Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Nu ska ni få något att bita i :)

Kördes fram till Juli, kunde upplevas slö och ryckig, tappa fart i uppförsbackar. Men gick som vanligt dock med nedsatt prestanda.
I augusti gick den inte starta, startmotorn bara klickade och den har stått sen dess.

Hängde på ett annat batteri igår, den hostade till en gång sen går bara motorn runt runt och ingenting händer.
Försämrad motorprestanda eller liknande står i display.
Idag gick jag igenom alla remmar, mätte alla säkringar för att va safe i motorutrymmet.
Kollade rent allmänt på saker o ting utan att se lösa kablar, läckage eller annat.

Testade med en vanlig billig felkodsläsare, den såg bara en kod på nedsatt katalysator, P0420 tror jag de va.
En felkod nedan är på DIM, att mätarställningen är fifflad med. Men kikade alla besiktningsprotokoll och de verkar stämma. Möjligen fattas 2-300 mil. Kan man dubbelkolla i VIDA ?
Luftkvalitesensorn påverkar ju bara AC så den har nog inget med startproblemen att göra.
Det var några andra koder om dörrarna också, men tog inte med dem för de är nog orelevanta.

Vad kan man testa nu? se nedan vad jag gjort. Några tester att göra i Vida ?
Nästa steg? är det att testa byta stift, tvångsköra pumpen eller what now ? :)

Andra saker jag gjorde
- Läste ur alla felkoder med VIDA (Se nedan)
- Tankade 5L bränsle så jag var säker att det inte var slut bränsle.
- Alla säkringar under huven uppmätta
- Kikade på ett tändstift, letade bränsle.
- Filmade ner i cylindern på 1;an, mest för att se om de fanns massa soppa där.
- Laddade ett batteri över natten som jag vet är 100% för att ha extra kraft
- Satte elektroniskt stetoskop mot bränsletanken, hörde inte pumpen. Men de kanske är tysta?

Felkoder
ECM-B102400
Start Control Unit. General Failure Information

DIM-C200262
Odometer Tampered. Algorithm Based Failures. Signal Compare Failure

CCM-B102E09
Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures

DIM-U300045
Control Module. System Internal Failures. Program Memory Failure
Användarvisningsbild
av HCP
Är det okej att bumpa trådar? :-D

Denna har stått o gosat sig i kylan under vintern men ska ge mig i kast med denna nu igen när ordinarie pulka ska säljas.

DIM och CCM-felen försvann när den fick stå på nytt batteri över natten, men ingen start ännu.
Boxen till pumpen under sätet bytt till beg. från skroten från en krockad bil, så den borde lira. Ingen start med den heller.

Några suggestions? det är okej att höfta och killgissa, just nu hade jag kunnat fylla på med sommarluft i däcken om det fanns 1% chans att det gav något resultat :-D
av Rådlös
Var inte boxen under sätet en växelströmskonevrter? Man har det på E85-bilar. Men det är bara för tankmätaren. Den påverkar alltså inte pumpen. På min V70 2.0F satt den under vänster baksätesdyna. Det är samma på 1.8 F-motorerna också.

Varför har man växelström till tankmätaren, undrar någon? Etanol är svagt elektriskt ledande. Det kan bli missvisande, men det har man motverkat genom att använda växelström . 170 Hz.
av 20FJan
Går startmotorn?
Hör du om pumpen går en kort stund när man sätter på tändningen utan att stå på bromsen så att inte startmotorn går? Svagt surr under bilen.
Användarvisningsbild
av HCP
Rådlös skrev:Var inte boxen under sätet en växelströmskonevrter? Man har det på E85-bilar. Men det är bara för tankmätaren. Den påverkar alltså inte pumpen. På min V70 2.0F satt den under vänster baksätesdyna. Det är samma på 1.8 F-motorerna också.

Varför har man växelström till tankmätaren, undrar någon? Etanol är svagt elektriskt ledande. Det kan bli missvisande, men det har man motverkat genom att använda växelström . 170 Hz.
Tack, det kan ju förklara varför det inte blev någon skillnad. Såg nån video på youtube och fick tag i en för en 50-lapp så testade i desperation :)
Användarvisningsbild
av HCP
20FJan skrev:Går startmotorn?
Hör du om pumpen går en kort stund när man sätter på tändningen utan att stå på bromsen så att inte startmotorn går? Svagt surr under bilen.
Försökte med det med en person som slog på tändningen, plus att jag hade elektroniskt stetoskop med hörlurar men jag hörde fasen ingen pump. Med sprötet direkt mot tanken.
Har sett många som haft problem med kontaktstycket och/eller pump så det lutar väl åt det hållet även här.

Startmotorn går runt, den tände till några korta puffar de första försöken sen aldrig igen.
av 20FJan
Låter som du kan ha problem med kontaktstycket eller själva pumpen. Jag klippte upp ett hål under baksätet, finns bilder i länken ovanför.
Användarvisningsbild
av HCP
Tack för svaren, fick tag i en bit av kabeln med kontakt från en bil på skroten och har beställt ny bränslepump. Ska fråga volvo också om de säljer den löst utan hela härvan.

Ska jag ändå ner o mäta grejjerna kändes de som att ha en pump redo va givet.

Kapa hål vågar jag inte riktigt, inte för värdet på farkosten snarare att man träffar nå annat eller kör fel, vinkelslip är inte en every-day tool jag använder :)

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]