Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Min förbrukning i December var: 1870 kWh vilket skulle/skall ge mig 1700kr tillbaka.
Min förbrukning i Januari var: 1887 kWh vilket ska ge mig ytterligare 1700kr tillbaka. Av detta var 250 kWh laddning av tantens elbil.

Jag betalar fast pris inklusive överföringsavgift, skatter och moms på 1.50kr /kWh.
Varje ökning på 100 kWh ger enligt stödtabellen 200 kr tillbaka.
Detta ger mig då en "vinst" på 50 kr för varje 100kWh som jag ökar min förbrukning!!!
Märkligt. Eller har jag missat något?
Vi ska alltså få tillbaka för laddningen av tantens bil! 250kWh (vi hamnar i intervallet ökning 200kWh), vilket då ger 400kr tillbaka. Kostnad 375kr.
Kan inte tänka mig att det var så här stödet är tänkt. Nu ligger jag nära maxtaket på 2000kWh så jag kan inte låta er komma hit och ladda. :-)
Sedan är det ju bara februari kvar med stöd.
Användarvisningsbild
av joel80
EbbevonVolvo skrev:Min förbrukning i December var: 1870 kWh vilket skulle/skall ge mig 1700kr tillbaka.
Min förbrukning i Januari var: 1887 kWh vilket ska ge mig ytterligare 1700kr tillbaka. Av detta var 250 kWh laddning av tantens elbil.

Jag betalar fast pris inklusive överföringsavgift, skatter och moms på 1.50kr /kWh.
Varje ökning på 100 kWh ger enligt stödtabellen 200 kr tillbaka.
Detta ger mig då en "vinst" på 50 kr för varje 100kWh som jag ökar min förbrukning!!!
Märkligt. Eller har jag missat något?
Vi ska alltså få tillbaka för laddningen av tantens bil! 250kWh (vi hamnar i intervallet ökning 200kWh), vilket då ger 400kr tillbaka. Kostnad 375kr.
Kan inte tänka mig att det var så här stödet är tänkt. Nu ligger jag nära maxtaket på 2000kWh så jag kan inte låta er komma hit och ladda. :-)
Sedan är det ju bara februari kvar med stöd.
Du är en av de som det blir så för. De som antingen bor i norr med lägre elpris eller har låst sig med bra pris.
Det skulle troligen bli dyrare och ta mycket längre tid att få ut ett sånt här brett stöd om man hade börjat försöka peta i det beroende på vilka avtal folk har etc. Bor du i norr, se det som ett glesbygdsstöd! Så sällan det kommer tillbaka pengar upp dit trots att så mycket resurser hämtas därifrån. Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Går i väntans tider... Elräkningen kommer i veckan
Den kom i igår 5288 kr. Tyvärr har det blivit något knas med e-fakturan så jag kan titta på den, har bara priset i bank appen. Men min egenkontroll visar c:a 2100kW. Vilket skulle bli ett kW pris på omkring 2.44 kr/kW. 95 öre lägre än i december. C:a 600 kW mindre än december och 700kW mindre än januari i fjor då vi också hade slut på ved och 400 kW mer än januari 2020 då jag hade ved.
Användarvisningsbild
av Erik Å
En del gråter inte..
""Vattenfall gör miljardvinst och delar ut 23,4 miljarder kronor till svenska staten. Elkonsumenter får vänja sig vid fortsatt svängiga priser, säger vd:n Anna Borg.""
""– Vi är mitt i en ny omställning när det gäller energimarknaden i Europa och en stor ökad efterfrågan av el från bland annat industrier. Jag tror vi kommer att få se en mera volatil marknad framöver än vi sett historiskt med väldigt höga priser ibland och väldigt låga priser""
https://www.nyteknik.se/energi/vattenfa ... er-7028255
av Lövet
1.02kr/kwh fick jag i Januari. Stor skillnad mot December men ändå 100% högre än januari förra året...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Mer från NyTeknik
""På fredagen höll riksdagen en särskild debatt med anledning av de höga elpriserna i vinter. För ett par veckor sedan presenterade regeringen detaljerna för sitt elprisstöd för att kompensera hushåll som fått skyhöga elräkningar. Då hade debatten gått hög och flera partier filade på stödförslag.
Regeringens stöd bygger på elförbrukningen. Som mest kan ett hushåll få 2 000 kronor per månad under december, januari respektive februari.
Elprisstöd en engångsåtgärd
Energiministern gjorde dock klart att stödet är en engångsåtgärd. Hushållen ska inte vänta sig samma hjälp nästa vinter.
– Nej, svenska hushåll kan inte räkna med att vi kommer med en till sådan här åtgärd, svarar han på en fråga från Centerpartiets Rickard Nordin.
– För hushållen kommer både energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten – och att se över sina avtal, fortsatt vara det bästa sättet att hålla nere sina energikostnader. ""
https://www.nyteknik.se/energi/minister ... er-7028292
av Lövet
Erik Å skrev:– För hushållen kommer både energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten – och att se över sina avtal, fortsatt vara det bästa sättet att hålla nere sina energikostnader. ""
Kan han peka på den energieffektivisering jag kan göra som kompenserar för 800% högre elpriser? Svårt att hitta den själv liksom.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: fre 04 feb 2022, 23:48
Erik Å skrev:– För hushållen kommer både energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten – och att se över sina avtal, fortsatt vara det bästa sättet att hålla nere sina energikostnader. ""
Kan han peka på den energieffektivisering jag kan göra som kompenserar för 800% högre elpriser? Svårt att hitta den själv liksom.
Läs en gång till " både energieffektivisering.. och att se över sina avtal"
Jag tolkar det som att vi uppmanas att välja fastprisavtal

Det här tyder ju på att omställningsbidrag är på väg ""energieffektivisering – oavsett om det pröjsas av dem själva eller staten""
Sådana pengar brukar ta slut rätt fort, det kan nog vara klokt att vara förberedd och hugga direkt när erbjudandet kommer :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lövet skrev:1.02kr/kwh fick jag i Januari. Stor skillnad mot December men ändå 100% högre än januari förra året...
Var det inklusive överföringsavgift, skatter och moms? D.v.s. totalpriset / kWh.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 279
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt