Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roadss
Jag får ingen spolarvätska till bakrutetorkaren på min V60 från 2019. Vindrutan funkar fint.

Hör att pumpen går när spaken trycks bakåt och jag har lossat slangen till torkaren bak för att utesluta att det är stopp i munstycket eller liknande men det kommer inte en droppe.

Är det någon som känner till någonting annat som brukar kunna strula med dessa eller har tips på hur jag kan felsöka vidare?

Känns som en löjlig grej att lämna bilen till verkstad för så jag hade gärna löst det själv.
av TommyHje
Har du lossat slangen från munstycket och sedan spolat och ser att det inte kommer vatten i slangen liksom?
Annars spola ur slangen med tryckluft,funkar pumpen är det stopp någonstans (eller slang brott) använd luft för att söka så slipper du spolarvätska i bilen om det är brått!

/Tommy
av roadss
TommyHje skrev:Har du lossat slangen från munstycket och sedan spolat och ser att det inte kommer vatten i slangen liksom?
Annars spola ur slangen med tryckluft,funkar pumpen är det stopp någonstans (eller slang brott) använd luft för att söka så slipper du spolarvätska i bilen om det är brått!

/Tommy
Jag har lossat slangen på denna bilden, och det kommer ingen vätska ur "fästet" till den slangen.
Capture.PNG
Capture.PNG (116.48 KiB) Visad 4100 gånger
Ska jag använda tryckluft bakifrån mot pumpen så att säga för att leta läckor?

LottaGroning skrev:Är det inte så att pumpen till bakrutan sitter högre än till framrutan för att prioritera det sista till framrutan när nivån är låg ?
Ingen aning! Har rätt nyligen köpt bilen. Tror inte att nivån är låg men jag ska prova att toppa upp den och se vad som händer. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av Micce1980
@roadss, Har du nyligen köpt den på firma? Värt att se om och vad du har för garanti eller om inte annat kanske det kan gå under ursprungligt fel, eventuellt.
Har den stått mycket i minusgrader så den kan ha frusit?
Prova att toppa upp spolarvätskan först
av roadss
Micce1980 skrev: fre 11 feb 2022, 22:10 @roadss, Har du nyligen köpt den på firma? Värt att se om och vad du har för garanti eller om inte annat kanske det kan gå under ursprungligt fel, eventuellt.
Har den stått mycket i minusgrader så den kan ha frusit?
Prova att toppa upp spolarvätskan först
Yes, den är köpt på firma som en Volvo Selekt. Selekt-garantin ska gå att använda på valfri auktoriserad verkstad, MEN fel som upptäcks inom 30 dagar efter köp ska firman som sålt bilen stå för. Tyvärr har detta felet upptäckts inom 30 dagar och bilfirman ligger 50 mil bort enkel resa...

Den har stått ute sedan jag köpt den, men det har varit plusgrader dagtid för att sedan bli någon enstaka minus under nätterna och jag har sedan jag köpte bilen fyllt på spolarvätska en gång med rätt frysskydd så jag tror inte att den frusit.

Det hjälpte inte att toppa upp spolarvätskan :(
Användarvisningsbild
av Micce1980
@roadss, Då så, hör av dig till de och prata med de. Inte fel att maila med och få det bekräftat bara för att. Detta är ju ingen förbrukningsdel så den bör täckas
Användarvisningsbild
av Micce1980
trojlee skrev:Kan inte vara så enkelt som att det är en ispropp? Vart i svedala bor du?
Är det så mycket kallare i norra Svedala än södra? ;-)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]