Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1489024
LottaGroning skrev: tor 17 feb 2022, 13:52 OM det är lock-upen som strular kan det ibland räcka med uppdatering av mjukvara. Hur långt har den gått ? Om du vill får du gärna lägga upp förra bes protokollet här.

Som sagt snart 27000 mil. Här kommer protokollet, hittade inte pappret, men gick att få upp på datorn. Sista gången var den på mekonomen (förra veckan)… duktig mekaniker vad jag hört. Men funderar på om jag egentligen borde lämnat den till Volvo från början… men man är ju lite dumsnål ibland och dom har 2 månaders väntetid:) Men jag tänker att jag måste lämna den till samma ställe först tror jag så dom får chansen att hitta felet… har ju betalat 10000:- till dom och felet är kvar. Problemet var ju att den gick dit med bärgare och så får dom upp dom båda felkoderna, då tänker dom väl att det måste vara det. Och genom att byta LMM och gasspjäll så går den ju inte längre ner i säkerhetsläge… men ursprungsfenomenet är kvar! Så i deras värld tycker dom kanske att dom löst problemet, att få den ur säkerhetsläget. Hade varit bättre att ha kunnat köra dit den och visat hur den beter sig mellan 80-110. Samtidigt sa jag att den gått in i säkerhetsläge men den har betett sig så här och så här under lång tid på motorväg. Så dom visste ju det. Skulle ni hävda att dom får hitta felet utan att jag ska behöva betala en ny felsökningskostnad om ni vore mig??
4EC64041-C44B-4840-A971-5ACF62500A16.jpeg
4EC64041-C44B-4840-A971-5ACF62500A16.jpeg (7.17 MiB) Visad 356 gånger
#1489037
De flesta värdena är helt ok, men HC-värdet börjar skvallra om antingen tjyvluft eller bränsle motoroljan . beroende av hur långt bilen gått efter service före besiktningen. Var den nyservad kan
HC-värdet hinta om att ett läckage är på gång. Intressant att få se nuvarande värden.
#1489040
LottaGroning skrev: tor 17 feb 2022, 20:17 De flesta värdena är helt ok, men HC-värdet börjar skvallra om antingen tjyvluft eller bränsle motoroljan . beroende av hur långt bilen gått efter service före besiktningen. Var den nyservad kan
HC-värdet hinta om att ett läckage är på gång. Intressant att få se nuvarande värden.
Bilen hade gått 700 mil mellan service med oljebyte och besiktningen. Utslaget på ett halvårs körning.

En annan grej jag la märke till idag var att färddatorn visade att medelförbrukningen nu efter byte av LMM och spjällhus ligger på ca 1,6 liter/milen… den har aldrig visat på mer än 1,3 max 1,4 liter/milen någonsin sen jag köpte den tror jag. Även om det inte går att lite på själva förbrukningen så är själva höjningen den visar kanske intressant.
#1489238
LottaGroning skrev: fre 18 feb 2022, 10:26 Bränslesnittsmätaren kanske blev nollad vid bytet då behöver den ett antal mil igen för att stabilisera sig. Du kan ju kolla förbrukningen med full tank å trippmätar metoden så ser du om snittet ändrats.

Brukar nollställa den själv med jämna mellanrum… men aldrig att den brukar vara uppe på 1,6 ens direkt efter.
#1490247
LottaGroning skrev: lör 19 feb 2022, 18:08 Som sagt blir intressant att se vad felsökningen och ett nytt avgasprov visar.
Dom tog felkoder igår, fanns inga varken på motorn eller lådan, samt provkörde. Han kunde inte lämna nåt konstigt, ev att farthållaren hade lite svår att hålla hastigheten. Men jag lovar, åker man ett längre tag så känner man!! Men han var stressad och inte intresserad av att göra som jag sa tror jag: lite uppförslut och så i med farthållaren vid 80 km/h. Då känner man tydligt! Dock sa han att oljan i lådan var grå åt det vita hållet. Han misstänkte glykol i oljan men kunde inte säga säkert. Lådan spolades för typ 400 mil sen. Är det så lär det ju vara läckage i oljekylaren. Dom kollade inte nåt luftläckage på insugssidan vilket jag tyckte var konstigt. Han sa att då skulle den felkoda, vet inte om jag håller med om det riktigt. Av nån anledning sätter jag mina pengar på convertern. Hade liknande symptom på en Mercedes GLK jag ägde, och då byttes momentomvandlaren och sen var det borta. Eller om det är glykol i lådan så lär ju ev lameller tagit skada så att byta kylaren och spola igen kan kanske funka men lika gärna ändå leda till ett växellådsbyte. Det som stör mig är att ingen kan säga med säkerhet. Vet inte hur mkt pengar jag lagt ut på felsökningar nu. Om det är till nån hjälp så beter den sig som den gör oavsett om den är varm eller kall. Ibland väldigt märkbart så man börjar må illa, och ibland mer som en svag subtil rörelse. Kan det vara kopplat till farthållaren? Tycker det finns där utan den inkopplad men det blir absolut värre med den på. En kunnig kompis ska kolla luftläckage i helgen. Ingen här på forumet som är sugen på att byta växellåda åt mig😂?

Finns inga mjukvaruuppdateringar till växellådan längre till den här bilen, frågade Volvo.
#1490262
Tråkigt att höra logiken från verkstaden, Hela fungerande komponenter sätt ju inga felkoder. Var det inte sökning efter tjyvluft som var beställt på arbetsordern ? Fick du ett avgasprotokoll ? Vem gjorde spolningen av lådan, en automatlådefirma eller generell bilverkstad ? Bor du i Eskilstuna? om du inte hittar någon lådspecialist i närheten kan jag rekommendera Automästarna i Linköping
Om du inte tycker att det är för långt att åka. De är helt suveräna på automatlådor, har själv varit där med min bil. De kan garanterat fastställa ev läckage mellan kyl å låda.
#1490286
LottaGroning skrev: fre 25 feb 2022, 15:09 Tråkigt att höra logiken från verkstaden, Hela fungerande komponenter sätt ju inga felkoder. Var det inte sökning efter tjyvluft som var beställt på arbetsordern ? Fick du ett avgasprotokoll ? Vem gjorde spolningen av lådan, en automatlådefirma eller generell bilverkstad ? Bor du i Eskilstuna? om du inte hittar någon lådspecialist i närheten kan jag rekommendera Automästarna i Linköping
Om du inte tycker att det är för långt att åka. De är helt suveräna på automatlådor, har själv varit där med min bil. De kan garanterat fastställa ev läckage mellan kyl å låda.
Jo jag sa att luftläckage var något jag ville att dom skulle kolla. Men sen var det en annan mekaniker som gjorde jobbet och han vidarebefordrade nog inte informationen. Dåligt! Spolades på Meca. Vad fick dig att tro att jag bor i Eskilstuna? Jag bor i västerbotten:) Har pratat med Lundbergs fordonsmekaniska i Burträsk, han ska väl vara en av landets bästa på automatlådor. Får se om jag kanske åker dit. Får se om kompisen hittar nåt luftläckage först!
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]