Gregor skrev:Hej igen!Gör en vanlig nivåkoll av oljan, lådan varmkörd, parkera på en plan
Jag har kollar växellåds oljan. Väldigt svårt att se för jag har precis fått lådan helt nyrenoverad för 24000:- oljan är röd och fin. Men även kylarvästkan är röd så det blir lite svårt att avgöra om den hamnar där.
Eller finns det nåt annat sätt?
G
yta, gå igenom alla växellägena och låt varje läge ligga i 5sekunder
gå tillbaka till parkeringsläge, vänta i 1-2 minuter kolla sedan nivån
på oljestickan är den normal eller om den förändras efter påfyllning
av kylarvätska.
Det borde synas direkt om det nu är 1-2liter som läcker in i lådan!
den rymmer totalt 12 liter.
sen är ju frågan hur väl oljan & vattnet mixas vid körning, eller om
oljan skiktar sig med vattnet ovanpå och oljan i botten vid filter/oljeintag
Det kanske någon annan har erfarenhet av?
Gregor skrev: När det gäller kylaren: Borde det inte det läcka om den är sönder? För jag ser inte en enda fläck under bilen eller under plastkåpan.Inte om läckan är intern i oljeslingan, varm kylarvätska som värms upp
Det verkar som om bara behållaren töms för när jag fyller på så blir det bara ca 1 liter såm går i...
G
expanderar & trycket ökar i kylsystemet, är det en spricka i den inbyggda
delen av oljekylaren så pressas vattnet in i oljan och förs med tillbaka
till lådans sump och inget syns utanför vid "okulär kontroll"
Volvo bytte ut kylaren vid normal service på dessa äldre modeller
då detta problem uppenbarades, men det beror väl på hur "upplysta"
en del verkstäder är om det blir gjort eller inte.
Kylaren på min T6'a byttes ut 2003 om jag minns rätt.
Syns på service-specen
Har du någon dokumentation på vad som gjorts på din bil under åren?