Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lockis skrev:
Putteman skrev:
Lockis skrev: Blir faktiskt lite irriterad över ditt svar. Du har ingen aning om hur TS ägande ser ut för nuvarande bil. Den kanske har en låne kostad? Eller dyra reparationer som är på G.
Han kanske dessutom har bundit sitt elavtal på ett förmånligt pris vilket gör att kalkylen för laddhybriden/elbilen blir väldigt bra? Eller kör han kanske 90% stadskörning med sin diesel? Då är det garanterat ingen billig milkostnad.

Jag tänker att vi inte ska försöka anta hur någons livs/ekonomiska situation ser ut, utan att TS faktiskt redogjort en TCO kalkyl för nuvarande bil som man sen kan jämföra med en TCO kalkyl för en ny bil.
Helt korrekt. Grundställningen var inte att vi vill köra så billigt som möjligt, då behåller vi såklart vår XC70.

Vi kör nästan bara i stan, och har en D4 AWD automat idag som närmar sig 20.000 mil. Den är bra på massor utav vis. Men rent miljömässigt så tycker vi det är dags att börja använda el. Bor även med möjlighet att sätta upp laddbox, funderar på att sätta solceller osv.

Utan frågeställningen i mitt första inlägg var ju egentligen förväntad värdeminskning på ny elbil vs ny laddhybrid. Förstår att det är billigare att pumpa in diesel i gamla bilen, men är ändå intresserad utav att få en vettig totalekonomi i den nya.

Jag tror ju själv att fossilbränslepriserna kommer stiga snabbare än vi anar t.ex., men även elpriserna riskerar att parkera på en högre nivå än vi är vana vid gissar jag.
Om man vill vara snäll mot sig själv. Så gör man en värdeminskningskalkyl likt det man gjort tidigare. Men även där är svårt för mig att tillföra något då jag kör förmånsbil och bara har en månads TCO att förhålla mig till över 3 år. Vilket är lättare än om man gör ett privatköp.

Jag tror att en Hybrid kommer hålla sig ganska bra i värde dem nästkommande 3-5 åren. Men det beror helt på hur elbils marknaden ser ut också. Skulle vi helt plötsligt få en Elbil i klass med V60 för 500' kommer din hybrid ta stryk pga detta.
Exakt så, väldigt svårt att veta vad och när som kommer påverka beg priserna på laddhybrid kontra elbilar. Kommer det en elbil som är "billig" så kanske hybriden tar stryk. Likadant om det plötsligt blir "standard" med betydligt längre räckvidd på elbilarna så kommer nog dom gamla med kortare räckvidd ta stryk.

Men det är ju just värdeminskningskalkylen som jag inte lyckas göra då det är så många parametrar som är okända just nu. Tidigare har man ju kunnat räkna typ första året -25%, sen -15%/år ungefär. Men känner inte att det är applicerbart just nu.
Fyra personer i familjen, och fjällsemester...

För oss skulle det inte fungera med en XC40. Takboxen är full med skidor, och när ungarna blev större så blev pjäxor, hjälmar och kläder också större. Nu har vi i och för sig två hundar -- men det är på gränsen att det fungerar med en XC90 (med takbox) när vi åker upp och åker skidor. Utan hundar var XC70 full nog när barnen var små.

Med den beskrivning av användningsområdet TS har hade jag tittat på en V60 plug-in.

Just XC40 elbil, med taxbox och den förväntade korta räckvidden gör att jag inte skulle välja den som enda bil.

När det gäller värdeminskning så är min gissning att både elbilar och laddhybrider kommer att ha hyfsat bra -- och relativt likvärdigt -- andrahandsvärde under de kommande åren. De bilar som ska säljas begagnade om ett par år är de som säljs nya nu. Jag kan inte se att nya elbilar kommer att bli så pass billiga att de kommer att kunna konkurrera prismässigt med en begagnad bil. Det kommer också under överskådlig framtid finnas de som inte har laddmöjlighet till elbil. Det gör att efterfrågan och därmed priset på laddhybrider torde vara hyfsat.

Personligen skulle jag titta mer på mitt behov och vad jag vill ha än en troligtvis relativt liten skillnad i variation på värdeminskningen. Vill du ha en billig bil så är en ny Volvo hur som helst inte rätt val.

(Sedan tror jag inte heller att det går att räkna hem en ny Volvo rent ekonomiskt. Det är dock helt upp till TS hur mycket bilen får kosta. Problemet med att vänta är att det alltid kommer att komma något nytt och bättre i framtiden. Det blir därmed omöjligt att någonsin köpa någonting. Bästa rådet jag kan ge där är att byta när man har råd och lust. :-) )
Malmstroem skrev: mån 31 jan 2022, 13:07 Fyra personer i familjen, och fjällsemester...

För oss skulle det inte fungera med en XC40. Takboxen är full med skidor, och när ungarna blev större så blev pjäxor, hjälmar och kläder också större. Nu har vi i och för sig två hundar -- men det är på gränsen att det fungerar med en XC90 (med takbox) när vi åker upp och åker skidor. Utan hundar var XC70 full nog när barnen var små.

Med den beskrivning av användningsområdet TS har hade jag tittat på en V60 plug-in.

Just XC40 elbil, med taxbox och den förväntade korta räckvidden gör att jag inte skulle välja den som enda bil.

När det gäller värdeminskning så är min gissning att både elbilar och laddhybrider kommer att ha hyfsat bra -- och relativt likvärdigt -- andrahandsvärde under de kommande åren. De bilar som ska säljas begagnade om ett par år är de som säljs nya nu. Jag kan inte se att nya elbilar kommer att bli så pass billiga att de kommer att kunna konkurrera prismässigt med en begagnad bil. Det kommer också under överskådlig framtid finnas de som inte har laddmöjlighet till elbil. Det gör att efterfrågan och därmed priset på laddhybrider torde vara hyfsat.

Personligen skulle jag titta mer på mitt behov och vad jag vill ha än en troligtvis relativt liten skillnad i variation på värdeminskningen. Vill du ha en billig bil så är en ny Volvo hur som helst inte rätt val.

(Sedan tror jag inte heller att det går att räkna hem en ny Volvo rent ekonomiskt. Det är dock helt upp till TS hur mycket bilen får kosta. Problemet med att vänta är att det alltid kommer att komma något nytt och bättre i framtiden. Det blir därmed omöjligt att någonsin köpa någonting. Bästa rådet jag kan ge där är att byta när man har råd och lust. :-) )
Tack!

Precis den typen av spekulation som jag är intresserad utav.

Du har nog väldigt rätt i dina resonemang tror jag. Behovet finns såklart utav mer utrymme än XC40 "i praktiken". Upplever att vi flyttar på rätt mycket prylar när man ska iväg till random aktivitet. Hela familjen är bra på att inte packa lätt så att säga.

Hade i tre år gamla XC60, och det kändes tajt tyckte vi, även om den gick både till fjällen och europasemester. Hade nya V60 på hyra några månader genom jobbet, och den är ju inte onödigt stor i bagaget helt klart.

Att det är dålig affär med ny bil är solklart. Självklart billigare att tanka vidare med diesel i den vi har. Det är mer att jag tycker det känns rätt i själen att börja rulla mer på el, och det kan få kosta någonting. Dessutom börjar nuvarande bil ändå bli såpass begagnad att vi tycker den är dags att byta ut, och då känns det fel att spendera på ren fossilbil. Men tror iaf att det i dagsläget går att få lite "hjälp" med driftskostnaderna i kalkylen då jag spår att kostnaden per mil för dieselbil kommer öka mer i kronor än kostnaden per mil för eldrift.

Vår nuvarande bil är från 2016, och hade det inte varit för milen på mätaren så hade vi väl kunnat ha den några år till. Dvs. vi måste inte ha t.ex. max 3 år gammal bil eller så. Hade vi köpt helt ny så har den efter tre år rullat ca 5000 mil, vilket känns väldigt lite. Hamnar vi rätt i behov o drift så hade vi i praktiken antagligen kört den typ 6-8 år nånting, alltså uppåt 12.000 mil eller så. Då vi har tonåring hemma redan nu, så gissar jag att efter dom åren så är nog behoven på bilen helt annorlunda än idag. Detta är väl också en del i tanken att det just nu (med teknikskifte o förbättrad räckvidd på el i laddhybriden) kunde varit en ok ekonomi i att handla nytt. Vettig rabatt på listpris, förhoppningsvis något tillbaka från staten, plus att framförallt om man har bilen lite längre så sjunker såklart värdeminskningen per år rätt bra också ju äldre den blir. Det gör eventuellt att vi då även väljer bort privatleasing till förmån till annan finansiering.

Jag gillar privatleasing i tanken, och ska man t.ex. ändå handla nytt och ha i tre år så är sannolikt inte privatleasing något som fördyrar ägandet antar jag utan att ha kollat så noga. Men om man just funderar på att handla nytt och kan tänka sig att ha bilen typ 6-8 år så lär väl det konkurrera ut privatleasingen kostnadsmässigt. Ger dessutom möjligheter att behålla bilen som "andrabil" i familjen till en ok kostnad när barnen är så stora så behovet av två bilar kanske infinner sig.

Tankar på det? Både om ni tycker resonemanget håller eller inte håller. :-)
Ur mitt perspektiv håller ditt resonemang.

När det gäller privatleasing skulle jag välja det om det såg ut att bli billigare. En del tillverkare subventionerar privatleasingpriset rätt hårt (t.ex. VW). Då är det svårt att försvara att köpa bilen själv.

Volvo tenderar att har relativt dyr privatleasing. Care by Volvo är ett alternativ om du vill ha en helhetslösning -- men du betalar en del för det. Jag tror att det fortfarande kan vara vettigt att köpa en ny Volvo om du får "rätt" pris på den.

Skatten på nya bilar har gjort att i alla fall jag bara tittar på el / laddhybrid. Speciellt större bilar drivna med enbart bensin/diesel är numera rätt dyra.

(Jag kan väl förtydliga mitt ursprungliga inlägg med att det naturligtvis är bra att ha laddmöjlighet om man äger en laddhybrid. Däremot är det inte lika kritiskt som med en ren elbil.)
Jag är inte alls så säker på att en gammal XC70 är så mycket billigare att äga än en ny, åtminstone inte om man gör allt på märkesverkstad. Nu kör TS lite, de som kör 3000 mil per år har mkt drivmedelspengar att spara, då snackar vi ju 50 000 om året i diesel. Generellt kan man åka på riktigt feta verkstadsräkningar på 25-30 000 för en service och bromsar, en sån om året och därtill värdeminskning, viss kapitalkostnad, 3000 i skatt...
Nej, när bilar blir äldre och du inte kan skruva själv kan det bli dyrt.

Har du en körprofil som passar elbil (ren el / laddhybrid) kan den som kör lite mer snabbt minska kostnaderna med en elbil.

Jag tittar på att byta ut vår V40 -17 mot en ny elbil. Det behöver inte kosta speciellt mycket mer. (Men allting beror i och för sig hur du väljer att räkna. Just reparationskontot är väldigt svårt att förutspå. I och för sig kan jag göra rätt mycket själv, men har med åren blivit mer bekväm och lämnar ofta in bilen. )
Vi har precis beställt en v60 T6 recharge. Har idag en xc70 som vi köpte ny 2014 och som idag gått 21000. Bor precis som ni i Malmö, och med den uppdaterade räckvidden (och den starkare elmotorn) så bör all jobbpendling (till lund) klaras av på el. Även övriga ärenden kring malmö och lund bör gå på el. Även till sommarstugan (ca 10 mil) bör delvis gå på el. Vi gillar också att kunna göra lite längre turer (sälen, fjällen, göteborg, norrköping, tyskland). Vi kör ca 2000-2500 mil per år med xc70:n.

Vi resonerade såhär:
1. Vi skulle kunna köra vidare med XC70 i väntan att det kommer en elbilskombi med 60 mil verklig räckvidd till rimligt pris. Det har dock börjat komma dyrare reparationer och känns onödigt bränna upp diesel för ca 36000 kr per år. Med den leveranstid som är på v60n (typ september?) kommer vi vara uppe på 22500 mil när vi får nya bilen, så dags att byta.

2. Vi ville inte köpa en ny bensin/dieselbil. Med bonus-malus och möjligheten att köra på el en stor del av vår körning blev kostnaden för hybriden försvarbar jämfört med motsvarande diesel-v60.

3. Vi övervägde också elbil (skoda enyaq, polestar 2). En elbil hade ju klarat av all jobbpendling samt alla turer till sommarstugan. Men den begränsade räckvidden hade krävt många laddstopp på långresor, och vill kunna köra utan att vara begränsade till var det finns laddstolpar. Vi ville också att nya bilen skulle ersätta xc70n både som säker pendlingsbil och som familjebil för 2 vuxna och 2 barn (6 och 10 år) och därför var det inte aktuellt med mer kompakta elbilar.
Slutligen var vi mycket fundersamma kring den snabba utvecklingen på elbilar. Vad skulle andrahandsvärdet för en elbil med 30 mil verklig räckvidd (som därför hade begränsat vårt resande) vara den dag det kommer en motsvarande elbil med 50 mil verklig räckvidd?
Av detta skäl övervägde vi också privatleasing av en ren elbil, men tyckte inte det passade med vår körsträcka.

4. Sammantaget blev uppdaterade v60 recharge en bra kompromiss som bibehåller friheten att åka när och vart vi vill, men som ändå blir billigare att köra (el) än diesel. Den löser våra transportbehov under överskådlig tid.
Kan nämna att det som också avgjorde var att volvo uppdaterade drivlinan med längre räckvidd och starkare elmotorn. Det hade nog inte blivit en v60 recharge med den tidigare drivlinan eftersom räckvidden då inte räckt tur och retur Malmö-Lund.

5. Angående andrahandsvärde har vi tänkt att ha v60n i minst 6 år, så där räknar vi inte med något speciellt. Xc70:n har ju fortfarande ett värde, så då skall nog v60n också ha ett värde när det blir dags att byta nästa gång.
NizzyBrada skrev: ons 02 feb 2022, 11:18 Vi har precis beställt en v60 T6 recharge. Har idag en xc70 som vi köpte ny 2014 och som idag gått 21000. Bor precis som ni i Malmö, och med den uppdaterade räckvidden (och den starkare elmotorn) så bör all jobbpendling (till lund) klaras av på el. Även övriga ärenden kring malmö och lund bör gå på el. Även till sommarstugan (ca 10 mil) bör delvis gå på el. Vi gillar också att kunna göra lite längre turer (sälen, fjällen, göteborg, norrköping, tyskland). Vi kör ca 2000-2500 mil per år med xc70:n.

Vi resonerade såhär:
1. Vi skulle kunna köra vidare med XC70 i väntan att det kommer en elbilskombi med 60 mil verklig räckvidd till rimligt pris. Det har dock börjat komma dyrare reparationer och känns onödigt bränna upp diesel för ca 36000 kr per år. Med den leveranstid som är på v60n (typ september?) kommer vi vara uppe på 22500 mil när vi får nya bilen, så dags att byta.

2. Vi ville inte köpa en ny bensin/dieselbil. Med bonus-malus och möjligheten att köra på el en stor del av vår körning blev kostnaden för hybriden försvarbar jämfört med motsvarande diesel-v60.

3. Vi övervägde också elbil (skoda enyaq, polestar 2). En elbil hade ju klarat av all jobbpendling samt alla turer till sommarstugan. Men den begränsade räckvidden hade krävt många laddstopp på långresor, och vill kunna köra utan att vara begränsade till var det finns laddstolpar. Vi ville också att nya bilen skulle ersätta xc70n både som säker pendlingsbil och som familjebil för 2 vuxna och 2 barn (6 och 10 år) och därför var det inte aktuellt med mer kompakta elbilar.
Slutligen var vi mycket fundersamma kring den snabba utvecklingen på elbilar. Vad skulle andrahandsvärdet för en elbil med 30 mil verklig räckvidd (som därför hade begränsat vårt resande) vara den dag det kommer en motsvarande elbil med 50 mil verklig räckvidd?
Av detta skäl övervägde vi också privatleasing av en ren elbil, men tyckte inte det passade med vår körsträcka.

4. Sammantaget blev uppdaterade v60 recharge en bra kompromiss som bibehåller friheten att åka när och vart vi vill, men som ändå blir billigare att köra (el) än diesel. Den löser våra transportbehov under överskådlig tid.
Kan nämna att det som också avgjorde var att volvo uppdaterade drivlinan med längre räckvidd och starkare elmotorn. Det hade nog inte blivit en v60 recharge med den tidigare drivlinan eftersom räckvidden då inte räckt tur och retur Malmö-Lund.

5. Angående andrahandsvärde har vi tänkt att ha v60n i minst 6 år, så där räknar vi inte med något speciellt. Xc70:n har ju fortfarande ett värde, så då skall nog v60n också ha ett värde när det blir dags att byta nästa gång.
Tänkte precis samma, det var också den uppdaterade el-drivlinan som gjorde att jag beställde. Hoppas på leverans v10.
Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]