Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du beställt bil via CBV hade jag undersökt vad deras hyrbil kostar medans du väntar och sålt av XC90n nu.

Om inget annat så spelar det nog ingen större roll vilken auktoriserad firma som utför servicen. Mjukvaran tror jag kostar 1500-2000 att tanka in i efterhand hos Volvo om man vill detta.
Har tre volvohandlare i närområdet, Bilia är alltid dyrast när jag ringer runt och kollar pris, 30-50% på en vanlig service. Byte av torkarblad gör du lätt själv, det skulle de ha 1000kr för i mitt fall (enbart fram). Byte av bromsvätska varannat år är enligt mig överdrivet men vill man vara säker kan du ju be dem mäta fukten i bromsvätskan (är anledningen till bytet).

Så kolla en annan volvohandlare, gör torkarbytena själv (5 min) och hoppa bromsvätskan (alt mät fukten).
Classic service är från år 6, fick jag minsann veta när ja servade min på 6års dagen.
Förr har ja betalat typ 2500kr för service med olja och filter. Sist ville dom ha typ 6000kr, nej nej sa jag. Tog anpassad service utan byta av kupéfilter och andra kontroller. Priset blev 4000kr plus det som nu var trasigt. Nej överpris är vad det är.
Men torkarblad och luftfilter byter du på några minuter. Bromsvätska byts enkelt i samband när man byter till sommardäck. Tändstift inga krångligheter det heller. Kolla Youtube först.
Keiser skrev: tis 25 jan 2022, 12:12 Har tre volvohandlare i närområdet, Bilia är alltid dyrast när jag ringer runt och kollar pris, 30-50% på en vanlig service. Byte av torkarblad gör du lätt själv, det skulle de ha 1000kr för i mitt fall (enbart fram). Byte av bromsvätska varannat år är enligt mig överdrivet men vill man vara säker kan du ju be dem mäta fukten i bromsvätskan (är anledningen till bytet).

Så kolla en annan volvohandlare, gör torkarbytena själv (5 min) och hoppa bromsvätskan (alt mät fukten).
Att mäta fukten i bromvätskan är bra, problemet är dock att man då mäter fukten i behållaren.
Och då vätskan inte rör sig i bromskretsen vet man inte hur mycket fukt som finns närmast oket.

Rent krasst kan man skippa byte av vätskan, men risken är då att man får rost i huvudbromscylindern.
Hur vanligt det är med rost där har jag ingen aning om, men risken finns.
least skrev:[quote=Keiser post_id=<a href="tel:1485525" data-original-title="" title="">1485525</a> time=<a href="tel:1643109146" data-original-title="" title="">1643109146</a> user_id=68328]
Har tre volvohandlare i närområdet, Bilia är alltid dyrast när jag ringer runt och kollar pris, 30-50% på en vanlig service. Byte av torkarblad gör du lätt själv, det skulle de ha 1000kr för i mitt fall (enbart fram). Byte av bromsvätska varannat år är enligt mig överdrivet men vill man vara säker kan du ju be dem mäta fukten i bromsvätskan (är anledningen till bytet).

Att mäta fukten i bromvätskan är bra, problemet är dock att man då mäter fukten i behållaren.
Och då vätskan inte rör sig i bromskretsen vet man inte hur mycket fukt som finns närmast oket.

Rent krasst kan man skippa byte av vätskan, men risken är då att man får rost i huvudbromscylindern.
Hur vanligt det är med rost där har jag ingen aning om, men risken finns.[/quote]

Så är det säkert men det ger ett hum om hur det står till, vilket i allmänhet räcker. Att byta varannat år på måfå anser jag vara väl frekvent men det är upp till var och en.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]