sewen,
Volvo är "säkra kort" att köpa och äga, i regel.
Det är ju lite brytningtid nu, övergången från fossila bilar till mestadels eldrivna (om det nu går så, som många förståsigpåare och biltillverkare menar).
Ett alternativ kan vara att "hyra" en bil ett tag, leasa (bilabonnemang).
Volvo har ju sitt Care by Volvo (CBV) för privatpersoner.
Vill man ha en Volvo (dock inte så många modeller välja på f.n.) för leverans inom ca. 1 mån finns det, se här:
https://www.volvocars.com/se/care-by-volvo/cars/
Synd de inte har lite fler modeller just nu för snabb leverans.
XC60 Recharge är ju rätt fin men det kostar förstås en slant, det är 36 mån bindningstid de visar månadskostnaden för där, skall man ha bara 3 mån bindningtid blir det dyrare, 900 kr mer i månaden.
Jag har leasing på min nya V90 T6 Recharge Inscription 2022. Den första bilen någonsin i hela mitt liv jag leasat. Jag våga inte "köpa" en bil i den prisklassen. Tidigare har jag köpt alla mina bilar och det har blivit rätt många genom åren vid det här laget. Jag tänkte så här att jag provar en laddhybrid får vi se om det här med el är nåt att ha. Jag är positivt överraskad. Jag kör huvuddelen på el f.n. eftersom jag jobbar på distans sen den här jädra Pandemin börja. Så det blir inget pendlande till jobbet f.n. Hemmavid kan jag köra nästan all körning på el i min laddhybrid. Blir rätt billigt tanka el jämfört med bensin (eller diesel, jag hade en V70 MY14 diesel innan).
Kommer Volvo med en ren eldriven kombi typ V90 kanske jag slår till på en sån nästa gång, då är jag nog redo köra ren elbil efter att ha kört laddhybrid några år.
Sen finns ju Volvo laddhybrid du kan leasa i avvaktan på att en Volvo du känner passar dig. MG har olika elbilar som nog har lägst månadskostnad av alla märken i Sverige. Visst MG är ett okänt märke i Sverige men de har tagit en rejäl kaka av elbilsmarkanden på kort tid. Bara ett tips på annat märke.
En liten fördel men kanske en droppe i havet: elbilar och laddhybrider har bara 360 kr i vägtrafikskatt. Löjligt lågt faktiskt.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.