Zed82 skrev: ↑tor 20 jan 2022, 20:15
Står så här också i villkoren på Volvo Cars hemsida:
Man tycker ju att villkoren för lånebil är uppfyllda även efter Selekts villkor. Det är andra gången bilen lämnas in för detta och som det ser ut just nu är det ovisst när bilen blir klar.
Nja, jag har en Volvo Selekt bil och det är vackra ord, fin reklam, otydlig och man vet inte riktigt vad man har fått. I mitt fall sa Bilia säljaren - Jo, bil ingår och fick det skriftligt. När Bilia verkstaden fick bilen så fick jag en bil ´al Hertz

och 3 timmar senare ringde verkstaden förtvivlade och sa - nej, säljaren har fel och vägrar ta kostnaden, du behöver komma in med bilen.....

och du behövde inte betala något! Det ordnade en gammal bil som det själva har extra reserv över helgen.

(stort tack till verkstadskillarna) Säljaren skyllde på förvirring, att han menade -"nybilsgarantin" inte Selekt

och jag undrade om det var en nybil han sålt till mig eller nästan nybil ?

och borde inte säljaren förstått bättre att vi pratade just om "Selekt garantin", han sålde bilen som Selekt
Tvisten är också att du står med en risk. Felsökning, kostar ca 2 500 kr hos Bilia och strikta mot Volvo Cars då det är lite tjurigt vem som ska stå för kostnaderna (ÅF eller Volvo Cars VS. kund), två fel 2 x 2 500 kr = 5 000 kr för felsökning

Och sedan kommer karusellen igång:
- Felkod = laga,( fel på produkten, felkoden är kvittot mot Volvo Cars)
- Ingen felkod = inget fel (ÅF och Volvo Cars tar ej kostnaden) = du betalar felsökning 2 500 kr plus material/arbete = DU måste gardera dig
, filma felen då felkoden försvinner eller inte registreras i bilen som någon felkod för felet.
Du måste bevisat att fel finns (tänk att det kan hamna i domstol eller ARN, bevis) bilen registrerade inte felet , vilket du kan bevisa och DU anser att det ska gå på garantin, samt det ska inte behövas felsökningskostnad på 2 500kr för att titta på felet.
Volvo Selekt garanti är diffus och mer vackra ord än garanti. Exempelvis låskistor som går i baklås eller fryser, blir ingen felkod och i mitt fall ringde jag VolvoOnCall, det samtalet om felet registreras men det hjälper inte och ÅF Volvo ser inget om det i sina system. Du måste visa på film, annars så tror ingen på dig, kanske beror det på massa handhavande fel med alla finesser som finns idag (fungerar, bara man inte förstått hur man ska använda en funktion), personer som har missbrukat garantin, men faktum kvarstår det är inte självklart att den finns en fel eller felkod vid felsökningen (på något sätt nollas vissa fel, mellan felet och verkstadsbesöket)! Speciellt gäller allt som berör elektronik, sensorer mm spökfel som kommer och går.... det är lättare när det rena mekaniska fel som går att se, det är fysiskt trasig och boksera bilen till verkstaden. Fast även vid fysiska fel är det svårt, som läckande tak, baklås, frysta låskistor, sensorer som spökar! Det blir inga felkoder (du måste filma/fota felet) eller så finns färgade felkoder som man inte får se (oftast), exempelvis röd fel som säger att en algoritm är konstig på dragkroken, det är inte en felkod = lagas ej (då man vet inte vad det är för fel), men när man kopplar in släpvagnskabeln och den automatiska bagage luckan stängs helt plötsligt så förstår man att något fel är det, händer inte varje gång, men händer tillräckligt ofta för att få ont i huvudet lite då och då när det händer. Fel, ja, men försök bevisa om du inte filmar händelsen och får veta av verkstaden att det finns en röd prick för algoritm fel på dragkroken, samt är lite undrande varför man får en bagagelucka i huvudet när man kopplar in släpvagnskabeln!?
På jobbet skrattar vi lite lätt över Volvo garantin och hur säljaren har hanterat allt, så något skoj har det bidragit under fikan

och bilen är fixad, Och gillar V90 CC