- fre 11 feb 2022, 19:58
#1488256
Okalettos skrev:Lite nyfiken, finns det något europeiskt direktiv som tvingar tillverkare (som säljer i/till Europa) att 'redovisa' antal cykler (inkl snabbladdning och partiell laddning) enligt vissa regler, eller är det helt och hållet upp till tillverkarna hur de testar/räknar? Och kanske framförallt, antal cykler, innan 'vad' har upp(läs ned)-nåtts, t ex 60% kvarstående laddkapacitet..
Nej är det korta svaret, det finns ingen gemensam standard för hur man beräknar batteridegradering. Tillverkarna anger dock en viss minimal kapacitet för sina batterier när de garanterar dess funktion. Exempelvis Volkswagen garanterar 70% av kapaciteten kvar efter 160.000km:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... rhall.html
Att batterierna slits ut är ett mycket litet problem. Man kan exempelvis se hur det gick för Renault Zoe som "löste" problemet genom att leasa batteriet så man fick ett nytt om kapaciteten sjönk under X%. Det har resulterat att Zoe har ett katastrofalt andrahandsvärde eftersom man får en löpande kostnad för batteriet på 800kr/mån som skyddar mot ett problem som inte inträffar. Det har inte bytts några batterier helt enkelt utan alla ägare har bara betalat i onödan vilket får andrahandsvärdet att sjunka i botten.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i