Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: lör 05 feb 2022, 00:57
Lövet skrev: fre 04 feb 2022, 23:48
Erik Å skrev:– För hushållen kommer både energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten – och att se över sina avtal, fortsatt vara det bästa sättet att hålla nere sina energikostnader. ""
Kan han peka på den energieffektivisering jag kan göra som kompenserar för 800% högre elpriser? Svårt att hitta den själv liksom.
Läs en gång till " både energieffektivisering.. och att se över sina avtal"
Jag tolkar det som att vi uppmanas att välja fastprisavtal

Det här tyder ju på att omställningsbidrag är på väg ""energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten""
Sådana pengar brukar ta slut rätt fort, det kan nog vara klokt att vara förberedd och hugga direkt när erbjudandet kommer :-D
Nej man vill ju att alla går över till rörligt, helst på timbasis. Det har t.o.m varit på förslag att göra det obligatoriskt.

För många kunder på fastpris kan ju få hela det nya energisystemet att braka ihop för då finns inget incitament att låta bli att ladda bilen värma huset eller köra tvättmaskinen de dagar det inte blåser.

Om vi ska byta till förnyelsebar el utan reglerbarhet så måste det gå att styra oss konsumenter så vi bara konsumerar då det blåser bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: lör 05 feb 2022, 01:44
Lövet skrev:1.02kr/kwh fick jag i Januari. Stor skillnad mot December men ändå 100% högre än januari förra året...
Var det inklusive överföringsavgift, skatter och moms? D.v.s. totalpriset / kWh.
Ruggigt billigt i fall för jag ser att energiskatt plus överföring ligger på 67 öre här.

Det blir det ju bara 28 öre/kWh plus moms för själva elen då.

Låg på 1.23 i SE4 i Januari.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 02 feb 2022, 00:39
EbbevonVolvo skrev:Min förbrukning i December var: 1870 kWh vilket skulle/skall ge mig 1700kr tillbaka.
Min förbrukning i Januari var: 1887 kWh vilket ska ge mig ytterligare 1700kr tillbaka. Av detta var 250 kWh laddning av tantens elbil.

Jag betalar fast pris inklusive överföringsavgift, skatter och moms på 1.50kr /kWh.
Varje ökning på 100 kWh ger enligt stödtabellen 200 kr tillbaka.
Detta ger mig då en "vinst" på 50 kr för varje 100kWh som jag ökar min förbrukning!!!
Märkligt. Eller har jag missat något?
Vi ska alltså få tillbaka för laddningen av tantens bil! 250kWh (vi hamnar i intervallet ökning 200kWh), vilket då ger 400kr tillbaka. Kostnad 375kr.
Kan inte tänka mig att det var så här stödet är tänkt. Nu ligger jag nära maxtaket på 2000kWh så jag kan inte låta er komma hit och ladda. :-)
Sedan är det ju bara februari kvar med stöd.
Du är en av de som det blir så för. De som antingen bor i norr med lägre elpris eller har låst sig med bra pris.
Det skulle troligen bli dyrare och ta mycket längre tid att få ut ett sånt här brett stöd om man hade börjat försöka peta i det beroende på vilka avtal folk har etc. Bor du i norr, se det som ett glesbygdsstöd! Så sällan det kommer tillbaka pengar upp dit trots att så mycket resurser hämtas därifrån. Bild
Hade räckt med att man tittat på elområde bara. Elen var 400 % dyrare i SE4. Hade de inte tagit mer än 5 minuter extra att ha med det i trappan

Alla fattigpensionärer bor inte i Jokkmokk.

Vad hände? Hur förvandlades elbidraget helt plötsligt till ett regionalt norrlansstöd? Ok kör på det men kalla det inte elstöd då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: fre 04 feb 2022, 22:45 Energiministern gjorde dock klart att stödet är en engångsåtgärd. Hushållen ska inte vänta sig samma hjälp nästa vinter.
– Nej, svenska hushåll kan inte räkna med att vi kommer med en till sådan här åtgärd, svarar han på en fråga från Centerpartiets Rickard Nordin.
Så klart . Det är inte val nästa år så då blir det så klart inget fett valfläsk i form av bidrag för att köpa väljare. Var det någon som trodde det, :party: :party: :party:
Användarvisningsbild
av Funk
För många kunder på fastpris kan ju få hela det nya energisystemet att braka ihop för då finns inget incitament att låta bli att ladda bilen värma huset eller köra tvättmaskinen de dagar det inte blåser.
Det finns numera andra spärrar här och var för att minska risken för det skall hända.
En effektavgift är införd här i Göteborg (på nätavgiften) som ger en kostnad baserad på toppeffekten man tar ut. Det straffar sig direkt om man brassar på för mycket, det mäts på en timme, men belastar hela månaden.
Så snabbladda bilen samtidigt som man bakar och kör torkumlaren en kall vinterdag blir svindyrt..

https://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_ ... et-3122597

/Thomas
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag får nog plats med en hel del paneler men verkningsgrad och hållbarhet är två delar som jag tycker är svårt.

Ponera att jag sätter upp paneler, betalar av dom på 8-10år och dom håller i 20år, efter 20år får jag köpa ny panel utan investeringsstöd och utan garantier på återköp av överproduktionen.

Känns lite osäkert ändå om jag planerar uppvärmning under 30-50år.

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 02 feb 2022, 00:39
EbbevonVolvo skrev:Min förbrukning i December var: 1870 kWh vilket skulle/skall ge mig 1700kr tillbaka.
Min förbrukning i Januari var: 1887 kWh vilket ska ge mig ytterligare 1700kr tillbaka. Av detta var 250 kWh laddning av tantens elbil.

Jag betalar fast pris inklusive överföringsavgift, skatter och moms på 1.50kr /kWh.
Varje ökning på 100 kWh ger enligt stödtabellen 200 kr tillbaka.
Detta ger mig då en "vinst" på 50 kr för varje 100kWh som jag ökar min förbrukning!!!
Märkligt. Eller har jag missat något?
Vi ska alltså få tillbaka för laddningen av tantens bil! 250kWh (vi hamnar i intervallet ökning 200kWh), vilket då ger 400kr tillbaka. Kostnad 375kr.
Kan inte tänka mig att det var så här stödet är tänkt. Nu ligger jag nära maxtaket på 2000kWh så jag kan inte låta er komma hit och ladda. :-)
Sedan är det ju bara februari kvar med stöd.
Du är en av de som det blir så för. De som antingen bor i norr med lägre elpris eller har låst sig med bra pris.
Det skulle troligen bli dyrare och ta mycket längre tid att få ut ett sånt här brett stöd om man hade börjat försöka peta i det beroende på vilka avtal folk har etc. Bor du i norr, se det som ett glesbygdsstöd! Så sällan det kommer tillbaka pengar upp dit trots att så mycket resurser hämtas därifrån.
Hade räckt med att man tittat på elområde bara. Elen var 400 % dyrare i SE4. Hade de inte tagit mer än 5 minuter extra att ha med det i trappan

Alla fattigpensionärer bor inte i Jokkmokk.

Vad hände? Hur förvandlades elbidraget helt plötsligt till ett regionalt norrlansstöd? Ok kör på det men kalla det inte elstöd då.
Jag bor också i elområde 4. Valde fast pris på 3 år nu i sensommras. Det var jag ändå nöjd med då, förbrukar mesta elen på vintern.
av Lövet
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:1.02kr/kwh fick jag i Januari. Stor skillnad mot December men ändå 100% högre än januari förra året...
Var det inklusive överföringsavgift, skatter och moms? D.v.s. totalpriset / kWh.
Bara den rörliga delen på fakturan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: lör 05 feb 2022, 11:45
EbbevonVolvo skrev:
Bara den rörliga delen på fakturan.
Elpris , energiskatt, överföringsavgift och moms är ju alla rörliga. Var det som landade på 1.02?
av Lövet
VolvoB20 skrev: Var det som landade på 1.02?
Snittpriset per kwh för själva elhandeln. Utan moms.

Edit
11F3485D-5743-4DC0-8BC9-2ED57BA3AC05.jpeg
11F3485D-5743-4DC0-8BC9-2ED57BA3AC05.jpeg (81.33 KiB) Visad 367 gånger
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 279

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt