av Putteman - mån 31 jan 2022, 12:17
- mån 31 jan 2022, 12:17
Men det är ju just värdeminskningskalkylen som jag inte lyckas göra då det är så många parametrar som är okända just nu. Tidigare har man ju kunnat räkna typ första året -25%, sen -15%/år ungefär. Men känner inte att det är applicerbart just nu.
Lockis skrev:Exakt så, väldigt svårt att veta vad och när som kommer påverka beg priserna på laddhybrid kontra elbilar. Kommer det en elbil som är "billig" så kanske hybriden tar stryk. Likadant om det plötsligt blir "standard" med betydligt längre räckvidd på elbilarna så kommer nog dom gamla med kortare räckvidd ta stryk.Putteman skrev:Om man vill vara snäll mot sig själv. Så gör man en värdeminskningskalkyl likt det man gjort tidigare. Men även där är svårt för mig att tillföra något då jag kör förmånsbil och bara har en månads TCO att förhålla mig till över 3 år. Vilket är lättare än om man gör ett privatköp.Lockis skrev: Blir faktiskt lite irriterad över ditt svar. Du har ingen aning om hur TS ägande ser ut för nuvarande bil. Den kanske har en låne kostad? Eller dyra reparationer som är på G.Helt korrekt. Grundställningen var inte att vi vill köra så billigt som möjligt, då behåller vi såklart vår XC70.
Han kanske dessutom har bundit sitt elavtal på ett förmånligt pris vilket gör att kalkylen för laddhybriden/elbilen blir väldigt bra? Eller kör han kanske 90% stadskörning med sin diesel? Då är det garanterat ingen billig milkostnad.
Jag tänker att vi inte ska försöka anta hur någons livs/ekonomiska situation ser ut, utan att TS faktiskt redogjort en TCO kalkyl för nuvarande bil som man sen kan jämföra med en TCO kalkyl för en ny bil.
Vi kör nästan bara i stan, och har en D4 AWD automat idag som närmar sig 20.000 mil. Den är bra på massor utav vis. Men rent miljömässigt så tycker vi det är dags att börja använda el. Bor även med möjlighet att sätta upp laddbox, funderar på att sätta solceller osv.
Utan frågeställningen i mitt första inlägg var ju egentligen förväntad värdeminskning på ny elbil vs ny laddhybrid. Förstår att det är billigare att pumpa in diesel i gamla bilen, men är ändå intresserad utav att få en vettig totalekonomi i den nya.
Jag tror ju själv att fossilbränslepriserna kommer stiga snabbare än vi anar t.ex., men även elpriserna riskerar att parkera på en högre nivå än vi är vana vid gissar jag.
Jag tror att en Hybrid kommer hålla sig ganska bra i värde dem nästkommande 3-5 åren. Men det beror helt på hur elbils marknaden ser ut också. Skulle vi helt plötsligt få en Elbil i klass med V60 för 500' kommer din hybrid ta stryk pga detta.
Men det är ju just värdeminskningskalkylen som jag inte lyckas göra då det är så många parametrar som är okända just nu. Tidigare har man ju kunnat räkna typ första året -25%, sen -15%/år ungefär. Men känner inte att det är applicerbart just nu.