Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
En bekant har en KIA Carense minivan (tror jag den heter?) Jag körde bakom vederbörande i dag och tyckte att bakhjulen var "skrevbenta"! Det såg ut som en gammal överlastad Mercedes eller VW-bubbla. Bakhjulen stog som ett A, ungefär. Det ingen last i baksätet vid tillfället. Skall det vara så på KIA?
Bilen är nyligen besiktigad. Jag har provkört bilen lite kort och det kändes inga konstigheter med styrning eller väghållning. Man skulle kunna kolla med t.ex ett vattenpass, men det har jag inte haft tillfälle till.
Användarvisningsbild
av Erik Å
De flesta bilarna har lite negativ camber på bakhjulen, typ 1 grad, för att få bättre grepp i kurvor. Fram behöver man inte camber eftersom man har "caster" dvs vridningsaxeln genom styrspindeln lutar snett bakåt precis som på en cykel. Detta gör att när man vrider på ratten så får man negativ camber på ytterhjulet i kurvan och positiv på innerhjulet, precis som man vill ha det för att få optimalt grepp när bilen kränger utåt pga sidkrafterna i kurvan.
Titta noga på bilar på stan så ser du att de flesta har i princip har noll camber fram och bakhjulen märkbart negativ (hjulen lutar aningen snett utåt nedåt)
Men är det mer än 1-2 grader vid olastat så är det förmodligen gummibussningar som har satt sig.. :-)

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]