att återlämna den redan? :-D
Nej precis, det var också något som påverkade. Det är helt enkelt väldigt osäkert när man får något alls från de tyska märkena tyvärr. Etronen lämnas tillbaka i augusti så det blev lite bråttom för jag kom igång för sent. Just etron 55 finns god tillgång på, man kan få dem innan sommaren, men osäkerheten för om miljöbonusen finns kvar för bilar över 700k gjorde att jag inte vågade plus att förmånsvärden osv har höjts. Jag har beställt en Tesla M3 LR privat som ska komma i augusti och deras leveransprognoser verkar faktiskt stämma ganska bra.
Vad valde du för utrustning på teslan?
Sitter och fingrar lite på en -20 för ca 500, kraven är väl stora ljudet och schyssta fälgar, är det nåt som du la till som är viktigt?
joel80 skrev: fre 18 feb 2022, 13:59
Kena skrev:Om man är privatperson och inte har möjlighet till leasingbil genom jobbet så tycker jag det blir lite galet att bara göra 3 årskalkyler och jämföra bilkostnader. Slår man ut någon slags leasing på en längre tid så har man ju alltid typ samma månadskostnad. Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
Så för dig ts. är nog det billigaste alternativet även om drivmedlet blir ännu svindyrare att behålla bilen så länge du tänker köra bil om inte milen gör slut på den.
Ju längre tid du räknar på att behålla bilen desto bättre blir kalkylen för en elbil. Mindre värdeminskning per år o snitt och mer insparat på bränslekostnad, skatt, underhåll och service under ägandet.
Att bara räkna på 3 år är faktiskt sämre för elbilskalkylen då inköpskostnaden oftast är högre och den slår "hårdare" ju kortare tid du äger eller leasar.
Om det inte är en Renault Zoe, den hade faktiskt störst värdeminskning av alla bensin, diesel, hybrid och elbilar som sålts i Sverige.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 18 feb 2022, 13:59
Om det inte är en Renault Zoe, den hade faktiskt störst värdeminskning av alla bensin, diesel, hybrid och elbilar som sålts i Sverige.
Zoe fick rätt mycket uppmärksamhet och kritik för sin usla säkerhet här för ett tag sen. Sen är deras system med batterihyra inget jag tror gynnar ägarna precis.

Kan nog vara några av de orsaker som sänkt de bilarnas värde en del.
TommyP86 skrev: fre 18 feb 2022, 16:27
Lövet skrev:
Lockis skrev:Jag var inne på en Enyaq. Gillade den skarpt under provkörning. men 9-12 månaders leveranstid var inget jag var intresserad av.
Du kör ju E-Tron idag, dags att återlämna den redan? :-D
Nej precis, det var också något som påverkade. Det är helt enkelt väldigt osäkert när man får något alls från de tyska märkena tyvärr. Etronen lämnas tillbaka i augusti så det blev lite bråttom för jag kom igång för sent. Just etron 55 finns god tillgång på, man kan få dem innan sommaren, men osäkerheten för om miljöbonusen finns kvar för bilar över 700k gjorde att jag inte vågade plus att förmånsvärden osv har höjts. Jag har beställt en Tesla M3 LR privat som ska komma i augusti och deras leveransprognoser verkar faktiskt stämma ganska bra.
Vad valde du för utrustning på teslan?
Sitter och fingrar lite på en -20 för ca 500, kraven är väl stora ljudet och schyssta fälgar, är det nåt som du la till som är viktigt?
Jag skulle tittat efter en -21 istället, så bilen har de nya strålkastarna.
Men det är jag det... :-)
TommyP86 skrev:Vad valde du för utrustning på teslan?
Förutom 19" fälgar så valde jag ingenting extra. Det enda som går att lägga till är ju olika former av självkörningshjälp och det är jag inte intresserad av.
VolvoB20 skrev:Om det inte är en Renault Zoe, den hade faktiskt störst värdeminskning av alla bensin, diesel, hybrid och elbilar som sålts i Sverige.
Vilket beror på deras briljanta lösning av ett problem som inte existerar.
TommyP86 skrev:Upptäckte just att utrustningen varierar med long range vs standard range. Fantastiskt enkelt och jobbigt
Det blev jätteenkelt i mitt fall. Jag behöver AWD så då kom resten på köpet. Egentligen hade jag "klarat mig" med Short Range vad gäller själva räckvidden och prestandan men jag vill komma upp till huset alla dagar om året. Brant backe.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]