Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kollegan beställde en EV6 igår. ca 2 månaders leveranstid fick han. :) Tyckte jag lät riktigt bra.
joel80 skrev:Kollegan beställde en EV6 igår. ca 2 månaders leveranstid fick han. :) Tyckte jag lät riktigt bra.
Var inne på den med. 6 månader fick jag höra på den versionen jag var intresserad av :-D
Lockis skrev:
joel80 skrev:Kollegan beställde en EV6 igår. ca 2 månaders leveranstid fick han. :) Tyckte jag lät riktigt bra.
Var inne på den med. 6 månader fick jag höra på den versionen jag var intresserad av :-D
Ah... det känns lite jobbigare. Hade du så stora krav? ;)
Lockis skrev:Jag var inne på en Enyaq. Gillade den skarpt under provkörning. men 9-12 månaders leveranstid var inget jag var intresserad av.
Du kör ju E-Tron idag, dags att återlämna den redan? :-D
Nej precis, det var också något som påverkade. Det är helt enkelt väldigt osäkert när man får något alls från de tyska märkena tyvärr. Etronen lämnas tillbaka i augusti så det blev lite bråttom för jag kom igång för sent. Just etron 55 finns god tillgång på, man kan få dem innan sommaren, men osäkerheten för om miljöbonusen finns kvar för bilar över 700k gjorde att jag inte vågade plus att förmånsvärden osv har höjts. Jag har beställt en Tesla M3 LR privat som ska komma i augusti och deras leveransprognoser verkar faktiskt stämma ganska bra.
av Kena
Om man är privatperson och inte har möjlighet till leasingbil genom jobbet så tycker jag det blir lite galet att bara göra 3 årskalkyler och jämföra bilkostnader. Slår man ut någon slags leasing på en längre tid så har man ju alltid typ samma månadskostnad. Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
Så för dig ts. är nog det billigaste alternativet även om drivmedlet blir ännu svindyrare att behålla bilen så länge du tänker köra bil om inte milen gör slut på den.
Varför det? Man måste givetvis jämföra samma ägandetid. Ingen regel eller självklarhet att man behåller privatbilar längre än 3 år. Tittar jag på själv har jag ägt privata bilar mycket kortare än tjänstebilar.
Kena skrev:Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
av Kena
Lövet skrev: fre 18 feb 2022, 13:39 Varför det? Man måste givetvis jämföra samma ägandetid. Ingen regel eller självklarhet att man behåller privatbilar längre än 3 år. Tittar jag på själv har jag ägt privata bilar mycket kortare än tjänstebilar.
Kena skrev:Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
För att jag i varje fall kommer ha bil mer än 3 år. Vad blir rimligast/billigast för mig under den tiden och milen jag kommer köra bil. Att räkna på 3 år utgår ju från att jag tänker byta bil var 3:e år
joel80 skrev:
Lockis skrev:
Ah... det känns lite jobbigare. Hade du så stora krav? ;)
Har svårt att inte välja till lite mer utrustning än vad som kanske är nödvändigt :oops:
Lövet skrev:
Lockis skrev:Jag var inne på en Enyaq. Gillade den skarpt under provkörning. men 9-12 månaders leveranstid var inget jag var intresserad av.
Du kör ju E-Tron idag, dags att återlämna den redan? :-D
Nej precis, det var också något som påverkade. Det är helt enkelt väldigt osäkert när man får något alls från de tyska märkena tyvärr. Etronen lämnas tillbaka i augusti så det blev lite bråttom för jag kom igång för sent. Just etron 55 finns god tillgång på, man kan få dem innan sommaren, men osäkerheten för om miljöbonusen finns kvar för bilar över 700k gjorde att jag inte vågade plus att förmånsvärden osv har höjts. Jag har beställt en Tesla M3 LR privat som ska komma i augusti och deras leveransprognoser verkar faktiskt stämma ganska bra.
Japp, vi var inne på en e-tron 55. Men den stack iväg i pris tyvärr.
Kena skrev:Om man är privatperson och inte har möjlighet till leasingbil genom jobbet så tycker jag det blir lite galet att bara göra 3 årskalkyler och jämföra bilkostnader. Slår man ut någon slags leasing på en längre tid så har man ju alltid typ samma månadskostnad. Köper man istället bil och jämför kostnaden med flera leasingperioder (3, 6 eller 9 år) så vinner ju bilköp med hästlängder även om repkostnader ökar för en äldre bil.
Så för dig ts. är nog det billigaste alternativet även om drivmedlet blir ännu svindyrare att behålla bilen så länge du tänker köra bil om inte milen gör slut på den.
Jag förstår dig. Även om jag tycker du har fel. Få människor köper en helt ny bil idag som privatköp utan att räkna med att byta in den. vart 3:e år är ganska vanligt då du har flera nackdelar med att behålla bilen längre. Sen har det ju också att göra med hur mycket du kör. Jag kör någonstans mellan 4000-5000 mil om året. efter 3 år så är det en betydligt större risk att behålla bilen än byta ut den. Men, som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag förmånsbil. men även de bilar jag köpt privat har jag räknat 3 år på.

Samtidigt så får var och en göra en kalkyl som passar deras situation. Mitt körmönster tillhör ovanligheten och stämmer inte in på de flesta.
Kena skrev:För att jag i varje fall kommer ha bil mer än 3 år. Vad blir rimligast/billigast för mig under den tiden och milen jag kommer köra bil. Att räkna på 3 år utgår ju från att jag tänker byta bil var 3:e år
Då får du räkna ut en kalkyl baserat på de förutsättningarna. Men min kalkyl blir inte "fel" för det, jag skulle aldrig behålla en bil längre än 3 år så det blir inte meningsfullt att räkna med nåt annat.
Lövet skrev:
Kena skrev:För att jag i varje fall kommer ha bil mer än 3 år. Vad blir rimligast/billigast för mig under den tiden och milen jag kommer köra bil. Att räkna på 3 år utgår ju från att jag tänker byta bil var 3:e år
Då får du räkna ut en kalkyl baserat på de förutsättningarna. Men min kalkyl blir inte "fel" för det, jag skulle aldrig behålla en bil längre än 3 år så det blir inte meningsfullt att räkna med nåt annat.

Kunde inte sagt det bättre själv! Helt galet att man försöker påpeka att någons kalkyl är fel utan att vara insatt i situationen...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]