Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
Har en 940 som de är svetsad diff på.
Går de att byta ut den eller måste man byta bakaxeln? Skulle vilja ha bort den. Men vet inte hur...
av abel1
Ok så de är mindre jobb och enklare att byta hela bakaxeln alltså? Kanske lika bra o byta hela då om de är lättare
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Då är det en vanlig 1031-axel som sitter där. Dom "växer på träd" istortsett. Se bara till att den kommer från en manuell bil så blir det bra :-)
SE hade slungdiff, dvs en 1041-axel. Dom är lite svårare att få tag på, och markant dyrare.
Användarvisningsbild
av GLIZ
La in en länk men det funkade inte riktigt som jag tänkt mig.

Finns en bakaxel på bildelsbasen till en 945GL om det funkar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av abel1
Ok tack så mycket gör hjälpen! Då får jag leta efter en 1031 axel.
Är de ett svårt jobb att byta bakaxel om man inte gjort de innan?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har visserligen aldrig gjort det själv, men kan med rätt stor säkerhet påstå att nej, det är inte svårt. Du behöver lossa momentstagen, tvärstaget/panhardstaget, kardanen givetvis, överfallen på bärarmarna, bromsok och handbromswirarna. Underlättar att även lossa stötdämparna och fjädrarna för att kunna hissa ner bakaxeln längre. edit: du behöver "givetvis" lossa kabeln för hastighetsgivaren också :-)

Det som kan göra det svårt är det som alltid gör saker svårt på en gammal bil - ROST.

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]