Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej nu är det problem med GLTn igen :( , motorelektronik lampan närmare bestämt. Jag plockade lös sportfiltret(som sitter monterat i orginal luftburk) från volvon igår och pluggade ur LMM. Gick sedan in för att skruva lös filtret och rengöra det. Monterade sedan tillbaka allt i bilen samtidigt som jag pratade med grannen, men glömde då i all hast att montera tillbaka LMM kabeln. Startade upp bilen som naturligtvis gick som en påse nötter. Kom snabbt fram till att LMM inte var ikopplad, pluggade in den igen och trodde att allt var frid och fröjd :( .
Bilen går som den ska igen men motorelektronik lampan vägrar slockna. Kollade felkoderna och ser att den gnäller på att LMM inte är ikopplad. Så jag lägger av minuspolen på batteriet i 6 timmar för att nollställa felkoderna och släcka lampan. Tror då att jag fixat felet, men icke sa nicke den lyser fortfarande.
Så jag undrar varför har inte lampan slocknat och hur ska jag få den att slockna?

P.S
Har också problem med att service lampan inte går att nollställa längre sedan 1 år tillbaka. Har gått hur fint som helst förut men nu slocknar inte service lampan, har försökt ca 20 gånger utan resultat. Kan detta ha någon koppling till problemet med Motorelektronik lampan?

Tacksam för svar
Bilen är en Volvo 850GLT -92
av *pettson*
GLT_Racing skrev:Hej nu är det problem med GLTn igen :( , motorelektronik lampan närmare bestämt. Jag plockade lös sportfiltret(som sitter monterat i orginal luftburk) från volvon igår och pluggade ur LMM. Gick sedan in för att skruva lös filtret och rengöra det. Monterade sedan tillbaka allt i bilen samtidigt som jag pratade med grannen, men glömde då i all hast att montera tillbaka LMM kabeln. Startade upp bilen som naturligtvis gick som en påse nötter. Kom snabbt fram till att LMM inte var ikopplad, pluggade in den igen och trodde att allt var frid och fröjd :( .
Bilen går som den ska igen men motorelektronik lampan vägrar slockna. Kollade felkoderna och ser att den gnäller på att LMM inte är ikopplad. Så jag lägger av minuspolen på batteriet i 6 timmar för att nollställa felkoderna och släcka lampan. Tror då att jag fixat felet, men icke sa nicke den lyser fortfarande.
Så jag undrar varför har inte lampan slocknat och hur ska jag få den att slockna?

P.S
Har också problem med att service lampan inte går att nollställa längre sedan 1 år tillbaka. Har gått hur fint som helst förut men nu slocknar inte service lampan, har försökt ca 20 gånger utan resultat. Kan detta ha någon koppling till problemet med Motorelektronik lampan?

Tacksam för svar
Bilen är en Volvo 850GLT -92
Problemet med servicelampan är inte ovanligt. Det är så att instrumentet går sönder och du kan få lampan att flimra men inte slockna. Ett känt fel på volvo som kostar ett instrument tyvärr.
Motorlampan är en helt annan femma..
varför läser du inte ur koderna när du ändå åker 92:års modell?. Felkodsurläsningen sitter ju vid spolarvätskepåfyllningen?. Där läser du och nollar du koderna..
av GLT_Racing
Jag har faktiskt kollat vilken felkod den ger och använt 5-56 på kontakten för att försäkra att den får kontakt.
Iaf jag får fram felkod 1-2-1 "Signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller är felaktig"
Vilket jag tolkar att den gnäller på att LMM var urkopplad under uppstart. (Men jag kanske har tolkat det hela fel :???: )

Så Pettson du säger alltså att det ska gå att nolla felkoderna vi uttaget
hur går man tillväga för att göra detta då?

(Har själv bara hört att man ska lägga av minuspolen för att nolla koderna.)
av GLT_Racing
Ni kan strunta i att svara på hur man nollar felkoderna.
Använde forumets fin fina sökfunktion :wink: .
Och nu är lampan äntligen släckt(förhoppningsvis för gott)

Jag får tacka för dom snabba svaren jag fick :D

Hare bra allesammans
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]