Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
joel80 skrev: tis 25 jan 2022, 21:57
EPSON skrev:
VolvoB20 skrev: mån 24 jan 2022, 18:13

Min kollega är supernöjd. Förbrukar 2000 kWh och har superlågt fast avtal i SE1 så han har gratis el hela vintern. Han räknar faktiskt att gå lite plus i vinter.

Han ser fram emot fler nya vintrar med gratis el.
Vilken tur att han får gratis bekostad el av oss skattebetalare :-)
Jag bjuder på min skattedel. Norrland och de som bor där uppe har länge blivit så urholkade på samhällstjänster och statliga pengar att jag t.o.m ser det positivt att en del av de här pengarna går dit trots att folk inte haft så dyr el. Bild
Så tillika jag, då jag inte får ngt i elsubvention men det är helt ok.. Det är bara det att elförsörjningen/kostnaden skall ske solidariskt och föga mellan de destruktiva zonsystemet som nu gäller.
av William85
VolvoB20 skrev: tis 25 jan 2022, 21:54
lennarte skrev: tis 25 jan 2022, 19:09 Som jag skrivit tidigare, golvvärmen (2600W) och och fläkten (5000W) är påslagna (fläkten halv effekt) men inte på. Dom går på termostat och värmer inte förrän temperaturen på altanen understiger c:a 6° vilket kanske hände en eller två ggr i december. Övrig tid är golvvärmen och värmen i fläkten av, endast fläkten går för att inte glaspartierna ska imma igen, pga alla växter. Har haft omkring 20000kW/år i c:a 20 år (sedan barnen flyttade) och har inte haft mer för vi har satt in golvvärme och fläkt på altanen. Det är inte antal kW som blivit högre, det är priset per kW som ökat. Genomsnitt på antal kW/dag i december var c:a 88kW och hittills i januari är det c:a 75kW/dag. Det vi gjort är att disk och tvättmaskin körs på nätterna, färre lampor tända, inget jobb i garaget, men frugan fick en ny köksassistent (Ankarsrum) så nu bakas det bröd igen. Den gamla (Elektrolux från c:a 1974) brann upp i julbaket.... :-o Så den och ugnen har gått en dag i veckan ungefär sedan före jul.
Ok ok.. jag har inte sagt att din förbrukning har gått upp. Jag säger bara att vårt hus är över 100 år och inte har världens bästa isolering. Men eftersom elen är sjukligt dyr så har vi sparat in så vi nu förbrukar hälften av er. Elen försvinner ju inte i tomma intet, om det inte är golvvärmen och verandan är det ju något annat som suger i sig massor med el hos er. Annars skulle ni ju inte ligga på dubbla förbrukningen
Det finns så många variabler. Husen kan ju vara olika stora, sen kanske källare på det så har ena huset mycket större uppvärmd yta. Geografisk placering, hus i Norrland har nog stort värmebehov mot Skåne. Ena kanske har 24 grader inne den andra 19. Blir ju omöjligt att jämföra utan alla variabler :-)

Själv bor jag i SE2 och kan väl tycka att förslaget på bidrag kanske är onödig för oss i SE1&2. Speciellt nu i januari när det inte varit så satans kallt som december var, så har priset sjunkit rejält och månadspotpriset nog kommer hamna klart under normalt för januari.
Användarvisningsbild
av lennarte
En "överslags beräkning" av denna månads förbrukning visar att januari månads elräkning hamnar på
Elpris samma som i dec. (3,39 kr/kW) 7360 kr
Elpris hälften av det i dec (1,70 kr/kW) 3789 kr
Elpris som förra förra jan (1,55 kr/kW) 2714 kr
Elpriset är med Alla avgifter och skatter. Och moms på det.
Det har inte varit lika kallt och vi har eldat i kaminen mer så vi har "pressat" ner antal kW ordentligt....😄😄 Bör sluta på c:a 1800 kW (mot 2740kW i dec.) Veden tar dock slut i morgon, ska ringa min leverantör i morgon han har gett mig "ett halvt löfte"🤗🤔 om att jag kan hämta mer
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Förr så var den fattige tvungen att sno veden det var högt straff på det. Det berättade farsan för mig en gång han hade i sin tur fått höra det av sin farsa. Vi är väl så gott som där nu.
Användarvisningsbild
av joel80
Om nån snor min ved skäller jag ut den! "Tror du ved växer på träd vah!!??"
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:"Tror du ved växer på träd vah!!??"
Den var faktiskt riktigt rolig....😄😄😄 Behövs i dessa tider, när det finns dom som har det värre :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är skillnad på rå ved och torr ved. Rå ved växer till viss del på trän men torr är väldigt sällsynt mitt i vintern :P

Det är inte fel att låna en värmekamera och kolla upp huset.
Hur fördelningen av förbrukningen ligger kan man få en bild av genom att känna på säkringarna (förutsatt att man har en gammaldags gruppcentral med "proppar")
De säkringar som känns varma är de som äter pengar :P Bäst är förstås om alla känns iskalla
Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev: Det är inte fel att låna en värmekamera och kolla upp huset.
Jag är riktigt sugen på att köpa en sån där FLIR ONE Pro värmekamera till mobilen.
Kostar mellan ca 3700-5000kr beroende på vilken man köper. (olika upplösning på värmemätningen.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
William85 skrev: ons 26 jan 2022, 09:51
VolvoB20 skrev: tis 25 jan 2022, 21:54
lennarte skrev: tis 25 jan 2022, 19:09 Som jag skrivit tidigare, golvvärmen (2600W) och och fläkten (5000W) är påslagna (fläkten halv effekt) men inte på. Dom går på termostat och värmer inte förrän temperaturen på altanen understiger c:a 6° vilket kanske hände en eller två ggr i december. Övrig tid är golvvärmen och värmen i fläkten av, endast fläkten går för att inte glaspartierna ska imma igen, pga alla växter. Har haft omkring 20000kW/år i c:a 20 år (sedan barnen flyttade) och har inte haft mer för vi har satt in golvvärme och fläkt på altanen. Det är inte antal kW som blivit högre, det är priset per kW som ökat. Genomsnitt på antal kW/dag i december var c:a 88kW och hittills i januari är det c:a 75kW/dag. Det vi gjort är att disk och tvättmaskin körs på nätterna, färre lampor tända, inget jobb i garaget, men frugan fick en ny köksassistent (Ankarsrum) så nu bakas det bröd igen. Den gamla (Elektrolux från c:a 1974) brann upp i julbaket.... :-o Så den och ugnen har gått en dag i veckan ungefär sedan före jul.
Ok ok.. jag har inte sagt att din förbrukning har gått upp. Jag säger bara att vårt hus är över 100 år och inte har världens bästa isolering. Men eftersom elen är sjukligt dyr så har vi sparat in så vi nu förbrukar hälften av er. Elen försvinner ju inte i tomma intet, om det inte är golvvärmen och verandan är det ju något annat som suger i sig massor med el hos er. Annars skulle ni ju inte ligga på dubbla förbrukningen
Det finns så många variabler. Husen kan ju vara olika stora, sen kanske källare på det så har ena huset mycket större uppvärmd yta. Geografisk placering, hus i Norrland har nog stort värmebehov mot Skåne. Ena kanske har 24 grader inne den andra 19. Blir ju omöjligt att jämföra utan alla variabler :-)

Själv bor jag i SE2 och kan väl tycka att förslaget på bidrag kanske är onödig för oss i SE1&2. Speciellt nu i januari när det inte varit så satans kallt som december var, så har priset sjunkit rejält och månadspotpriset nog kommer hamna klart under normalt för januari.
En sådan här är superbra, så kan man veta vart all el förbrukas i huset. Så slipper man leva i ovisshet och gissa.
Bilagor
Elmätare.jpg
Elmätare.jpg (58.4 KiB) Visad 327 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Det är inte fel att låna en värmekamera och kolla upp huset.
Jag har en "vanlig" lasertermometer, typ sådan här
https://www.googleadservices.com/pagead ... EA8&adurl=
Som jag gått runt i huset med. Det finns ett par ställen där det är kallare, ytterdörrens glasparti och nederkant, dörren till förrådet (ej isolerad) och en yttervägg där det visar kallare vid golvlisten. För övrigt verkar det vara bra, men detta är inget vi kan göra något åt nu. Huset är tilläggsisolerat utom där det är mexitegel. Alla fönster och dörrar (utom ytterdörren) är bytta till moderna 2 eller 3-glas. Detta är gjort i omgångar dom sista 25 åren. Så jag har "hyfsad koll på läget"
Har i förmiddag varit och hämtat 2 m² ved. Ska lasta av detta och bära in det i vedboden. Då lär man i alla fall hålla värmen i eftermiddag i alla fall :-D :-D
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 279
Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)