Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Fick tag i en ny universal generator men finns ingen kraftig plus anslutning.

Anta att alla de blåa är ström?
20220131_174638.jpg
20220131_174638.jpg (1.98 MiB) Visad 1413 gånger
20220130_143822.jpg
20220130_143822.jpg (1.71 MiB) Visad 1413 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna generator ser ut att kräva en extern laddningaregulator. Normalt är detta inbyggt i kolhållaren, som då bara har ett stift. Denna kolhållaren har 3 st stift, fömodligen då D+ (från laddningslampan) DF (reglering av laddnings strömmen) och D- (till jord). Det ser ut som det är 3 st (blå) kablar till B+ (laddnings strömmen), men dom ska då kopplas ihop externt med dioder. Har du ett externt laddnings relä, kopplas det ihop där. Och då kopplar du både laddningslampan och kabeln till batteriet där. Detta är en gissning av mig, baserat av min erfarenhet av hur det såg ut förr. Någon annan kanske har en bättre lösning.
av Jonas_latt
Fan det stämmer nog. Va D+ D— och Df.
Va inte meningen att jag skulle ha externt laddnings relä.

Någon annan som vet?
Trodde inte man hade separat laddningsrelä på nyare generatorer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jonas_latt skrev:Trodde inte man hade separat laddningsrelä på nyare generatorer.
Det har du nog rätt i. Har inte sett det på länge
av Rådlös
Tag en multimeter och mät på den. Du ohmmäter spolarna i det du gissar är varje spole. Får du ut tre lika värden så har du hittat varje spole. Är du osäker så bjud in en elektriker. Det duger med en vanlig installationselektriker. En sådan skall kunna mäta det. En gissning: Av den fysiska storleken kan man gissa att den har suttit i något spänningsaggregat. Jag Googlade lite ostrukturerat och här är några exempel på vad det kan handla om: https://kvanumsjarn.se/category.html/3-fas-bensinelverk

Förutsatt att den är hel så kan den vara värdefull för "rätt person".
Om det står någon märkning i t.ex den vita plastkontakten: R S T bredvid varje flatstift så är det dom tre faserna. Dom kan också heta L1 L2 L3. Om det är en 0 (nolla) någonstans så är det jord. Om det finns en skyddsjord skall den se ut så här: https://www.google.com/search?q=symbol+ ... e&ie=UTF-8
Alltså den ringen med ett antal liggande parallella streck och ett stående streck i mitten. Skyddsjorden skall vara direkt ansluten till metallhöljet.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]