Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486824
Hej! Modell: Volvo S70 2.5 99'

Har gjort tråd här tidigare men nu blir de en ny före pga lite mer "akuta" ärende.
Så gjorde en besiktning förra veckan. Fick nedslag på ett par grejer. Hade behövt hjälp
med vilka delar de behövas köpas, och vad en bilverkstad kanske kan betalt ta för att fixa detta?
Fel 1-3 tänkte jag fixa själv med lite hjälp då jag är okunning. Och fel 4-5 var väl tänkt för verkstaden.

Bild

Blir det allt för dyrt så är det ju frågan om det är värt att lägga ner för mycket pengar på bilen,
men är de inte jätte många tusenlappar så fixar jag de gärna speciellt då förra ägaren har gjort
väldigt mycket på den (bytt kamrem, bromsskivor och flera andra grejer, dokumentation finns).

Här ovan är bild på felen, listan nedan är i samma ordning som felen på bilden.
Tanken var då att köpa delarna, byta lampor själv, och ta med dom andra delarna
till verkstaden och låta dom göra jobbet. Tar gärna hjälp så att jag valt rätt delar! :D




Tacksam för hjälp!
Mvh Robin
#1486831
1-2: Kolla i instruktionsboken exakt vad lamporna ska heta, har för mig att de har någon klurig kodning på bajonett-pinnarna som inte finns på Biltema.. Eller var det bakljusen, minns inte :P Blinkerslamporna ska vara gulfärgade men färgen flagnar av med tiden, därav anmärkningen
Jag skulle inte köpa hjullager på biltema, man får märkesgrejer till i princip samma pris på trodo.se. Se upp, en -99 är i gränslandet mellan de äldre som har en stor mutter på drivaxeländen och de nyare som har en skruv. De har olika antal splines på axeländen så man kan köpa fel lager..
Det som kan bli jobbigt vid bytet är att axeländen på knuten gärna rostar fast inne i lagret, kan vara svår att få loss.
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1486833
Nexus skrev: tis 01 feb 2022, 22:54 Lossa yttre styrled sen klämmor och dra bort damasken och montera i omvänd ordning.
Räkna med att gängan på yttre styrled kan vara fastrostad. Sen är grejen att få tillbaka den till exakt samma läge annars sticker toe-hjulinställningen iväg och bilen börjar snedslita däcken.
Jag har aldrig lyckat få fast metall-klämman på damaskens stora ände, det går inte att få plats med tången som ska dra ihop klamret när styrväxeln sitter kvar i bilen. Fick bli nylonbuntband i stället. ;-)
Jo, det finns ju två olika fabrikat på styrväxel, Volvo har använt dem växelvis och man får kolla på typskylten i motorrummet. SPI tror jag har namnet instansat på undersidan medan TRW är omärkt. Vet faktiskt inte om det finns universal damask som passar båda eller om man måste köpa rätt sort..
viewtopic.php?t=95194
#1486845
Erik Å skrev:Jag har aldrig lyckat få fast metall-klämman på damaskens stora ände, det går inte att få plats med tången som ska dra ihop klamret när styrväxeln sitter kvar i bilen. Fick bli nylonbuntband i stället. ;-)
Sidavbitare fungerar fint för den. "Förkläm" den lite utanför bilen, och slutdra med sidavbitaren på bilen :-) Men gott om plats kan man ju inte påstå att det är ändå :P Speciellt inte vänster sida...
Det svåraste tycker iaf jag var att få bort den gamla klämman... platsbrist, vägskit och typ omöjligt att se ordentligt...

Styrväxlarna är SMI och TRW förresten, inte SPI ;-)
Dom har olika damaskrar, jag köpte båda då jag totalt glömt vilken typ jag hade på min(visade sig vara SMI), och TRW-damasken passar inte på SMI-styrväxeln iaf. Rätt rejäl skillnad på dimensionerna när man har dom sida vid sida :-) TRW-damasken går inte ens över "röret" på styrväxeln. Tvärtom kanske funkar rent fysiskt, men jag tvivlar på att man kan få det tillräckligt tätt utan att skada damsken.

Och ja, den där låsmuttern kan sitta.... Jag gav nästan upp med att få loss min, men till slut med hjälp av mutterknack(och värmen som blir utav allt hammrande) så lossnade den. Nu har jag köpt mig en induktionsvärmare, så förhoppningsvis slipper jag det problemet nästa gång :-D
#1487464
Erik Å skrev: tis 01 feb 2022, 22:53 1-2: Kolla i instruktionsboken exakt vad lamporna ska heta, har för mig att de har någon klurig kodning på bajonett-pinnarna som inte finns på Biltema.. Eller var det bakljusen, minns inte :P Blinkerslamporna ska vara gulfärgade men färgen flagnar av med tiden, därav anmärkningen
Jag skulle inte köpa hjullager på biltema, man får märkesgrejer till i princip samma pris på trodo.se. Se upp, en -99 är i gränslandet mellan de äldre som har en stor mutter på drivaxeländen och de nyare som har en skruv. De har olika antal splines på axeländen så man kan köpa fel lager..
Det som kan bli jobbigt vid bytet är att axeländen på knuten gärna rostar fast inne i lagret, kan vara svår att få loss.
Hej!

Kollade i instruktionsboken som du sa, här är en bild:
Bild
Sockel och watt verkar ju stämma, jag jämförde med Biltemas.
Så då ska de väl passa tänker jag? Bajonett är det samma som sockel eller?

Angående hjullager, så dom som ligger i cirka samma prisklass som Biltema, står
det ju "budget" kvalite på, känns som att det är lika att köpa på Biltema då, eller har jag fel?
Är de värt att lägga ut 1200-1500 på ett hjullager på en äldre bil?
https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... roduct&p=1
Om jag söker här via regplåts nr, så bör de bli rätt delar som kommer upp eller?
#1487466
Nexus skrev: tis 01 feb 2022, 22:54 Damask är inte så svårt byta. Lossa yttre styrled sen klämmor och dra bort damasken och montera i omvänd ordning.
Då jag är helt okunnig med det praktiska i bilar så kommer jag inte ge mig in på det.
Speciellt inte då de kan uppstå grejer så som de Erik nämnde.
#1487496
JesperSurströmming skrev: sön 06 feb 2022, 15:28 Sockel och watt verkar ju stämma, jag jämförde med Biltemas.
Står det BAU15 på förpackningen så passar de! Orange färg, 12V och 21W måste det vara också :-)
Lite klurigt att byta fram, man måste ta loss hela lyktan för att komma åt lamphållaren. Det finns någon slags plasttunga som låser blinkerslyktan till strålkastaren, man ska trycka in tungan (inifrån motorrummet) och lirka hela blinkerslyktan framåt. När den ska tillbaka så är det typ 3 styrtappar som ska passas in samtidigt.. Två i strålkastaren och en i skärmkanten.
JesperSurströmming skrev: sön 06 feb 2022, 15:28 Angående hjullager, så dom som ligger i cirka samma prisklass som Biltema, står
det ju "budget" kvalite på, känns som att det är lika att köpa på Biltema då, eller har jag fel?
Skumt, jag har köpt SKF-lager för typ 800-900 kr hos trodo.. FAG var väl samma prisklass, det är också en OEM-leverantör
Och då ser jag inte Biltemas "Noname" för 700 eller vad de nu kostar som ett prisvärt alternativ. :party:
Bildelaronline24 har också bra priser på OEM-hjullager, där har jag också shoppat. Under halva Volvo-priset!
Titta in hos Vparts, de brukar ha bra koll på vilka grejer som passar till en viss årgång. Har man väl hittat Volvo-artikelnumret kan man handla där priserna är som bäst.
Själv skulle jag ha tagit av hjulet eller navkapseln och kollat om det är mutter eller skruv, det kan vara så att Volvo har slutförbrukat det äldre utförandet "mitt i" modellåret. Eller på en viss modell eller motoralternativ, sånt förekommer också. Inte 100% garanterat att webbshopparna har full koll då.

Styrväxeln måste du identifiera innan du beställer damask, annars är det 50% risk att få fel. Kanske t.o.m. mer om man tar hänsyn till Murphys lag :-D
Om du kör upp framhjulen på decimeterhöga plankbitar och ålar in under bilen i sällskap med en ficklampa så kan du kolla. På styrväxelns undersida finns en "tapp" där nedre lagret på rattaxeln sitter. Är det en SMI så står det "SMI" i relief i gjutgodset på ena sidan av tappen (se bilder i länken nedan). TRW har ingen sådan märkning..
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/13 ... 8-s70-t5m/
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1487695
Köp inte blinkerslampor på Biltema heller!!!! köpte till min å dom lyste mjäkigt orange, satsa på Osram där istället.
Hjulageret som jag köpte från biltema höll inte mer än 5000mil :x sen så var inte splinsen exakta då drivaxeln fastna i skiten när jag väl skulle bort med lagret :bored:
#1488513
Erik Å skrev: Står det BAU15 på förpackningen så passar de! Orange färg, 12V och 21W måste det vara också :-)
Lite klurigt att byta fram, man måste ta loss hela lyktan för att komma åt lamphållaren. Det finns någon slags plasttunga som låser blinkerslyktan till strålkastaren, man ska trycka in tungan (inifrån motorrummet) och lirka hela blinkerslyktan framåt. När den ska tillbaka så är det typ 3 styrtappar som ska passas in samtidigt.. Två i strålkastaren och en i skärmkanten.
Jo jag kollade en snabbis i instruktionsboken att de var nån lykta som var lite klurig att ta bort.


Erik Å skrev: Styrväxeln måste du identifiera innan du beställer damask, annars är det 50% risk att få fel. Kanske t.o.m. mer om man tar hänsyn till Murphys lag :-D
Om du kör upp framhjulen på decimeterhöga plankbitar och ålar in under bilen i sällskap med en ficklampa så kan du kolla. På styrväxelns undersida finns en "tapp" där nedre lagret på rattaxeln sitter. Är det en SMI så står det "SMI" i relief i gjutgodset på ena sidan av tappen (se bilder i länken nedan). TRW har ingen sådan märkning..
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/13 ... 8-s70-t5m/
Angående Damask, hittade på sidan du rekommenderade, Trodo, Damasker som är "tvåsidiga" då borde de inte kunna bli fel va?
Men annars gör jag nog hellre så att jag beställer fler delar, och skickar tillbaka dom felaktiga, då dom har fria returer.

Tänkte på denna damask = https://www.trodo.se/damask-styrsystem-spidan-83880
Knappade in mitt reg nr innan jag sökte.


@DayDreamer, Tack för tipset! Ska kika op det.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]