- lör 25 sep 2021, 22:19
Nu ska ni få något att bita i :)
Kördes fram till Juli, kunde upplevas slö och ryckig, tappa fart i uppförsbackar. Men gick som vanligt dock med nedsatt prestanda.
I augusti gick den inte starta, startmotorn bara klickade och den har stått sen dess.
Hängde på ett annat batteri igår, den hostade till en gång sen går bara motorn runt runt och ingenting händer.
Försämrad motorprestanda eller liknande står i display.
Idag gick jag igenom alla remmar, mätte alla säkringar för att va safe i motorutrymmet.
Kollade rent allmänt på saker o ting utan att se lösa kablar, läckage eller annat.
Testade med en vanlig billig felkodsläsare, den såg bara en kod på nedsatt katalysator, P0420 tror jag de va.
En felkod nedan är på DIM, att mätarställningen är fifflad med. Men kikade alla besiktningsprotokoll och de verkar stämma. Möjligen fattas 2-300 mil. Kan man dubbelkolla i VIDA ?
Luftkvalitesensorn påverkar ju bara AC så den har nog inget med startproblemen att göra.
Det var några andra koder om dörrarna också, men tog inte med dem för de är nog orelevanta.
Vad kan man testa nu? se nedan vad jag gjort. Några tester att göra i Vida ?
Nästa steg? är det att testa byta stift, tvångsköra pumpen eller what now ? :)
Andra saker jag gjorde
- Läste ur alla felkoder med VIDA (Se nedan)
- Tankade 5L bränsle så jag var säker att det inte var slut bränsle.
- Alla säkringar under huven uppmätta
- Kikade på ett tändstift, letade bränsle.
- Filmade ner i cylindern på 1;an, mest för att se om de fanns massa soppa där.
- Laddade ett batteri över natten som jag vet är 100% för att ha extra kraft
- Satte elektroniskt stetoskop mot bränsletanken, hörde inte pumpen. Men de kanske är tysta?
Felkoder
ECM-B102400
Start Control Unit. General Failure Information
DIM-C200262
Odometer Tampered. Algorithm Based Failures. Signal Compare Failure
CCM-B102E09
Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures
DIM-U300045
Control Module. System Internal Failures. Program Memory Failure
Kördes fram till Juli, kunde upplevas slö och ryckig, tappa fart i uppförsbackar. Men gick som vanligt dock med nedsatt prestanda.
I augusti gick den inte starta, startmotorn bara klickade och den har stått sen dess.
Hängde på ett annat batteri igår, den hostade till en gång sen går bara motorn runt runt och ingenting händer.
Försämrad motorprestanda eller liknande står i display.
Idag gick jag igenom alla remmar, mätte alla säkringar för att va safe i motorutrymmet.
Kollade rent allmänt på saker o ting utan att se lösa kablar, läckage eller annat.
Testade med en vanlig billig felkodsläsare, den såg bara en kod på nedsatt katalysator, P0420 tror jag de va.
En felkod nedan är på DIM, att mätarställningen är fifflad med. Men kikade alla besiktningsprotokoll och de verkar stämma. Möjligen fattas 2-300 mil. Kan man dubbelkolla i VIDA ?
Luftkvalitesensorn påverkar ju bara AC så den har nog inget med startproblemen att göra.
Det var några andra koder om dörrarna också, men tog inte med dem för de är nog orelevanta.
Vad kan man testa nu? se nedan vad jag gjort. Några tester att göra i Vida ?
Nästa steg? är det att testa byta stift, tvångsköra pumpen eller what now ? :)
Andra saker jag gjorde
- Läste ur alla felkoder med VIDA (Se nedan)
- Tankade 5L bränsle så jag var säker att det inte var slut bränsle.
- Alla säkringar under huven uppmätta
- Kikade på ett tändstift, letade bränsle.
- Filmade ner i cylindern på 1;an, mest för att se om de fanns massa soppa där.
- Laddade ett batteri över natten som jag vet är 100% för att ha extra kraft
- Satte elektroniskt stetoskop mot bränsletanken, hörde inte pumpen. Men de kanske är tysta?
Felkoder
ECM-B102400
Start Control Unit. General Failure Information
DIM-C200262
Odometer Tampered. Algorithm Based Failures. Signal Compare Failure
CCM-B102E09
Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures
DIM-U300045
Control Module. System Internal Failures. Program Memory Failure
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
- By KalleJ