Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Har en V40 2.0 med en läckande växellåda. Det har alltid varit lite "svettigt" under den och ingen anmärkning på besiktningen.

Är detta ett vanligt problem, och är det något som en hemafixare kan lösa (och hur)?

Om jag bara skall byta/fylla ny olja. Är det ngt som jag kan fixa själv?
av mattiasg
Har börjat få lite svårare att få i backen sista tiden. Kan detta bero på låg oljenivå?

Vilken olja skall jag använda?
Användarvisningsbild
av Nexus
vart läcker det??? packbox vid drivaxel?? olja står i instruktions boken vilken du ska ha .
av mattiasg
Har inte tagit bort skyddskåpan på undersidan av växellådan så jag har inte sett var det läcker... Ska göra det när jag få möjlighet.
Användarvisningsbild
av Nebu
Hej

Jag är lat och orkade inte byta packningarna på min svettiga växellåda det plus tidsbrist.
Så jag chansade å köpte en tillsats från en bilreservdels firma den var dyr ca 200 kr kanske inte mycket men jag tycker att det är mycket för ca 33cl "mirakel medel" hälde i 2dl i lådan fyllde upp med billigaste växellåds oljan och sen så vad det bara ut å köra in Mirakel medlet. Det stod att man efter så och så många mil var de fixat eller inte. Min är ok nu :)
Fast jag ska erkänna att jag ångrar att jag tog den billigaste oljan till lådan för lådan är seg på morgonen när man går ut till bilen :( så ett nytt byte till lite "finare" olja är bokat i kalendern.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag ska kolla vad det står på flaskan. Blir i eftermiddag nångång efter 17.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men kolla nivån!
Vilken låda har du? Enklast att se var backen ligger:
R135
_24 = renult

135
24R = volvolåda

På renaultlådan har du nivåplugg fram på lådan, lätt att komma åt uppifrån. Där är det ingen packbox på vänster sida, utan man får byta damasken. Det läcker ofta lite vid växelföraren på dem med.

På Volvos egen låda sitter nivåpluggen bak på slutväxelhuset, den får man ta underifrån.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]