Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
EPSON skrev:Svedalas befolkning är tamigFN aldrig nöjda, riktiga förb gnällspikar...
Jag är inte nöjd... Men det är elpriset och hanteringen av det jag inte är nöjd med. Jag "riskerar" att få 6000 kr tillbaka på elräkningen till sommaren men måste betala omkring 20 - 25000 kr under januari, februari och mars. Jag hade hellre fått tillbaka 300 kr till sommaren..... :devil:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EPSON skrev: sön 23 jan 2022, 20:40 Svedalas befolkning är tamigFN aldrig nöjda, riktiga förb gnällspikar...
Min kollega är supernöjd. Förbrukar 2000 kWh och har superlågt fast avtal i SE1 så han har gratis el hela vintern. Han räknar faktiskt att gå lite plus i vinter.

Han ser fram emot fler nya vintrar med gratis el.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Han ser fram emot fler nya vintrar med gratis el.
Jag tror, ärligt talat, att detta vi ser nu (pengar tillbaka) är en engångsgrej. I år kom detta elpris som en överraskning, både för staten (som definitivt borde förutsett det) och oss som drabbats. 50 % ökning kan man ju anse som "normal" nu när det "är som det är", jag fick drygt 150%. Nu när det har hänt (och fortfarande händer) så är det ju ingen överraskning längre utan planering. Och därför tror jag att det inte kommer några "extra pengar" fler gånger. Möjligtvis någon form av "inbyggd stopp" på skatteuttaget som mildrar topparna. Så det gäller att "ta höjd" till nästa vinter, och lagra in mer ved, kanske leta upp offerten jag fick på solceller, eller be till "högre makter" för regn och blåst nästa vinter. För hela Europa.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tis 25 jan 2022, 08:56
VolvoB20 skrev:Han ser fram emot fler nya vintrar med gratis el.
Jag tror, ärligt talat, att detta vi ser nu (pengar tillbaka) är en engångsgrej.
Självklart, det återkommer inte på 4 år, förrens nästa val. Detta är ju bara valfläsk av värsta sort. Inget långsiktigt alls som löser problement som bara kommer accelera nu när det stängs av massor av reglerbar kraft.
lennarte skrev: tis 25 jan 2022, 08:56 I år kom detta elpris som en överraskning, både för staten (som definitivt borde förutsett det) och oss som drabbats. 50 % ökning kan man ju anse som "normal" nu när det "är som det är", jag fick drygt 150%. Nu när det har hänt (och fortfarande händer) så är det ju ingen överraskning längre utan planering. Och därför tror jag att det inte kommer några "extra pengar" fler gånger. Möjligtvis någon form av "inbyggd stopp" på skatteuttaget som mildrar topparna. Så det gäller att "ta höjd" till nästa vinter, och lagra in mer ved, kanske leta upp offerten jag fick på solceller, eller be till "högre makter" för regn och blåst nästa vinter. För hela Europa.
Du har ju en massa golvvärme och uppvärmd altan som alla är en sort av direktverkande el det är ju rena svarta hålen när det gäller att suga i sig el och dessutom är på 24/7.

Jag satte t.ex upp en våtrumssäker värmefläkt i badrummet på 900W. De slår jag på när jag kliver in i badrummet på morgonen, 10 minuter senare är jag klar med dusch, rakning, tandborstning och slår av den och går och äter frukost, då slår jag av den. totalt blir det 20 dagar * 10 min * 900W = 3 kWh per månad :-o för att ha varmt och skönt i badrummet. Huset värms endast med Jula Luft-Luft pump. Därför kan det klara sig med 900 kWh/mån.

Din golvvärme på olika ställen och värmefläkt på altan är säker anledningen til att du bränner av 3000 kWh.
av Bannad
Från Telges hemsida:

Citat" Tjänar vi mer pengar på högt elpris?
En enkel fråga med ett enkelt svar: NEJ! Vi och våra konkurrenter köper in elen vi säljer vidare till dig från en gemensam nordisk handelsplats, NordPool. Vi betalar alla samma inköpspris till vilket elcertifikat, avgifter till Svenska kraftnät (balanskraftsavgift, förbrukningsavgift, effektreservavgift samt merkostnad för obalanskraft) och NordPool (handelsavgifter) läggs på tillsammans med eventuell månadsavgift (49 kr/mån) och påslag (5 öre/kWh) för att få fram det pris du betalar. Vi går alltså runt på månadsavgifter och förbrukning, inte på ett högt pris.

PS. De som tjänar på ett högt pris är elproducenterna som säljer elen till NordPool, det vill säga vatten-, vind- och kärnkraftskraftproducenter samt de som har solceller
." Slut citat.

- Och hur skall det smidigast lösas?
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrivit tidigare, golvvärmen (2600W) och och fläkten (5000W) är påslagna (fläkten halv effekt) men inte på. Dom går på termostat och värmer inte förrän temperaturen på altanen understiger c:a 6° vilket kanske hände en eller två ggr i december. Övrig tid är golvvärmen och värmen i fläkten av, endast fläkten går för att inte glaspartierna ska imma igen, pga alla växter. Har haft omkring 20000kW/år i c:a 20 år (sedan barnen flyttade) och har inte haft mer för vi har satt in golvvärme och fläkt på altanen. Det är inte antal kW som blivit högre, det är priset per kW som ökat. Genomsnitt på antal kW/dag i december var c:a 88kW och hittills i januari är det c:a 75kW/dag. Det vi gjort är att disk och tvättmaskin körs på nätterna, färre lampor tända, inget jobb i garaget, men frugan fick en ny köksassistent (Ankarsrum) så nu bakas det bröd igen. Den gamla (Elektrolux från c:a 1974) brann upp i julbaket.... :-o Så den och ugnen har gått en dag i veckan ungefär sedan före jul.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Bannad
VolvoB20 skrev: mån 24 jan 2022, 18:13
EPSON skrev: sön 23 jan 2022, 20:40 Svedalas befolkning är tamigFN aldrig nöjda, riktiga förb gnällspikar...
Min kollega är supernöjd. Förbrukar 2000 kWh och har superlågt fast avtal i SE1 så han har gratis el hela vintern. Han räknar faktiskt att gå lite plus i vinter.

Vilken tur att han får gratis bekostad el av oss skattebetalare :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tis 25 jan 2022, 19:09 Som jag skrivit tidigare, golvvärmen (2600W) och och fläkten (5000W) är påslagna (fläkten halv effekt) men inte på. Dom går på termostat och värmer inte förrän temperaturen på altanen understiger c:a 6° vilket kanske hände en eller två ggr i december. Övrig tid är golvvärmen och värmen i fläkten av, endast fläkten går för att inte glaspartierna ska imma igen, pga alla växter. Har haft omkring 20000kW/år i c:a 20 år (sedan barnen flyttade) och har inte haft mer för vi har satt in golvvärme och fläkt på altanen. Det är inte antal kW som blivit högre, det är priset per kW som ökat. Genomsnitt på antal kW/dag i december var c:a 88kW och hittills i januari är det c:a 75kW/dag. Det vi gjort är att disk och tvättmaskin körs på nätterna, färre lampor tända, inget jobb i garaget, men frugan fick en ny köksassistent (Ankarsrum) så nu bakas det bröd igen. Den gamla (Elektrolux från c:a 1974) brann upp i julbaket.... :-o Så den och ugnen har gått en dag i veckan ungefär sedan före jul.
Ok ok.. jag har inte sagt att din förbrukning har gått upp. Jag säger bara att vårt hus är över 100 år och inte har världens bästa isolering. Men eftersom elen är sjukligt dyr så har vi sparat in så vi nu förbrukar hälften av er. Elen försvinner ju inte i tomma intet, om det inte är golvvärmen och verandan är det ju något annat som suger i sig massor med el hos er. Annars skulle ni ju inte ligga på dubbla förbrukningen
Användarvisningsbild
av joel80
EPSON skrev:
VolvoB20 skrev: mån 24 jan 2022, 18:13

Vilken tur att han får gratis bekostad el av oss skattebetalare :-)
Jag bjuder på min skattedel. Norrland och de som bor där uppe har länge blivit så urholkade på samhällstjänster och statliga pengar att jag t.o.m ser det positivt att en del av de här pengarna går dit trots att folk inte haft så dyr el. Bild
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag läste någonstans att i Norge så betalar elbolagen skatt till den ort där vattenkraftverket ligger. Så var det tydligen även i Sverige en gång i tiden men sen slopades skatten och återinfördes några år senare. Men då styrdes pengarna om till det allmänna svarta hålet (läs statskassan) och kraftverksorterna i norr lämnades att tyna bort..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 279
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]