Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kumar
Styrväxeln på min V70 har börjat läcka, och behöver bytas.
Då jag inte har lust att lägga ut dryga 10K för en ny (ink. montering), så tänkte jag kolla efter en beggad.

Finns det olika styrväxlar på dessa bilar eller spelar det ingen roll om den kommer från en V70XC tex?
Jag har själv en V70 2,5T aut -99 (FWD) och har möjlighet att få en styrväxel väldigt billigt från en V70XC man -98
Tanken slog mig att det skulle kunna vara skillnad på dem om bilen har FWD eller AWD och aut eller man tex.
Finns det någon som har sten koll på detta, och har lust att upplysa mig?

Mvh
John
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns 2 olika fabrikat: TWR och SMI har jag för mig dom heter.
Skillnaden mellan dom vad jag är att det är olika gäng på inre styrleden (14/16mm). Kan ev. skilja mot rattaxelknuten också, men det är inget jag vet...
I övrigt ska det inte vara någon betydande skillnad mellan dom. Vilken som sitter på vilken bil går inte svara på, dom verkar sitta lite där dom känner för.
av kumar
Tack för svar!
Ok, jag googlade lite snabbt, och om jag förstår det rätt så är skillnaden mellan trw och smi storlek på gänga ut mot inre styrstagen.
Så om jag tänker rätt så borde båda funka men att man kan behöva byta inre styrstagen oxå, om man byter till den andra varianten av styrväxel.
Eller är jag helt ute och cyklar ;)

Ebay hade jag inte tänkt på... Smart får kolla upp det om det inte skulle funka med den styrväxeln jag har på G.
av pelle1963
kumar skrev:Tack för svar!
Ok, jag googlade lite snabbt, och om jag förstår det rätt så är skillnaden mellan trw och smi storlek på gänga ut mot inre styrstagen.
Så om jag tänker rätt så borde båda funka men att man kan behöva byta inre styrstagen oxå, om man byter till den andra varianten av styrväxel.
Eller är jag helt ute och cyklar ;)

Ebay hade jag inte tänkt på... Smart får kolla upp det om det inte skulle funka med den styrväxeln jag har på G.
Om läckan är ganska färsk och du inte vill lägga pengar på en ny styrväxel så prova något av de tätningsmedel som finns på marknaden. Jag hällde i tätningsmedel (nja, det är en exakt dos) och styrväxeln slutade läcka inom någon vecka och har hållit sig tät sedan dess. Kraftiga läckor hjälper dessa medel oftast inte på (man måste fylla på dagligen i behållaren), men läcker det bara så att damasken blir lite fuktig utan att det droppar skulle jag prova med tätningsmedel i alla fall.

Det här använde jag och det ska vara ett av de bättre: http://www.redlineoil.se/tillsatser/olj ... seal-saver
av bytoken
Finns en märkplåt bakom vänster framlampa, nere till höger finns en radda siffror å bokstäver, sista siffran anger fabrikt på styrvxl, en 4 eller 5 om jag minns rätt
av bytoken
bytoken skrev:Finns en märkplåt bakom vänster framlampa, nere till höger finns en radda siffror å bokstäver, sista siffran anger fabrikt på styrvxl, en 4 eller 5 om jag minns rätt
4-TRV
5-SMR
av kumar
pelle1963 skrev: Om läckan är ganska färsk och du inte vill lägga pengar på en ny styrväxel så prova något av de tätningsmedel som finns på marknaden. Jag hällde i tätningsmedel (nja, det är en exakt dos) och styrväxeln slutade läcka inom någon vecka och har hållit sig tät sedan dess. Kraftiga läckor hjälper dessa medel oftast inte på (man måste fylla på dagligen i behållaren), men läcker det bara så att damasken blir lite fuktig utan att det droppar skulle jag prova med tätningsmedel i alla fall.

Det här använde jag och det ska vara ett av de bättre: http://www.redlineoil.se/tillsatser/olj ... seal-saver

Tyvärr tror jag läckan är för stor :cry: Det läcker ut lite på båda sidorna, och efter att man kört en liten stund, så rinner det vid varje sväng från höger sida. Jag antar att det har med värmen att göra.
bytoken skrev:Finns en märkplåt bakom vänster framlampa, nere till höger finns en radda siffror å bokstäver, sista siffran anger fabrikt på styrvxl, en 4 eller 5 om jag minns rätt
Tror jag har SMI, men ska ut och kolla på märkplåten, om det står där.
av Henke3
Den nya styrväxeln jag köpte hade såklart inre styrlederna monterade så antingen köper du nya yttre eller flyttar över dina gamla om de är OK.
Det spelar alltså ingen roll om du har trw eller smi monterad original.
Jag bytte från smi till trw.

ebay e stort så här e länken om du är intresserad... de verkar ha höjt priset så nu ligger den på 320€ med frakt.

http://www.ebay.de/itm/power-steering-r ... 53f3e28c83

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]