Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Volvo lär inte sänka priset på sina bilar i framtiden. Det finns en uttalad vilja att bli mer "premium", och det innebär också högre priser.

Det ser ut som om Volvo Cars klarar av att sälja allt de tillverkar. Det, tillsammans med högre inköpskostnader gör att priset går upp. Volvo är inte direkt ensamma där. Vad man kan tycka är att de borde klarat av att lista ut det när priserna för årsmodell -23 sattes, istället för att ha flera prishöjningar.

Jag tittade på en XC90. Den gick väl upp med 16.000 den 1/2. När XC90 ersättaren introduceras torde den gå upp till någonstans runt en miljon. Det börjar bli dyrt att köra Volvo.

Vi får hoppas att produktegenskaperna motsvarar prislappen.
av jaronsso
De ev. prisökningar som kommer nu behöver inte ha så mycket med viljan att tjäna mer pengar, etc. att göra.
Inflationen går i rask takt och allt går upp i pris. Sannolikt tar man höjd redan nu för högre priser kommande ett år, t ex.
Däremot kunde man som Malmstroem skriver gjort det bättre när priserna för My23 sattes. Blir ju rätt hål i huvudet att då justera priserna, och igen justera priserna en månad senare.

Man får se till att justera sin lön enligt motsvarande inflation och prishöjningar :-)
av Lockis
perhall skrev:En offert gäller 30 dagar, om du har en offert från januari gäller gamla priset...
Inte sant. Läser du avtalet så står det att prisökning kan ske :-)
av Lockis
Qualia skrev:De har höjt priset på de flesta modellerna.
Hade en offert i början av januari.. skiljer sig ca 8400kr på själva bilen..
Utrustning och paket skiljer sig inget..

Allt börjar dra i väg nu..
Ser ut att vara 10.000 i ökning på grundbilen.
av Bempo
Med en orderbok fylld för lång tid framåt så kan jag förstå att Volvo anser det finns utrymme för prishöjning utöver de som kostnadsökningarna medför. Men man ska också komma ihåg att lämnar man den prisnivå som fyllde orderböckerna kan det innebära det motsatta. Då blir det tufft att vinna tillbaka de lojala kunder man tappat.
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev:En offert gäller 30 dagar, om du har en offert från januari gäller gamla priset...
OK, alla offerter jag fått på bilar har gällt 30 dagar...
av Lockis
perhall skrev: tis 01 feb 2022, 18:13
Lockis skrev:
Japp tidigare stod det så men även då reserverade man sig för prisökningar. Men nu står det ingen giltighetstid på offerter längre. Man skriver även att den inte är bindande från ÅFs sida.
av Lockis
Bempo skrev: tis 01 feb 2022, 14:04 Med en orderbok fylld för lång tid framåt så kan jag förstå att Volvo anser det finns utrymme för prishöjning utöver de som kostnadsökningarna medför. Men man ska också komma ihåg att lämnar man den prisnivå som fyllde orderböckerna kan det innebära det motsatta. Då blir det tufft att vinna tillbaka de lojala kunder man tappat.
Orderböckerna är inte fulla. Men man saknar delar till produktionen.
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev: tis 01 feb 2022, 18:13
Lockis skrev: Inte sant. Läser du avtalet så står det att prisökning kan ske :-)
Japp tidigare stod det så men även då reserverade man sig för prisökningar. Men nu står det ingen giltighetstid på offerter längre. Man skriver även att den inte är bindande från ÅFs sida.
Ah, ok, tack, det visste jag inte. Min granne har just fått offert på en Porsche med 30 dagar...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!