Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
Står så här också i villkoren på Volvo Cars hemsida:

Köparen skall kontakta valfri auktoriserad Volvohandlare omedelbart köparen upptäcker ett fel på den köpta bilen. I normalfallet inom 14 dagar efter att felet upptäckts.

Volvohandlaren förbinder sig att hjälpa till med fel inom skälig tid efter reklamation och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Vid bestämmande av vad som är skälig tid tas bland annat hänsyn till köparens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet och den tidpunkt då köparen ställt bilen till Volvohandlarens förfogande.

Man tycker ju att villkoren för lånebil är uppfyllda även efter Selekts villkor. Det är andra gången bilen lämnas in för detta och som det ser ut just nu är det ovisst när bilen blir klar.
av BiggBifuel
Zed82 skrev: tor 20 jan 2022, 20:15 Står så här också i villkoren på Volvo Cars hemsida:

Man tycker ju att villkoren för lånebil är uppfyllda även efter Selekts villkor. Det är andra gången bilen lämnas in för detta och som det ser ut just nu är det ovisst när bilen blir klar.
Nja, jag har en Volvo Selekt bil och det är vackra ord, fin reklam, otydlig och man vet inte riktigt vad man har fått. I mitt fall sa Bilia säljaren - Jo, bil ingår och fick det skriftligt. När Bilia verkstaden fick bilen så fick jag en bil ´al Hertz :-) och 3 timmar senare ringde verkstaden förtvivlade och sa - nej, säljaren har fel och vägrar ta kostnaden, du behöver komma in med bilen..... :-/ :crying: och du behövde inte betala något! Det ordnade en gammal bil som det själva har extra reserv över helgen. :-) (stort tack till verkstadskillarna) Säljaren skyllde på förvirring, att han menade -"nybilsgarantin" inte Selekt :-D och jag undrade om det var en nybil han sålt till mig eller nästan nybil ? :angelo: och borde inte säljaren förstått bättre att vi pratade just om "Selekt garantin", han sålde bilen som Selekt :nerd: :oops:

Tvisten är också att du står med en risk. Felsökning, kostar ca 2 500 kr hos Bilia och strikta mot Volvo Cars då det är lite tjurigt vem som ska stå för kostnaderna (ÅF eller Volvo Cars VS. kund), två fel 2 x 2 500 kr = 5 000 kr för felsökning :-o Och sedan kommer karusellen igång:
  • Felkod = laga,( fel på produkten, felkoden är kvittot mot Volvo Cars)
  • Ingen felkod = inget fel (ÅF och Volvo Cars tar ej kostnaden) = du betalar felsökning 2 500 kr plus material/arbete = DU måste gardera dig :-) , filma felen då felkoden försvinner eller inte registreras i bilen som någon felkod för felet. :nerd: 8-) Du måste bevisat att fel finns (tänk att det kan hamna i domstol eller ARN, bevis) bilen registrerade inte felet , vilket du kan bevisa och DU anser att det ska gå på garantin, samt det ska inte behövas felsökningskostnad på 2 500kr för att titta på felet.
Volvo Selekt garanti är diffus och mer vackra ord än garanti. Exempelvis låskistor som går i baklås eller fryser, blir ingen felkod och i mitt fall ringde jag VolvoOnCall, det samtalet om felet registreras men det hjälper inte och ÅF Volvo ser inget om det i sina system. Du måste visa på film, annars så tror ingen på dig, kanske beror det på massa handhavande fel med alla finesser som finns idag (fungerar, bara man inte förstått hur man ska använda en funktion), personer som har missbrukat garantin, men faktum kvarstår det är inte självklart att den finns en fel eller felkod vid felsökningen (på något sätt nollas vissa fel, mellan felet och verkstadsbesöket)! Speciellt gäller allt som berör elektronik, sensorer mm spökfel som kommer och går.... det är lättare när det rena mekaniska fel som går att se, det är fysiskt trasig och boksera bilen till verkstaden. Fast även vid fysiska fel är det svårt, som läckande tak, baklås, frysta låskistor, sensorer som spökar! Det blir inga felkoder (du måste filma/fota felet) eller så finns färgade felkoder som man inte får se (oftast), exempelvis röd fel som säger att en algoritm är konstig på dragkroken, det är inte en felkod = lagas ej (då man vet inte vad det är för fel), men när man kopplar in släpvagnskabeln och den automatiska bagage luckan stängs helt plötsligt så förstår man att något fel är det, händer inte varje gång, men händer tillräckligt ofta för att få ont i huvudet lite då och då när det händer. Fel, ja, men försök bevisa om du inte filmar händelsen och får veta av verkstaden att det finns en röd prick för algoritm fel på dragkroken, samt är lite undrande varför man får en bagagelucka i huvudet när man kopplar in släpvagnskabeln!? :nerd:

På jobbet skrattar vi lite lätt över Volvo garantin och hur säljaren har hanterat allt, så något skoj har det bidragit under fikan :-D och bilen är fixad, Och gillar V90 CC ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta är vad jag fick fram för något år sedan när jag behövde få en sak åtgärdat med hjälp av Konsumentköplagen

Lånebil

Om du måste ha en bil under reparationstiden bör bilhandlaren erbjuda dig en lånebil. Får du ingen lånebil kan du ha rätt till ersättning för att till exempel åka kollektivt eller att hyra en bil. Tänk på att det är ditt ansvar att begränsa kostnaderna som uppstår. Har du flera alternativ att välja mellan kan du troligtvis inte få ersättning för det dyraste.

De ordnade dock en V60 vilket jag var nöjd med då det var lånebil eller ersättning för andra kostnader som jag gjorde anspråk på. I detta fallet milersättning för två felsökningar innan reparation samt ersättning för resan då felet skulle åtgärdas.
av Lövet
Selekt är inte en nybilsgaranti även om de använder ord som får den att likna det. Inga andra än tillverkaren kan ställa ut en garanti. Tidigare i var Selekt rent formellt en försäkring som var utställd av If, vet inte om det är ändrat senaste tiden.

(Dvs det blir knasigt att dra liknelser med nybilsgarantin, den har inget med saken att göra)
av Malmstroem
Naturligtvis är Selekt inte en garanti från Volvo Cars.

Däremot hävdar säljare och även verkstäder att en bil med Selekt ska behandlas på samma sätt som om nybilsgarantin fortfarande gällde. Det är dessa uttalanden som ställer till det.

Sanningen ligger i det finstilta, och om du orkar driva "missvisande" uttalanden vidare, eventuellt hela vägen till domstol.

De få gånger jag utnyttjat Selekt så har bilen behandlats på samma sätt som vid nybilsgaranti-ärenden. Nya delar har monterats. Om det alltid är fallet -- och om man kan räkna med det är en annan sak. Nu är det i och för sig mer än två år sedan jag köpte V40:n som Selekt-bil, så det är numera överspelat.
av Zed82
Lövet skrev: fre 21 jan 2022, 13:22 Selekt är inte en nybilsgaranti även om de använder ord som får den att likna det. Inga andra än tillverkaren kan ställa ut en garanti. Tidigare i var Selekt rent formellt en försäkring som var utställd av If, vet inte om det är ändrat senaste tiden.

(Dvs det blir knasigt att dra liknelser med nybilsgarantin, den har inget med saken att göra)
Det står klart och tydligt på Volvo Cars sida om Selekt att det ska betraktas som en fortsättning av nybilsgarantin. Dessutom är Volvo huvudman för garantin och bestämmer om detaljer därom och däribland vilka fel som omfattas och vilka delar som ska monteras. Verkstaden har direkt kontakt med Volvo i ärenden.
av Lövet
Zed82 skrev:
Lövet skrev: fre 21 jan 2022, 13:22 Selekt är inte en nybilsgaranti även om de använder ord som får den att likna det. Inga andra än tillverkaren kan ställa ut en garanti. Tidigare i var Selekt rent formellt en försäkring som var utställd av If, vet inte om det är ändrat senaste tiden.

Det står klart och tydligt på Volvo Cars sida om Selekt att det ska betraktas som en fortsättning av nybilsgarantin.
Vilket den inte är och inte verkar behandlas som i praktiken tyvärr. Så länge inte Volvo cars själva säljer den begagnade bilen kan Selekt aldrig få samma legala status som nybilsgarantin.

(Sen kan man utforma Selekt med samma villkor som nybilsgaranti men det verkar man inte gjort annat än i säljtext)
av Xanthopteryx
Rent krasst så, jo, vem som helst kan utfärda en garanti.
Säljaren kan ha garanti. Tillverkaren kan ha garanti. Garanti innebär bara att företaget garanterar att varan skall fungera enligt givna parametrar och att företaget tar på sig kostanden om så ej sker.
Vi kan ta Clas Ohlson som exempel:
Jag köper en Dewaltsåg. Dewalt lämnar 1 års garanti. Clasohlson lämnar 2 års garanti. Om jag registrerar min produkt på dewalts hemsida inom given tid så lämnar dewalt 3 års garanti.
Alltså tre helt olika garantier, där var och en kan ha olika villkor i sig. I detta fall är det dock samma villkor för ettårs som treårs, men andra villkor för tvåårs eftersom att den garantin ställs av säljaren och inte tillverkaren.

Garanti skall vara kostnadslös. Alltså i bilfallet så ingår lånebil och så.

Saxat direkt från Volvos hemsida:

"Volvo Selekt
Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil.

Ålder: Max 5 år
Nybilsgaranti: 24 mån/3000 mil. *
Volvo Assistans: 24 mån.*
Volvo on Call: 24 mån. **
Bytesrätt: 30 dagar
Kontrollerad och certifierad
För privatpersoner
* Gäller från och med att bilen levererats och förutsatt att bilen servas med Volvo Originalservice enligt gällande serviceplan.
** 24 mån fritt abonnemang för bilar utrustade med Volvo On Call."

Notera nybilsgaranti ovan... Solklart alltså. Lånebil gäller. Punkt.

Saxat från Konsumentverket:
"Om ett fel på varan eller tjänsten omfattas av garantin ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Du har även rätt att få ersättning för merkostnader du har fått på grund av felet. Det kan till exempel vara kostnader för att resa till företaget."

Alltså, behöver du en bil och de inte löser det åt dig så hyr du och företaget betalar. Dock rimliga kostnader såklart så klarar du dig med tunnelbana så får du ersättning för tunnelbana. Klarar du dig med en mindre bil så kan du inte klaga om du fått en mindre bil. Din uppgift som konsument är att hjälpa till att minska konstnaderna om det är möjligt.
Har själv varit med om att jag sagt att det går bra med en liten bil. Det handlar bara om att jag skall kunna ta mig hem och tillbaka. Så onödigt med en XC90 om jag klarar mig med en V40 så att säga.

Jag personligen anser det solklart här: Nybilsgaranti = lånebil samt nya eller motsvarande originaldelar. (tänk exempelvis på att bromsok sällan är nya utan just renoverade, därav panten på densamma när man köper 'nya').
av Zed82
Lövet skrev: fre 21 jan 2022, 13:32
Zed82 skrev:

Det står klart och tydligt på Volvo Cars sida om Selekt att det ska betraktas som en fortsättning av nybilsgarantin.
Vilket den inte är och inte verkar behandlas som i praktiken tyvärr. Så länge inte Volvo cars själva säljer den begagnade bilen kan Selekt aldrig få samma legala status som nybilsgarantin.

(Sen kan man utforma Selekt med samma villkor som nybilsgaranti men det verkar man inte gjort annat än i säljtext)
Fast vänta nu, Volvo står faktiskt för Selektgarantin liksom nybilsgarantin. De skriver rakt ut att det är att betrakta som en nybilsgaranti. Däremot verkar det förekomma tveksamheter kring det finstilta och det är något som ingen verkar kunna svara på med alla säkerhet. Däremot monteras inga begagnade delar inom ramen för nybilsgarantin (vilket alla jag pratat med är rörande överens om trots att det inte uttryckligen står någonstans). Så någonstans har det blivit en felaktig praxis i tolkningen på olika verkstäder. Vissa gör si och vissa gör så.

Det jag också fick höra är att Volvo generellt är mer frikostiga med Selekt än nybilsgarantin. Låter väldigt märkligt men detta har jag hört från två andra Volvoverkstäder.
av Lockis
@Zed82, När är bilen tagen i trafik första gången? vet inte om det framgår av något inlägg. Men du kan ju faktiskt ha nybilsgaranti kvar? beroende på när bilen är tagen i trafik.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]