Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
#148571
Kan inte låta bli att fråga :

Varför byttes den gamla lådan ?? Kan det här ev.kanske vara orsaken till att den gamla lådan rasade (dvs. trycker in vatten i lådan...)

/Pelle
av Totte_T6
#148612
Gregor skrev:Hej igen!

Jag har kollar växellåds oljan. Väldigt svårt att se för jag har precis fått lådan helt nyrenoverad för 24000:- oljan är röd och fin. Men även kylarvästkan är röd så det blir lite svårt att avgöra om den hamnar där.

Eller finns det nåt annat sätt?
G
Gör en vanlig nivåkoll av oljan, lådan varmkörd, parkera på en plan
yta, gå igenom alla växellägena och låt varje läge ligga i 5sekunder
gå tillbaka till parkeringsläge, vänta i 1-2 minuter kolla sedan nivån
på oljestickan är den normal eller om den förändras efter påfyllning
av kylarvätska.
Det borde synas direkt om det nu är 1-2liter som läcker in i lådan!
den rymmer totalt 12 liter.

sen är ju frågan hur väl oljan & vattnet mixas vid körning, eller om
oljan skiktar sig med vattnet ovanpå och oljan i botten vid filter/oljeintag
Det kanske någon annan har erfarenhet av?
Gregor skrev: När det gäller kylaren: Borde det inte det läcka om den är sönder? För jag ser inte en enda fläck under bilen eller under plastkåpan.
Det verkar som om bara behållaren töms för när jag fyller på så blir det bara ca 1 liter såm går i...

G
Inte om läckan är intern i oljeslingan, varm kylarvätska som värms upp
expanderar & trycket ökar i kylsystemet, är det en spricka i den inbyggda
delen av oljekylaren så pressas vattnet in i oljan och förs med tillbaka
till lådans sump och inget syns utanför vid "okulär kontroll"

Volvo bytte ut kylaren vid normal service på dessa äldre modeller
då detta problem uppenbarades, men det beror väl på hur "upplysta"
en del verkstäder är om det blir gjort eller inte.

Kylaren på min T6'a byttes ut 2003 om jag minns rätt.
Syns på service-specen

Har du någon dokumentation på vad som gjorts på din bil under åren?
av Gregor
#148683
Hej!

Jag har gjort nivå koll på växellådsoljan. Den är OK! Har gjort det flera gånger. Enligt beskrivningen både i instruktionsboken och enligt ovan. Det ser bra ut faktiskt.

Och åter igen. Nu har jag kört med den försvinner inte.... om man kör lagligt.

En fråga:

Det går en svart slang från behållaren längs fronten under huvan runt in i kylaren. Om ni tänker Er att ni står framför bilen och slangen kommer i från framsidan av behållaren längs vänster skärmen och svänger in till höger hela vägen ovanför kylaren och slutar in kylarens höger sida"ovansida alltså. Vad är det för en slang?

Är det någon returslang eller????

Jag har kommit på också att förra gången när jag fyllde på då fyllde jag ända upp till sträcket. Blir det inte övertryck om det är så mycket i den?

Kan den inte den vägen försvinna tillbaka tillbaka till kylaren? Jag misstänker ändå att det är någon läcka vid kylaren i så fall när trycket blir högt d v s om man kör lite mer som en galning.

Eller jag är helt ute och cyklar?
av Kena
#148701
Sjunker nivån under min? hur högt upp i behållaren fyller du? fyller jag till max nivå sjunker den till mitt mellan max och min och sedan sjunker den inte mer, sitter väl en slang som bräddar ur behållaren när glykolen expanderar.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#148712
En annan med liknande problem tipsas om att "ta ett kik på expansionskärlets topp där locket sitter.. är det sprucket runt locket? (mycket vanligt) isåfall ångar glykolen bort där..". Se
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3173adf4f7
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#148751
Jag hade nått liknande på min gammla Mercedes. Där var dock locket till termostaten gjord i nått backelitliknande material eller fiberarmerad plast... Tydligen hade jag lyckats dra en skruv lite för hårt och fått en liiiten liiiten liiiiten spricka som inte syntes med blotta ögat.

Det tog mig väldigt lång tid innan jag hittat felet. Efter byte av div rör, slangar, packningar, rörklämmor så fick jag höra av en Mercedes specialist att locket brukar vara en felande länk och bytte den för nån hundring. Efter det hade jag aldrig mer läckage.

Precis som dig så hade jag i början bara läckage när jag kört motorn riktigt varm som t.ex. stadskörning eller hårdare körning. Men efter en tid ökade problemet. Dom gånger det försvann som mest kunde jag se en liten pöl under bilen, men ibland syntes ingenting alls! Vätskan förångades då den var så pass varm och hålet så litet.

Vet inte hur mycket det här hjälper dig, men man behöver inga stora läckage för att tömma behållaren. Räcker med bra tryck i systemet och varmkörd motor.

Om du nån timme efter körning öppnar locket till expansionskärlet, har du då mycket, lite eller inget tryck alls?

Ett annat tipps är att leta efter vit-gröna intorkade rester/pölar. Glykol bildar en vit kristalliknande hinna när det torkat.
av Gregor
#148767
Hej!


Nu när du skriver om trycket i behållaren..... Jag har då märkt att det inte är något större tryck i behållaren. Borde det inta vara det i egentligen???? För det verkar vara finns kylarvätska kvar i systemet även om behållaren töms. För när det försvann häreom dageno ch jag öppnade locket då kom det ca 3 cm tillbaka i behållaren. Och både gångerna jag fyllde på behövde jag bara precis fylla på behållaren. Den svalde alltså ingentig utan behållaren blev full direkt. Jag ska fanken kolla locket. Ni menar alltsp locket på behållaren??? Eller hur??

Var sitter termostaten på min bil?????

Fan vad mysko ...... och så ska det förstås drabba mig efter så mycket strul som jag hade med bilen. D v s växellådan innan man fick rätt på den. På 6 månader har bilen stått på verkstad i 11 veckor plus att den har servast ordentligt 2 gånger.

Thats life.. Har haft många Volvo bilar utan några som helst problem 9 st närmare bestämt någon gång ska man väl vara lite olycklig också eller hur? Lite otur kanske....

Men jag älskar ändå bilen även om jag funderar på att köpa en kombi...
av Gregor
#149017
Hej!

Uppdatering om min bil:

Nu har jag kört med bilen i 3 dagar utan att behöva fylla på vatten. Kollar det efter varje körning. Men denna gången fyllde jag bara på till hälften/mitten av min max sträcket. Och vattet finns kvar i behållaren. Går upp lite efter körning till max mamarkeringen och när den är kall då ligger den i mitten. Det är bra!

men ett nytt fenomen har dykt upp.

Temp mätaren började vandra uppåt vid den senaste körningen. Jag stannade direkt för jag trodde att vattnet var slut igen. Men när jag öppnar huven då ser jag att all vatten finns kvar i behållaren. Och när jag öppnar behållaren då kommer vattent lite högre upp p g a trycket. jag har alltså tryck i systemet.

När jag satte igång ECC då gick tempen ner direkt till normal nivå d v s i mitten av mätaren. Sen gick den upp igen när jag stängde av den och sen ner igen när jag satte på den igen. Och det verkar som om när jag svänger då går rör mätaren sig lite.

Och efter så lång tid.Första gången kan jag se en liten pöl under höger framskärm! Det verkar som om den rinner igeinom plasten ovanför hjulen. Man ser att det har runnet längst plasten innerskärmen. Sitter inte vattenpumpen innanför skärmen höger sidan av motorn?

Frågan är: Vattenpumpen skulle vara bytt vid 16000 mil. Det kan inte vara den och termostaten som spökar????

Nu är det nog dagas att lämna in den för felsökning tror jag. Den lilla kylaren som sitter längst ner ser hel och fin ut och vattnet verkar inte komma därifrån men man vet aldrig.
av Kena
#149039
Längesedan du bytte pumpen? du har kanske garanti på jobbet? skulle rekommendera att du provtrycker med både kall och varm motor.
av Gregor
#149057
Hej!

Pumpen ska vara bytt för 12 månader sen vid den stora serivcen. Ink termostat och en massa annat. Jag har både kvitto och handlaren har sagt också att detta har blivit bytt. Men jagska ta in bilen till verkstaden och de får kolla upp detta.

Jävligaste är att jag funderar på att byta bil och så måste den strula nu precis innan bytet.
Men sammtidigt känns det på ett sätt bättre så för då blir inte den nya ägaren blåst på detta.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]